Is het mogelijk om weer terug te gaan naar een maatschappij waarin geen geld meer is maar alleen ruilhandel?

Zijn hier bepaalde onderzoeken naar gedaan? Of artikelen over geschreven?

Ik ben wel benieuwd hiernaar namelijk. Er heerst grote ongelijkheid op het gebied van geld.
Waarom kunnen dat niet opheffen door bijvoorbeeld terug te gaan naar ruilhandel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessante vraag raamklaza.

Antwoorden (7)

Met ruilhandel zal het probleem er nogsteeds zijn want hoeveel kippen is een zak graan waard? Een slimme boer zal dan meer graan krijgen voor minder kippen dan een minder slimme boer waardoor de ongelijkheid weer terug is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld is een ruilmiddel, en daarmee dus ook al ruilhandel. En het antwoord op uw vraag is 'nee'. Zoals hierboven ook al wordt geschetst in casu de kip en het graan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het bijzonder onpraktisch is.Stel: Ik heb nu bramen in de tuin, en die wil ik ruilen met de slager tegen een stuk vlees. Echter de slager heeft al bramen genoeg, dan moet ik eerst mijn bramen om gaan ruilen tegen iets wat de slager wilt hebben, en dan maar hopen dat de bramen intussen niet rot worden, of het vlees bederft. Doe mij de euro maar
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Ja of ik heb dropjes, maar ik wil een nieuwe mercedes!
anneliez
12 jaar geleden
hahah, ik bied toverballen ;)
Als het goed is gaat geld idd waarschijnlijk op den duur verdwijnen, en komt ruilhandel terug in de vorm van getallen op je bankrekening. Als je iets gekocht heb ruil je je jouw getallen in

Toegevoegd na 58 seconden:
Het zogenaamde digitaal betalen dus.
12 jaar geleden
Zolang wordt vastgehouden aan het principe 'voor wat hoort wat' en 'voor niets gaat alleen de zon op', lijkt me dat niet mogelijk.
Dan zal er ipv geld als iets tegenover moeten staan en krijg je een 1 op 1 ruil handel. Of dat je elkaar 'diensten' verleend.

En bij ruilhandel is er weer het probleem wanneer iets op waarde is. Dus is het 'product' goed genoeg en van gelijke waarde om te ruilen? Dan komt je weer bij waarde toekennen en dat is ook een vorm van geld.

Zelf heb ik meer een globaal beeld. Dus niet 1 op 1 en bij een ander in de 'schuld' staan of te moeten betalen. Maar meer van ik doe jou een plezier, zodat jij een ander een plezier kunt doen. Waarbij iemand anders mij weer een plezier doet. Volg je het nog?
Als een groot geheel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geld is een normalisatie van ruilhandel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het niet mogelijk de maatschappij te veranderen. Wat wel kan is onszelf veranderen. Wellicht veranderd dan onze kijk op de maatschappij, beseffen dat we er allemaal aan meewerken om de waarde van het geld te bepalen.
Zelf ben ik al een paar jaar bezig om met zo weinig mogelijk geld rond te komen. Zo ben ik een moestuin begonnen en denk erover een paar kippen te nemen. Het leuke is dat als ik sla te veel heb ik er meteen andere mensen blij mee kan maken, en ik kan je garanderen, komkommers uit eigen tuin smaken wel degelijk. Ik weet nu weer hoe een komkommer smaakt, en dat is onbetaalbaar. Ik besef bij de broodmaaltijd dat ik nog steeds kan kiezen wat ik eten wil. Dus verbeter de wereld en begin bij jezelf. Vergeet niet dat wij nog altijd in een luxe welvaart leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doet me denken aan het sprookje van Japie en de Bonestaak!

http://www.sprookjesbos.be/sprookjes/Jaap_en_de_bonestaak/

De vraag is wel leuk hoor, maar ik denk niet dat het te realiseren is.
Je moet maar net in huis hebben wat een ander nodig heeft!
Als jij eieren wil en de eierboer wil alleen maar karbonade hebben, en jij hebt alleen aardappels en komkommer, wat dan?
Doorruilen tot je eindelijk karbonade hebt?
Oef, dan is geld toch wel erg makkelijk. heeft iedereen wat aan en kun je overal gebruiken.