Vraag over leeftijdsverschil;--->

Als je met je veel oudere partner trouwt waarvan bv zijn dochter ouder is dan dat jij bent, wordt jij dan technisch gezien toch haar stiefmoeder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
technisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
technisch ja

Het beste antwoord

ja, dat is de status waneer je dan getrouwd bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja, leeftijd speelt geen rol.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar eh... Mag 't ook stiefvader zijn? Past namelijk beter bij mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom op zeg! Alsof je het zomaar 1,2,3 toe zou laten; dat hoop ik toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er niet om hoe je er over denkt en/of wat je er van vindt. Het gaat om de benaming van iets.
Deze vraag kan met ja of nee beantwoord worden en mijn antwoord is 'ja'.
Houd de kinderen bij de ouders. Stiefmoeders en/of stiefvaders doen 'de kinderen' nooit goed.!
Na scheiden of het hertrouwen na weduwnaarschap doen de meeste ( zeker de nog niet volledige) 'kinderen' meer verdriet dan geluk.

Indien je 1 van je ouders nooit gekend heb, zal het misschien minder moeite koste de volgende relatie van de desbetreffende ouder te accepteren.

Dus nee;
Het woord -in wat voor verband dan ook- Moeder zal naar mijns inziens nooit prettig gehandteerd worden wanneer 'het kind' het \verlies/ van de Echte moeder nooit of niet goed heeft kunnen verwerken.

Tijd doet wonderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de minduimer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat over ruimschoots volwássen kinderen. Je stelt hier dat een man die na pakweg 20 jaar huwelijk weduwnaar wordt, feitelijk niet meer zou kunnen hertrouwen ? Stiefmoeder is overigens maar een titel, geen rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin! Alsof een weduwnaar/weduwe/gescheiden persoon niet opnieuw een relatie zou mogen aangaan omdat het niet goed zou zijn voor de kinderen. Ik ken tig gevallen waarin het prima gaat. Het voegt zelfs iets toe. Volgens mij ben je als kind beter af met een ouder die gelukkig is als met een treurende of verdrietige ouder.
Wat je als "nieuwe" partner m.i. beter niet kan doen, is moederen/vaderen over de kinderen van de ander. Tenminste als ze groot zijn. Als ze klein zijn wel, maar op een beetje diplomatieke manier.
Technisch gezien misschien wel, maar ik betwijfel eerlijk gezegd of stiefmoeder een juridische titel is, en of je bijvoorbeeld het voogdijschap over die ' dochter' zou kunnen krijgen als ze nog thuis zou wonen. In de praktijk al zeer zeker niet denk ik. Ik denk dat je moet streven naar een soort van verstandhouding, wat niet mee zal vallen afhankelijk van de voorgeschiedenis. Eerlijk is eerlijk, als mijn vader met een griet van nog geen dertig zou trouwen......is stiefmoederschap wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken.

Stiefmoeder is overigens een zeer beladen term die we al als heel klein kind negatief leren associëren. Het grappige is dat de sprookjes waarin de uiterst boosaardige stiefmoeders ten tonele worden gevoerd, (Sneeuwwitje, Assenpoester), aanvankelijk gewoon slechte en verdorven moeders waren. Met de opkomst van de rol en het belang van het gezin aan het begin van de vorige eeuw en zeker na de tweede wereldoorlog ('de hoeksteen van de samenleving' ) kregen moeders een soort ' goddelijke' onaantastbare status toebedeeld, en zijn die moeders vervangen door stiefmoeders, die blijkbaar wel ongeïnteresseerd, harteloos en gewelddadig mochten zijn. Ik denk dat dit sterk rolbevestigende patroon noch de moeders (die geen heiligen zijn) noch de stiefmoeders (die geen monsters zijn) veel goed doet, en het is feitelijk een wonder hoe sterk de zeggingskracht van een dergelijke mythe is en blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, technisch gezien wel, en als je een opa trouwt wordt je (stief) oma en als je allemaal kinderen krijgt wordt het erg ingewikkeld, zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me helemaal vinden in bovenstaande antwoorden, alleen: het gaat allemaal over 'tussen de oren'. Als er sprake is van trouwen (in gemeenschap) wordt die veel jongere dame wel DE erfgenaam, tenzij jij dan weer een kindsdeel gaat opeisen (met alle ellende). In ieder geval ben jij / zijn jullie sowieso wel 'de helft kwijt' aan deze vrouw en in beginsel alles. Dat is de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij alleen wanneer de dochter minderjarig is.
Heb trouwens een hekel aan het woord "stiefmoeder", komt zeker door de sprookjes.

Was zelf ook getrouwd met een 16 jaar oudere man (helaas is hij overleden) en zijn dochter is maar 9 jaar jonger.
Haar stiefmoeder was ik echt niet, maar zijn dochter van 10 behandelde ik wel alsof het mijn eigen dochter was.

Ze noemde me gewoon bij mijn naam, haar moeder ben ik niet, maar een stiefmoeder genoemd worden is nog erger!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of stief ouderschap bij de wet geregeld is maar belangrijk lijkt mij dat je inschat hoe je je stiefouderschap zelf wilt invullen samen met je man en niet te vergeten de kinderen.
Technisch wat bedoel je daarmee?
Formeel in samenleving ben je stiefouder ongeacht je leeftijd en dat van de kinderen.