Kan iemand mij uitleggen waarom dit mag?

http://www.fakesms.eu/
Er staan mogelijkheden bij waarvan de ontvanger doch behoorlijk in de stress kan schieten, deze bijv.: http://www.voordegek.nl/?p=2699&pi=&nas=&cat=07 ,
en dan van de IFOB
Is dit nou humor?
De aanleiding voor deze vraag is de vraag van gisteren over een ontvangen sms'je.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt niet , kost je ook nog vriendschappen

Het beste antwoord

Blijkbaar mag het, maar persoonlijk vind ik het moreel totaal niet te verantwoorden. De persoon die mij zoiets flikt (ik heb ze gelukkig niet in mijn vriendenkring ; het lijkt me een jongeren / studenten / foute-mannen ding), is in elk geval nog niet jarig en exit kennisenkring.

Te kinderachtig voor woorden gewoon. Maar er zullen gerust mensen zijn die dit het toppunt van humor vinden (smaken verschillen nu eenmaal) en uiteindelijk is er natuurlijk niet zo veel aan de hand dat er schade aan wordt gericht ofzo ; het strafbaar stellen lijkt me dan ook wel weer heel erg betuttelend, hoewel onze regering daar uiteraard toe in staat is. Kwalijker nog dan het stúren van een dergelijk sms-je vind ik het faciliteren van een dergelijke dienst. Maar daar valt ongetwijfeld veel geld mee te verdienen, en er zijn genoeg gewetenloze hersenloze figuren daarbuiten om meerdere van dergelijke diensten te kunnen draaien.

Er is natuurlijk geen enkele reden waarom het niet mag, buiten dat het gespeend is van iedere vorm van fatsoen of goede smaak, maar daar hadden we het in Nederland toch al niet zo hoog mee op, dus eerlijk gezegd kijk ik niet eens op van dergelijke randverschijnselen. Het idee is natuurlijk iemand een beetje te laten schrikken, zoals we ook wel eens de telefoon opnamen met ´met de politie´(ha ha ha, hoe oud waren we ? 13 ?), maar aan de discussie van gisteren zie je dat mensen er behoorlijk van kunnen schrikken, dat je door inderdaad kwalijke sms-praktijken ook nog eens flink op je hoede moet zijn, en dat het ver voorbij een grapje is. Meer het niveau stoel onder iemand z'n kont wegtrekken zodat-ie bijna z'n rug breekt, goh goh wat een lol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het is tot dáár aan toe, dat "kinderen" hier gebruik van maken. Gaat me eigenlijk ook om het bedrijf die dit mogelik maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar kan ik ook erg weinig begrip voor opbrengen. Ik vind het de categorie lijkenpikkerij. Geld willen verdienen aan andermans ellende of ondeugd ; brrrr. Je moet het voor jezelf maar kunnen verantwoorden....
Voor sommige mensen is geld blijkbaar belangrijker dan wat ook. Sneu.

Andere antwoorden (3)

Ten eerste vind ik het vreselijke geldklopperij die sms-diensten. Ze worden vooral gebruikt door jongeren die een keer een geintje willen uithalen en vervolgens aan een duur sms-abonnement vast zitten. Maargoed, er wordt op de site netjes verteld hoe en wat, dus ze hebben zich ingedekt.

Daarnaast houd ik absoluut niet van die geintjes. Je weet nooit hoe mensen op dit soort slecht nieuws reageren en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Ik vind dat zulk soort sms-diensten verboden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een keer een geintje uithalen met iemand mag best, maar dit is wel heel erg hoor. Ik zou me rot schrikken als ik zo'n berichtje zou krijgen. En als ik er dan achter zou komen wie er achter zat is die vriendschap ook weer verbroken.

Waarom dit mag? Omdat men uiteindelijk netjes vertelt dat het een geintje was en omdat op de site staat wat de algemene voorwaarden zijn; en die zijn waarschijnlijk allemaal juridisch gecheckt, dus legaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland kun je dit soort troep zonder al te grote investeringen starten en zonder je af te vragen of het mag.

Tegen de tijd dat blijkt dat het niet mag, zal een proces worden gestart om de activiteiten te laten staken, maar we weten allemaal hoe snel de rechtsmolen draait in Nederland. De zakken van de oprichters zijn na al die maanden al aardig gevuld en het bedrijf stopt voor het proces of gaat over in andere handen.

Zie het voorbeeld van de Pirate Bay waar justitie niet eens weet wie de eigenaren zijn en de dagvaarding daarom maar op Twitter zetten.