Puberen pubers altijd?

Ik ben nu 13 en er wordt over het algemeen gezegd dat je dan officieel in de puberteit zit. Ik heb van veel kinderen gehoord dat ze allemaal problemen met hun ouders hebben (puberen) maar dat heb ik helemaal niet.Ik heb de groeispurt al gehad. Iedereen doet als je in de puberteit zit een probleemkind bent. Is dat bij iedereen zo? Ik wil niet puberen :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je het over de puberteit hebt als de periode waarin je lichaam door een aantal veranderingen heen gaat en je hormonen allerlei dingen doen: daar krijgt iedereen mee te maken.

Maar er zijn ook best kinderen die probleemloos door de puberteit heen fietsen, die zich niet tegen hun ouders af willen zetten, die niet allerlei wilde experimenten gaan doen, die weinig puistjes krijgen en die het eigenlijk wel best vinden allemaal. Bij hen is het allemaal wat minder heftig, ze groeien gewoon rustig op tot volwassenheid.

Die probleemloze pubers, daar hoor je maar weinig over, want die vallen niet zo op. Maar ook de probleemloze pubers zullen tussen hun dertiende en hun twintigste gaan ontdekken wat ze zelf willen en wie ze zelf zijn, daar hoef je helemaal geen moeilijke puberteit voor te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Kristal
12 jaar geleden
Zeer realistisch antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi verwoord, dikke plus! ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk dat dat wel waar is. Meestal overschaduwen degene die puberaal gedrag vertonen degene die dat niet hebben.

Andere antwoorden (6)

Hoeft niet, je hormoonhuishouding verandert en dit zorgt voor veel veranderingen in je lichaam en geest. Als je hier weinig van merkt hoef je die puberende kenmerken niet te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. het merendeel ( meer jongens dan meisjes) zijn gewoon bezig met hun dagelijkse beslommeringen zonder specifiek puberaal gedrag te vertonen. Vaak zijn het juist de ouders zelf die opeens moeilijk gaan doen omdat hun kind de puberleeftijd bereikt heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
dat is zo ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plusje voor dit eigenwijze antwoord, er zit volgens mij wel degelijk een kern van waarheid in. Vraag maar eens aan een moeder in Somalie of haar kinderen gepuberd hebben. Die heeft geen idee waar je het over hebt. Gechargeerd: puberen is een luxe-probleem ;-)
Elk kind pubert.

De één wat meer dan de ander.

De één wat vroeger dan de ander.

Is een normaal gedrag dat hoort bij het volwassen worden.

Puberen is een periode waarin een kind meer zelfstandig wordt en zich afzet tegen de zaken waarvan het kind opdat moment vindt dat de ouders het verkeerd doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn omgeving zie ik steeds minder kinderen die pubergedrag vertonen. vroeger had je dit veel meer denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik het idee dat ik het puberen ook overgeslagen heb.
Daarom heb ik een tijd geleden eens in de rondte gevraagd:
'Kun jij je herinneren dat je gepuberd hebt?' - in de betekenis van opstandig gedrag.
De meesten zeiden van niet; een enkele wist het nog heel goed.
Daarbij kreeg ik de indruk, dat de mensen die door omstandigheden een moeilijke jeugd hebben gehad, dat die niet de mogelijkheid hadden om te puberen. Mensen die vroeger bijvoorbeeld hebben moeten zorgen voor een zieke ouder, die een oorlog meegemaakt hebben, die zelf veel ziek zijn geweest enz.
Het idee wat ik er van over gehouden heb, is dat pubergedrag vooral voorkomt bij jeugd die het voor het overige redelijk comfortabel heeft.
Maar ik kan het mis hebben, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt van persoon tot persoon. Volgens mijn moeder was ik bijvoorbeeld helemaal niet zo lastig als puber, maar mijn zus juist heel extreem