Word het verhaal, mexicaanse griep niet erg overtrokken door de media?

we hebben toch veel meer media nu als vroeger. nieuws is veel sneller de wereld over. vroeger had je ook boten die ziektes mee brachten. en aan elke griep gaan wel mensen dood. waarom word deze griep als zo beangstigend bestempeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, het wordt erg overtrokken. Eigenlijk zit het gevaar van Mexicaanse griep niet zozeer in het sterftecijfer (dat helemaal niet zo bijzonder is, vergeleken met de vele 'gewone' griepsoorten, maar in de economische schade die veroorzaakt kan worden.

Het zit er op zich dik in dat na de zomervakantieperiode héél veel mensen besmet zullen raken en ook werkelijk ziek zullen worden. Het overgrote deel van die mensen zal, net zoals bij de gewone griep, gewoon weer herstellen, maar intussen zullen bedrijven wel te kampen krijgen met een enorm ziekteverzuim. Dit komt onder andere omdat deze griep vooral aanslaat bij een andere leeftijdsgroep dan de gewone griep: mensen in de werkzame leeftijd in plaats van vooral bejaarden.

Het grootste gevaar voor de gezondheid is dat het virus zou kunnen muteren tot een aggressievere variant, waardoor het sterftecijfer omhoog zou gaan. Dit is echter tot nu toe pure speculatie. Hetzelfde kan ook gebeuren bij 'gewone' griepvarianten, en dat is geen aanleiding tot wereldwijde paniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, dat vind ik wel.
Heb je de eerste journaalrapportage gezien over de Veirdaagse in Nijmegen.
De leider had verteld dat er een prima draaiboek klaarlag, ook voor eventuele Mexicaanse griep. Mijns inziens leek me de vraag daarmee beantwoord, maar die zeikerd van een interviewster was nog niet tevreden en molk er nog 5 minuten tenenkrommende televisie uit...

Elk jaar is er een griep, elk jaar gaan er mensen aan dood. Deze is misschien iets heftiger, maar het merendeel van de besmette mensen overleefd het gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke gewone griepvirusuitbraak zorgt in Nederland voor1000 tot 2000 doden, maar deze slachtoffers zijn meestal al ernstig ziek.

Deze , mexikaanse Virus is een mutatie van een menselijke en een dierlijke virus.
Waarschijnlijk nooit eerder voorgekomen!
Het is juist zo gevaarlijk, omdat de mens hier geen weerstand tegen heeft, omdat de mens geen eerder contact heeft gehad met deze nieuwe virus.
Aan vogelgriep/kippengriep gaan ook mensen aan dood en ook deze virus is verder gemuteerd tot een van mens tot mens overdraagvare virus, althans dat vermoedt men nu.
Bij deze mex. griep is er voor het eerst ,een van mens tot mens overdraagbare virus uit gekomen.
Deze nieuwe virus gedraagt zich tot nog toe erg mild, veel mensen zijn slechts een dag of drie ziek.
Maar wat is het vervolg? Wat is de volgende mutatie?
Het zou goed kunnen , dat de volgende mutatie nog milder is en dan is er niets aan de hand, maar het zou ook goed kunnen dat het veel ernstiger wordt en het veel slachtoffers gaan vallen.
Door deze ontwikkeling is het hek wagenwijd opengezet voor nieuwe virussen!
Maar deze is nog erg zwak en opgeblazen door de media.

Toegevoegd na 16 minuten:
Mexicostad en omstreken wonen 20 milioen mensen en zijn er nu 23000 besmet, dat zijn er nog steeds weinig op 20 milioen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich zijn er wel meer virussen (en andere ziekteverwekkers) die eerst alleen dieren besmetten, daarna van die op mens overdraagbaar werden en ook van mens op mens overdraagbaar werden. Alleen is dat meestal geen wereldnieuws geworden, vooral omdat de meeste dergelijke besmettingen voor het eerst plaatsvonden toen er nog niet zoiets als wereldnieuws was. Vermoedens van overdracht van dier naar mens naar mens bestaan bijvoorbeeld bij ebola, creutzfeldt jacob (geen virus maar een prion), SARS en HIV. Maar het zijn er ongetwijfeld nog véél meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie weet wat er allemaal nog niet ontdekt is of in de doofpot verdwenen is om geen paniek te zaaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of gewoon niet bijzonder genoeg is om hysterisch over te doen...
Naar mijn idee ..sterk overtrokken,maar de overheid zit wel met 34 miljoen vacsins in de maag als de griep niet doorzet.weer een flater van geld over de balk gegooid.
waarom is het geheim waar deze dan gekocht zijn?waarom mogen wij dat niet weten soms?
lees maar eens op bv www.niburu.nl wat de gevolgen zijn van een inenting,mijn inziens een grote propaganda stunt van amerika.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot op zekere hoogte. Veel mensen lijken door de uitvoerige berichtgeving bang te zijn een besmetting met de Mexicaanse griep niet te overleven, terwijl deze juist minder dodelijk is dan gewone griep. Het heeft weinig zin helemaal in paniek te raken en bij de drogist allerhande middeltjes in te slaan.
De kans dat straks een kwart van de bevolking hoestend in bed blijft liggen, waardoor scholen, ziekenhuizen en winkels een heel acuut personeelstekort zouden kunnen krijgen is wat het beangstigend maakt. Niet helemaal onterecht dus om de ontwikkeling van deze ziekte als nieuws te beschouwen, maar ik vind wel dat er te weinig nuance in aangebracht wordt, en ook de reaktie van veel overheden - koortsmeters aan de grens of bij de ingang van openbare gebouwen - is wat overdreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt wel erg overtrokken .20 jaar geleden was het aids virus gevaarlijk.Een jaar of 5 geleden het ebola virus.En nu dat mexicaanse virus.Tevens is er inmiddels al een medicament voor ,tami flue.En ik mag het niet zeggen. Maar als er ineens meer 80 plussers zouden sterven aan die griep, is dat dan een ramp?Tot nu toe komen er jaarlijks bijna 800 mensen om in het verkeer. Als er in dit jaar 700 verkeerdsdoden zouden vallen maar ter compensatie 100 griep doden extra, dan is er eigenlijk nog weinig aan de hand.

Toegevoegd na 22 uur:
vandaag 4 augustus 2009 is pas de eerste griepdode gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dit is inderdaad overtrokken maar door de statistieken zijn wetenschappers en doktoren een beetje zenuwachtig,het is volgens die statistieken nl,zo dat er een nieuwe griep aan het ontstaan is die net zoals de spaanse griep in 1917 een hele nieuwe structuur heeft waar de mens nog geen antilichamen tegen heeft en daardoor horen we nu ieder jaar dat de griep een nieuwe vorm heeft aangenomen en dat we heel voorzichtig moeten zijn,zo hebben we de laatse jaren bij iedere uitbraak min of meer dezelfde berichten gehoord dat dit wel eens de beruchtste griep allertijden zou kunnen zijn.
als er inderdaad een nieuwe griep uitbreekt zoals de spaanse griep van 1917 zullen de gevolgen echter vele malen erger zijn omdat we nu veel mobieler zijn dan destijds,we reizen niet alleen meer maar ook verder en sneller waardoor de ziekte zich veel snelller en heftiger zou verspreiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik een paar maanden geleden maar denken dat iedereen met mondkapjes zou lopen? ik heb er nog niet een gezien dus het word wel wat overdreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich is dit een griep die heftiger kan zijn en zich wat andersgedraagt dan een gewone griep.

Toch bestaat de kans op "paniekgriep": mensen die geen griep hebben maar zich ziek melden omdat ze bang zijn het op te lopen.

Goede voorlichting (vanuit) de overheid moet dit voorkomen, maar die voorlichting valt nog wat tegen momenteel.

Op http://mexicaanse-griep.startpagina.nl staat een blokje met links naar voorlichtingssites van de overheid. Daar lees je ook wat de gevaren echt zijn.