Is er een remedie tegen onbeleefde voetgangers?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik vergeet bijna de uitleg

Soms (eigenlijk vaak) loop je op straat en als er dan 3 mensen je tegemoet komen, die het hele trottoir "gebruiken" doen deze werkelijk geen stap opzij om te kunnen passeren.

Als persoon "alleenlopend" kun je niet meer doen dan je smal maken (of op straat springen) maar 3 mensen naast elkaar kunnen toch even "1 erachter"doen of ben ik nou gek.

als mensen heel druk in gesprek zijn kan ik het nog wel begrijpen, dan letten ze gewoon niet op.

maar het gebeurt ook regelmatig met mensen die strak voor zich uitkijken, die lopen gewoon door en als je dan vlak bij elkaar bent trekken ze een schouder op en dan "botst" je er tussendoor. Ik heb daar zo'n hekel aan, dat je dan werkelijk moet botsen om erdoor te komen.

Ben ik hier alleen in? en zo niet wat kan ik nog meer doen behalve zelf maar van het trottoir springen?

13 jaar geleden
1.3K
Kimath
13 jaar geleden
Als ik die tegnkom, blijf ik gewoon staan en maak mij wat breder. Dan moeten ze uitwijken voor mij, ik heb geen zin om zelf aan de kant te gaan als zij zo breed lopen.
amigo
13 jaar geleden
ja dat doe ik soms ook maar eigenlijk past het niet zo bij mij, ik voel me dan echt of ik ook met opzet de doorgang aan het versperren ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath: dat doe ik inderdaad ook. What goes around comes around. @mion: jij bent dan niet de doorgang aan het versperren zíj doen dat. Je maakt het ze alleen niet gemakkelijker dan strikt noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Mion, ik herken dat zo goed, ik ben altijd degene die opzij gaat, ook al had ik me voorgenomen dit keer eens niet opzij te gaan. Zo ben ik opgevoed en opgegroeid, maar ik heb ook steeds meer moeite met het door jou genoemde gedrag van voetgangers!

Antwoorden (9)

Als knappe jongedame loopt u altijd het risico dat men op deze welhaast lompe manier uw aandacht trekt.

Het kan ook zo zijn dat zakkenrollers zo te werk gaan.

Indien u zelf geen hond heeft, leen dan elke keer dat grote beest van de buren, dan zullen we nog eens zien wie er een stap opzij moet.

En draag er zorg voor dat u niet in gedachten loopt,
maar meer met strategisch inzicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ha ha ik dacht dat mijn dagen als knappe (jonge)dame reeds even achter mij lagen maar misschien ga ik dit wel in gedachten houden (dan erger ik me minder) dat ze het met opzet doen vanwege mijn looks +
Kristal
13 jaar geleden
ja mion, dát is het natuurlijk, die onthou ik ook, sxiopo makes our day ;-)
Het lijkt af en toe wel een bepaalde mentaliteit. Een soort van;' hier ben ik en ik ga niet voor jou opzij'. Een soort machtsvertoon. Het is mij ook opgevallen. Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor, maar inderdaad, het gebeurt best vaak.
Ook een eigenschap die ons eigen is, is het feit dat we ruimte om ons heen willen creëren, we maken ons vaak smaller om een ander niet aan te hoeven raken.
Als die twee eigenschappen elkaar tegenkomen, heb je dus een probleem, want wie gaat voor wie opzij?
Logisch dus ergens dat de ' hier ben ik' persoon niet opzij gaat. Ik probeer het zelf vaker uit en het is best verrassend om te kijken wat er gebeurt. Komt er zo`n stuurs kijkende 'hier ben ik en je gaat maar voor mij opzij' aan en ik ga niet opzij maar blijf staan en wacht wie het eerst opzij gaat, want ik ga echt niet de weg op, maar blijf op de stoep. Gek genoeg, voel je iets van een overwinning
een soort triomf, als de ander voor jou opzij gaat.
Nu ben ik een vrouw en dat scheelt misschien omdat een man niet zo snel voor een andere man opzij gaat, daar ligt dan meer het machtsspelletje op de loer.
Ach weet je , ze zijn er nu eenmaal die mensen met zo'n mentaliteit en als er een remedie zou zijn, dan zou iedereen er gebruik van maken. Helaas is er geen remedie tegen de mentaliteit van mensen, je zult dus moeten accepteren dat iemand zo is of ze moeten dwingen zoals ik het beschreef. Veel mensen hebben het zelf niet in de gaten en die zullen de hint wel voelen en uit zichzelf opzij gaan maar je zult het altijd blijven tegenkomen en zelf opzij moeten gaan, want aanspreken op het gedrag werkt vaak averechts bij deze personen.
amc
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank je wel voor je antwoord, je verwoordt heel goed hoe ik het ervaar. En ik WIL eigenlijk niet meedoen aan dat machtspelletje maar vertik het soms gewoon om voor 3 mensen van de stoep te moeten springen. Dus buiten dat overwinningsgevoel (ken het wel) baal ik dan dat we niet normaler met elkaar kunnen omgaan en dat ik me aan de normen van de anderen moet aanpassen om niet in de verdrukking te komen
amc
13 jaar geleden
Iedereen heeft moeite met de mentaliteit die heerst op het ogenblik, vooral als je zelf altijd netjes bent. Je wordt ook eigenlijk gedwongen je aan hun normen aan te passen, anders ben je altijd degene die toe moet geven en dit doet je eigenwaarde niet goed op de duur.
In elk geval moet je je niet in een hoek laten drukken en zeker niet de weg opgaan. In dat geval gewoon blijven staan, zij zijn fout bezig en zij moeten jou de ruimte geven. Het blijft voorlopig dus nog balen!:)
ik loop ook meestal alleen en probeer loop dan defensief ingesteld maar probeer met iedere tegenligger even oogcontact te hebben.
kom ik een groepje tegen dan focus ik op degene aan de zijde waar ik ze tegen kom, 8 uit 10 maken ze wel ruimte hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar en heel irritant! Meestal zeg ik of ze even opzij kunnen gaan zodat ik er langs kan, maar je krijgt dan niet altijd een leuk antwoord, dus loop je om.

Wat je eraan kan doen niet veel denk ik, je hebt kans dat je een keer een verkeerde tegen het lijf loopt en ter plekke ruzie krijgt, en dat vind ik het niet waard...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat helpt is je breed maken en op geen enkel manier de indruk wekken dat je wel opzij gaat. Wat ook helpt is een paraplu een beetje schuin houden. Die slaat of tegen hun benen of ze gaan gewoon opzij.

Het zijn over het algemeen bepaalde groepen van de bevolking die dit doen, een hond is ook erg effectief. Leen eens een flinke en je ziet het verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst oogcontact maken en vervolgens níét aan de kant gaan. Andere mensen houden er ook niet van om met de schouders tegen elkaar te botsen; als het duidelijk is dat jij niet aan de kant gaat doen zij het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja een feest van herkenning

wat ik doe is als ik een zon groepje aan zie komen is een koers uitzetten en daar niet van af wijken dat werkt bijna altijd maar ik kan bot en lomp zijn als dat moet ik heb er ook geen moeite mee om gewoon breed uit stil te blijven staan en een ander de weg te versperren als iemand niet mij de ruimte geeft om fatsoenlijk te stoep te gebruiken.ik ben verder heel beschaafd en beleefd maar ik laat me niet van de stoep afdouwen ook al is daar genoeg ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook voor mij heel bekend... Ik vind het erg onfatsoenlijk en arrogant als mensen zo doen... Ik ga overigens niet aan de kant, schouders breeduit en gaan... Nu heb ik makkelijk praten, ik ben 180 en bepaald niet iel dus mensen gaan dan vaak wel aan de kant. Ik ben er zelf van overtuigd dat als je voor dit type mensen aan de kant gaat het voor hun een bevestiging is dat ze het kunnen maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , ik herken het goed. Daarbij ben ik klein en zij zijn groot ;-) wat het niet eenvoudiger maakt. Wat ik doe als ik zo'n groepje aan zie komen is juist geen oogcontact maken, maar wel mijn pas versnellen, schouders strekken en stevig doorlopen. Ik kijk wat gefronsd alsof ik erg nadenk over iets, ogen gericht schuin rechts of links naar de grond. Alsof ik zo in gedachten ben dat ik ze niet zie en doorlopen. Het werkt maar inderdaad het blijft vreemd dat je een toneelstukje op moet voeren als je niet altijd wil slalommen, stoep op stoep af. En... het hangt ook van het groepje af, soms toch maar even liever de stoep af.