Wat mankeer je in je hoofd als je een kind jarenlang op sluit en waarom is het juist nu zo actueel?

Nu weer in Duitsland, onlangs in Oostenrijk.. Gebeurden dit soort zaken vroeger niet of zagen we die niet?
Of wilden we die niet zien? Wat is gebeurd met onze maatschappij dat dit soort zaken kunnen voorvallen en nog belangrijker: hoe voorkomen we dit?

Toegevoegd na 3 uur:
En dit dan..ook al zoiets!
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4511016/__Moeder_liet_kinderen_in_rotzooi_leven__.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ken het onderhavige geval niet, maar ouders die hun kroost niet aan blijken te kunnen zijn van alle tijden en van alle plaatsen. Net als mensen met hele zieke geesten. Hoe er mee omgegaan wordt hangt af van de culturele en maatschappelijke omstandigheden. Er zijn in Europa periodes geweest dat bijvoorbeeld het meerendeel (!) van de geboren kinderen te vondeling werd gelegd, (of minimaal een jaar werd uitbesteed aan een min). Dat is heel lang een acceptabele manier van geboortebeperking geweest. Denk maar aan de klassieke weeshuizen uit de verhalen van Dickens en dergelijke. En dat waren ook niet allemaal even goede huisvaders en huismoeders. Sommigen vingen kinderen op uit liefde, maar minstens zo veel gewoon voor het geld. Het was natuurlijk een tijd van leven en overleven.

Vandaag de dag leven we in een maatschappij waar je geacht wordt bewust voor je kinderen te hebben gekozen en de verantwoordelijkheid voor de hele opvoeding ligt dan ook min of meer bij jou. En als het fout gaat is het jouw schuld. Dat is iets waar niet alle ouders mee om kunnen gaan. En natuurlijk zitten daar behoorlijk zieke, doorgedraaide geesten tussen die een 'oplossing' denken te hebben voor hun 'problemen' waar wij ons niet eens een voorstelling van kunnen maken.

Het feit dat we met zo ontzettend veel zijn en de anonimiteit zo groot is in de onoverzichtelijke mensenmassa's waarin we feitelijk wonen, is natuurlijk de voornaamste oorzaak dat het meer voorkomt. Of het ook relatíef meer voorkomt is nog maar de vraag. En de zaken DIE ontdekt worden, worden natuurlijk wereldwijd vergroot in het nieuws. Zolang dat nog het geval is, het nog sensationele verhalen zijn en geen dagelijkse meldingen van grote aantallen, is het gelukkig nog steeds een zeldzaamheid. Stel je voor dat ieder auto-ongeluk met dodelijke slachtoffers het journaal van 8 uur zou halen ; dan zagen we weinig anders meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit soort zaken gebeuren al vanaf dat mensen kinderen kregen, helaas. Denk maar aan de ontroerende oude film genaamd "Mockingbird don't Sing".

Het probleem is dat de 'verkeerde' mensen er al dan niet voor kiezen om kinderen te krijgen. Hierbij doel ik op mensen met zware psychische problemen, of het nu dingen zijn die in hun eigen jeugd gebeurd zijn of verschillende verslavingen.
Er zijn teveel dorpen en steden waar teveel kan gebeuren zonder dat het andere mensen uberhaupt opvalt, dat maak je ook wel op uit de andere vreemde nieuwsberichten.

Naar mijn mening zou er een beleid moeten komen waarin mensen 'gecontroleerd' worden of zij wel of niet geschikt zijn om een kind te mogen nemen. Dit zou sowieso een hoop problemen in een wereld oplossen.

Hoe meer het gebeurd, hoe meer psychisch gestoorde mensen het in hun hoofd halen om ook te doen, en vervolgens zal het nog meer gebeuren. Misschien dat het daarom steeds actueler wordt.

Niet alleen zal er op gelet moeten worden of bepaalde mensen wel in staat zijn om fatsoenlijk voor een kind te zorgen, maar tevens zullen de mensen met problemen beter aangepakt kunnen worden in plaats van 'vrij' te laten rondlopen. Blijkbaar zijn zijzelf niet de enige die zij daarmee in de problemen helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja wat er precies in het hoofd omgaat in natuurlijk moeilijk te zeggen.
Zelf denk ik dat deze personen erg bezitterig zijn. Zij willen absolute macht hebben. Door hun kinderen niets toe te staan, houdt hij de macht bij zichzelf.
Zelf staat hij ook het liefst boven alles. Als opperhoofd. Hij bepaald.
Ook zal hij bang zijn om ze te verliezen. Het kind mag dan ook niets leren, waardoor het een vrijere denken kan krijgen. Dan zou het wel eens kunnen weglopen.
Deze personen zijn de absolute dictators.

Volgens het enneagram is hij een type 8 de uitdager, maar dan met een heel ongezond nivo. Zijn Sleutelmotivaties: Willen zelfstandig zijn, hun kracht bewijzen en zwakheid tegengaan, belangrijk zijn in de wereld, de omgeving domineren, hun situatie onder controle houden.

Voor ongezonde types:
Niveau 7: Elke poging om hen te beheersen trotserend, worden compleet medogenloos, dictatoriaal, "het recht van de sterktste". De crimineel en vogelvrijverklaarde, overloper, en oplichter. Ongevoelig, immoreel en potentieel gewelddadig.

Niveau 8: Ontwikkelen waanideeën over hun macht, onoverwinnelijkheid, en capaciteit om te zegevieren: megalomanie, almachtig voelen, onkwetsbaar. Roekeloos zichzelf overbelastend.

Niveau 9: Als ze in gevaar raken, kunnen ze zo wreed zijn alles te vernietigen wat zich niet aan hun wil heeft onderworpen, in plaats van zich over te geven aan wie dan ook. Wraakzuchtig, barbaars, moordzuchtig. Sociopathische tendensen. In het algemeen correspondeert dit met de anti-sociale persoonlijkheidsstoornis.