Wordt het pesten op scholen en op het werk erger?

Vergeleken met vroeger. Ik had het er met iemand over en die zei dat er vroeger niet zo extreem gepest werd. Maar is dit waar?

Wordt het door de jaren heen steeds erger, omdat steeds meer mag in deze maatschappij en wij steeds minder elkaar een standje durven te geven of is het gelijk gebleven of zelfs minder?

En waardoor wordt het pesten erger, gelijk of minder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het feit dat vroeger kinderen wel fulltime door hun ouders [lees moeder] werden opgevoed, wil absoluut niet zeggen dat hen wel geleerd werd met gevoelens om te gaan.
Gevoelens waren vroeger veel minder belangrijk.
En ouders van een gepest kind waren vroeger echt niet altijd heel erg bezorgd.

Okee, nu is het pesten via internet erbij gekomen.
Maar het feit dat er nog steeds gepest wordt heeft niets te maken met werkende moeders en gescheiden ouders.

Vroeger werd er dus net zo extreem gepest. Ik spreek uit ervaring, scheldpartijen [schele wieb] door hele groepen kinderen en zelfs stenen naar mijn hoofd. Er is nooit extreem aandacht voor geweest, en misschien maar goed ook, want ik heb er geen trauma's of niks aan overgehouden.

Dat er nu meer aandacht voor is, heeft te maken met de verbeterde communicatiemogelijkheden en modernere inzichten in psychologie en de kinderziel.

Ik denk dus dat het niet erger geworden is. Ook niet minder.
Er zullen altijd etterbakken blijven die de minder goed gebekte, medeleerlingen en/of collega's met minder zelfvertrouwen, proberen te intimideren, te onderdrukken, te pesten.

Ik mag hopen, dat er tegenwoordig wel efficienter tegen op getreden wordt.
En dat door meer aandacht ervoor, ook de gepeste kinderen leren beter voor zichzelf op te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nu speelt natuurlijk technologie een rol bij pesten (cyberpesten). Hierdoor is het gemakkelijker geworden om niet betrapt te worden, naast dat je het op ieder tijdstip kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders van een gepest kind zijn meestal erg bezorgd om hun kind. Ze weten dikwijls niet wat ze ertegen kunnen doen, vooral wanneer hun kind niet wil dat zij contact opnemen met de school of met de ouders van de pestkop. Kinderen kunnen bang zijn dat het pesten erger wordt, als bekend wordt dat ze erover geklikt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger heerste de opvatting: "schelden doet geen pijn". Daarmee werden gepest en het maken van klierderige opmerkingen flink gebagatelliseerd.

Volgens mij wordt tegenwoordig het negatieve effect wat pesten kan hebben meer onderkend en komen er daardoor ook sneller oplossingen op tafel, als iemand aangeeft zich niet prettig te voelen bij pesten.

De gepeste persoon wordt ook niet standaard meer als mietje neergezet, omdat hij niet tegen een "lolletje"kan.

Denk dat pesten in elk geval niet erger is geworden. Relatief gezien dan. De maatschappij is veranderd en het pesten dus ook.
14 jaar geleden
Ik denk dat het pestgedrag inderdaad is toegenomen.

Deels is dat te wijten aan het feit dat veel kinderen niet meer fulltime door hun ouders worden opgevoedt. Ze leren op jonge leeftijd niet hoe ze met gevoelens om moeten gaan omdat er simpelweg geen tijd meer voor is.

Als je je rot of anders voelt, dan kun je of gepest worden of gaan pesten. Pesten is afreageren van je eigen onvrede op een ander. Kinderen die tevreden zijn zullen veel minder snel pesten en gespest worden.

De toename van kinderen die 'anders' zijn, leidt ook tot pestgedrag. Denk aan drukke kinderen, kinderen met dyslexie of kinderen van een andere cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig heel veel kinderen ongelukkig, omdat er steeds minder tijd voor hun is, en veel ouders zijn gescheiden wat zeker zijn sporen op het kind nalaat.
Deze kinderen zijn vaak onzeker en bang, en aarden niet in dit leven.
Door de aandacht op een ander te leiden, zijn ze zelf niet het slachtoffer van pesten.
Daardoor staan hun niet in de picture, maar het slachtoffer.
Je kunt heel vaak stellen dat de pester net zo onzeker en bang is, als de degene die gepest wordt.
De gevolgen voor degene die gepest wordt zijn groot, en hebben een vernietigend effect op het verdere leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het wordt niet erger, er wordt alleen meer aandacht aan besteed. Tegenwoordig hebben veel basisscholen een pestprotocol, en op middelbare scholen staat het in het schoolreglement.
En dat is een goede ontwikkeling. Want tegenwoordig wordt het erkend dat je je leven lang last kunt hebben van gepest zijn, terwijl je vroeger als gepest kind als buitenbeentje werd beschouwd dat niet voor zichzelf kon opkomen.