Is niet vechten een Utopia ,is er een andere manier ipv vechten.

Ik wil niet schrijven dat ik een oplossing heb tegen vechten maar krijg wel na al die gevechten op tv en in de wereld de neiging om te zeggen is er een andere misschien een andere manier om een conflict op te lossen en hoe kunnen we daar aan meewerken.Iets wat misschien wel help ipv altijd maar een gevecht op leven en dood.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb ooit eens horen beweren dat, als je alle momenten van vrede op aarde..dus dat er nergens enige oorlogshandeling plaatsvond bij elkaar optelt, je sedert het ontstaan van de mens hoogstens op een totaal van driehonderd dagen waarachtige vrede op aarde uitkomt..

Met andere woorden de mens kan nauwelijks in staat geacht worden zich te beheersen.

Kennelijk zijn de begeerte naar rijkdom in geld en begeerte naar macht zo sterk in de mens geworteld dat hij nog altijd klaar staat om direct de strijd aan te gaan.

Niet alleen op grote schaal is dat oorlogszuchtige het geval.

Ook in de kleinste samenleving..het huwelijk/gezin..is men vaak al niet in staat zonder ruzies tot de oplossing van een conflict te komen.

Met elkaar praten alsmede wat meer liefde voor de ander en wat minder egoïsme.

Dit alles schijnt zo vreselijk moeilijk voor velen te zijn dat je je daar soms moedeloos van kunt voelen..en tòch is dit alles bij elkaar dé oplossing voor zowel kleine als grote vraagstukken..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heb je er gelijk in dat er op aarde altijd al gevochten is, maar ik gaf hierboven al aan dat het om een optelsom van alle momenten zou gaan. Dus niet om dagen of zo..maar seconden en minuutjes bij elkaar opgeteld. En als je dan beseft om hoe vreselijk veel tijd het gaat dat de mens op aarde rondhuppelt, is driehonderd dagen slechts een beschamende fractie van die tijd. Nu werden in die berekening destijds niet eens de kleine oorlogen in steden, dorpen, gezinnen enz, meegerekend. Maar als je ook die onenigheden in je berekening betrekt..is er inderdaad geen ogenblik van volledige vrede op aarde geweest.. Eigenlijk te vreselijk voor woorden dat dit ras, de mens, dat tot bijna alles in staat is ..behalve tot een volkomen vreedzame samenleving voor hun eigen soort op aarde. Dank je overigens voor je reactie op mijn antwoord.. Groet, Ton

Andere antwoorden (6)

Praten met elkaar zou een betere oplossing zijn en gewoon eens toe geven dat een ander gelijk heeft ipv stug vol te houden dat je dat zelf hebt terwijl het er bijna dik bovenop ligt dat het niet zo is.
Een fout durven toe te geven en gewoon sportief verder gaan en een beetje geven en nemen . Dat zou volgens mij beter gaan. Maar ja dan moet de mentaliteit er wel voor zijn Van beidde partijen moet dat uit gaan dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je weet dat je fout zit, ga je toch weer lekker knokken.... Zo simpel is het gewoon. Mensen die een gevecht/oorlog beginnen, weten al dat ze het met praten waarschijnlijk niet gaan redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus wat is de oplossing? Met zn allen werken aan je mentaliteit! Ipv knokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat er geen andere oplossing is. Alle andere mogelijkheden zijn gebaseerd op eerlijkheid, redelijkheid, afspraken, etc.. Maar dat is 't 'm nu net: diegenen die oorlog voeren zijn niet eerlijk en redelijk meer en houden zich niet aan afspraken. Je kunt doen wat je wilt, maar er zullen er altijd zijn die denken het (makkelijker) te krijgen door te vechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk naar dieren. Die vechten ook. Het zit gewoon in onze natuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Irene: met je eerste zin ben ik het niet eens: ik vind dat Widar een zeer goed punt heeft. We denken erg ver af te staan van de natuur, maar in wezen is dat naar mij idee niet zo. En als ik kijk naar de wereld, dan zie ik daar genoeg bewijs voor.
Mensen kunnen nadenken en redeneren, dat ben ik met je eens.... maar hoe vaak gebeurt dat constructief als je om je heen kijkt?
Je laatste zin: hoe had je dat gedacht? En dan bedoel ik die vraag wereldwijd bekeken, zoals de vraagsteller dat bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt als eenling in je eigen omgeving veel doen en dat heeft een "rimpeleffect". Hoe meer mensen dat rimpeleffect bewerkstelligen hoe mooier het is natuurlijk.
Wereldwijd zijn het mooie gedachten, maar ik vrees onmogelijk en dus een utopie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Irene: Ja, wij kunnen denken en zo. Dat kunnen we beter dan dieren, ja. Daarom vechten wij, individueel, ook veel minder dan dieren. Ik kan me de laatste keer dat ik gevochten heb, nauwelijks herinneren, zo lang is 't geleden. MAAR, we blijven ook dieren en ook vechten zit nog steeds in onze natuur. Waar de rede ophoudt, begint het gevecht. Althans voor sommigen. Dan kun je van jouw kant redeneren wat je wilt, maar als de tegenpartij denkt "je kunt me wat, PAK AAN!", tja...
Zelf het voorbeeld geven door geen deel te hebben aan de verdeeldheid zaaiende politiek en met bloedschuld bevlekte religieuze stelsels.

En natuurlijk door de 'oorlog niet meer te leren'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Communiceren en respecteren!

Dat begint bij jezelf. Als je jezelf niet kan respecteren, hoe kan je dit gevoel dan bij een ander toepassen?

Communiceren begint met goed luisteren naar wat een ander te zeggen heeft. Maar in de meeste gevallen kan je stellen, 'luisteren is een kunde waar niet iedereen bij hoort....'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de houding van de mensen moet veranderen. Of dat kan? Ze zeggen dat je mensen niet kunt veranderen, behalve door zelf het goede voorbeeld te geven. Ik denk dat dat wel waar is. Vandaar de uitspraak "verbeter de wereld, begin bij jezelf."
Ik denk dat een wereld zonder vechten inderdaad nog wel een utopie is.
Ik heb zelf ook mijn theorie over een wereld zonder vechten, wat we moeten doen.
De mens moet de vrede/veiligheid/vrijheid boven het idee van wat goed is om te doen hebben.
Het klinkt nogal raar, maar aangezien mensen behoorlijk van mening kunnen verschillen als het gaat om "wat moet er gebeuren" en beide partijen niet kunnen inzien dat de ander gelijk heeft. Op zo'n moment is het beter dat je je richt op de vriendschap bewaren, als je dat belangrijker vind dan je eigen gelijk dan zal er geen gevecht komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er zo mis aan vechten?
Mannen moeten vechten.
p.s. Utopie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn ogen is vechten nooit een oplossing voor een probleem. Vechten is eigenlijk niets anders dan vertoon van machteloosheid en geen vertoon van macht zoals velen onterecht denken. Machteloosheid is niet nodig, wanneer men kan en durft te communiceren. Met elkaar praten om zaken op te lossen. En dan vooral met respect voor elkaars uitgangspunten in het leven. Het is een kwestie van overleggen en geven en nemen, want soms moeten er compromissen gesloten worden. Nogmaals: vechten lost niets op!!!!!