Wanneer is men dronken?

De wet zegt: "Strafbaar is hij die zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt".

Maar wat moet je verstaan onder 'kennelijke staat'?
Je kunt ook aangeschoten zijn of in een vrolijke, melige bui. Waar ligt de grens? Oftewel, wanneer ben je zo dronken dat je strafbaar bent?

En ik bedoel niet in het verkeer, want dat valt in een andere wet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

De wet is hier inderdaad niet duidelijk in en volgens die regel ben je dus al strafbaar als je je in die staat op de openbare weg bevindt, ook al doe je niets en houd je je rustig, zit je op een bankje of leun je tegen een muur, ben je in feite strafbaar.
Je bent afhankelijk van de willekeur van een agent of je al dan niet bekeurd wordt, maar volgens de wet mogen ze dat dus ook doen als je je niet misdraagt.
Een agent kan je over een stoeprand laten lopen en als je daar vanafkukelt, van mening zijn dat je dronken bent, maar dat vind ik wel pre-historische praktijken. Hoe dan ook, er wordt geen meetapparatuur gebruikt om te zien of iemand dronken is. Dus ben je dronken wanneer meneer agent vindt dat je dronken bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je op straat loopt denk ik dat je strafbaar zal zijn als je door je beschonken toestand een gevaar/last bent voor jezelf of voor de omgeving.

Ik denk dat ze in dat geval per persoon bekijken of diegene strafbaar is. Iemand kan met 6 biertjes op nog best normaal naar huis lopen zonder problemen. Een ander gaat dan wellicht uit meligheid rotzooi trappen. Die laatste zal wegens openbare dronkenschap worden aangehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ander woord voor 'kennelijk' is 'onmiskenbaar'. Het is dus aan de persoon te merken, dat deze alcohol heeft gebruikt, door zijn/haar gedrag. Je bent strafbaar, wanneer je een gevaar vormt (levensbegreigend) voor anderen of jezelf, in welke vorm dan ook. Bij een melige bui, ben je gewoon nuchter. Je bent alleen wat ondeugend/frivool, daar hoeft niets mis mee te zijn. Het is eigenlijk niet levensbedreigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alcohol hebt genuttigd en je gedrag wijkt volgens de agent te veel af van het 'gangbare dan ben je dus dronken.