Ben jij persoonlijk ooit wel eens gediscrimineerd door je uiterlijk?

Voor mezelf moet ik dan een hele tijd terug:
De jaren zestig.
Ik droeg (als man) erg lang haar en was op bezoek bij familie in Drente. Ik wilde daar naar een discotheek en zag buiten aan de deur een groot bord hangen waarop stond: "Langharigen geen toegang" en natuurlijk werd mij dan ook de toegang ontzegd.

Nu lijkt dat in deze tijd ondenkbaar, maar is dat ook zo?
En heb je zelf ooit zoiets meegemaakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik was jong in de tijd van de treinkaping in Wijster!
En zeker toen zag ik er nog zeer Indonesisch uit (lang blauwzwart haar, ik heb een Indische oma). En ik werd wel degelijk op diverse plekken gediscrimineerd, niet binnengelaten in discotheken, weggekeken en niet bediend in een restaurant.
Enfin, voelde me er heel shit bij, want ik had er verder niets mee te maken! En dat gold toen voor de overgrote meerderheid van medemensen met mijn soort uiterlijk.
In het recente verleden werd ik inderdaad ook wel eens gediscrimineerd op grond van mijn overgewicht. En ik vind het ontzettend pijnlijk te constateren, dat mensen die je vroeger geen blik waardig keurden(30 kilo terug in de tijd) je nu wel aanspreken of je wel serieus nemen. Echt schandalig en heel verdrietig!!
Zegt ook heel veel over die mensen trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt alléén maar iets over die mensen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (7)

Ja, ik ben voor een vacature afgewezen om dat ik te dik en dus niet representatief zou zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt waardeloos Congeleo, het is mij ook overkomen, zie antwoord, maar zo oneerlijk als men dat doet, +1 to support you!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat erg... alsof dikke mensen niet representatief kunnen zijn. +1 van mij erbij.
Ja hoor, 30 kilo geleden meer dan regelmatig.
Gewoon op straat uitgemaakt voor moby dick.
En tja, qua sollicitatiegesprekken gooien ze het dan maar op: "Je past niet in het team"... (ben benieuwd in hoe een kleine ruimte dat team dan zat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik deed vrijwilligerswerk in een opvangcentrum voor dak- en thuislozen en dat lag niet alleen direct naast het Bisschoppelijkpaleis. Maar het bestuur werd ook aangestuurd door het Bisdom. En aangezien daar de nodige dames rond liepen met een ketting met een kruisje eraan. Heb ik het ook maar eens geprobeerd met mijn pentagram. En hoewel ik er van een aantal een positieve reactie kreeg, werd dit door de Bisschop niet gewaardeerd. Ik heb horen vertellen dat hij vurieus was toen hem vertelt was over mijn pentagram. Het duurde dan ook niet lang voordat ik bij het bestuur werd geroepen en de keuze kreeg tussen:

'Het toetreden tot de kerk, of het voor altijd voortleven in verdoemenis!'

Mijn keuze was dus heel erg snel gemaakt. En ik ben vertrokken met de woorden: "Erg jammer dat de Inquisitie het hier voor het zeggen heeft!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Bravo! Van mij onmiddelijk +1 erbij.
Toen ik een jaar of 16 was, en nog in mijn "gabber"-fase verkeerde, had ik mezelf de stereotiepe kop aangemeten - geschoren, en altijd proberen zo pissig mogelijk voor je uit te staren.

Toen ik vervolgens met de trein op vakantie ging naar Zuid-Frankrijk, werd ik bij de overstap in Parijs door politie uit de Thalys vanuit Nederland als enige aangehouden, waarschijnlijk op verdenking van drugssmokkel, drugsgebruik, of iets dergelijks. Hierdoor zou ik overigens hoogstwaarschijnlijk m'n overstap gaan missen (je moet op gegeven moment van Gare du Nord naar Montparnasse).

Gelukkig kon ik hier prima een ander staaltje discriminatie tegen inzetten, door meneer de agent m'n Franse ID te tonen. Ik mocht toen, onverrichter zaken, weer doorlopen. Als ik m'n Nederlandse ID had overhandigt was m'n koffer waarschijnlijk geopend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK werd een aantal keren aangehouden door mensen die dan heel raar nederland gingen praten. Op zon manier zoals je tegen mensen praat die net in nederland zijn komen wonen en de taal niet goed beheersen.

Of ze vragen aan me of ik nederlands kan praten :P .

Terwijl ik er nou niet zo buitenland uit ziet en toch echt heel me leven hier woont. Rare mensen :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik was vroeger in een grijs verleden gothic.
zwart haar veel zwarte make up kisten lange leren jas en luierspelden door mijn oren en neus.
kan me er niets meer bij voorstellen en als ik die mensen van toe tegen kom in de stad zijn we stuk voor stuk ''normaal'' geworden.
maar toen werden we altijd door de politie overal verwijderd (we deden niets) mochte nooit met zn 2e tegelijk de ah in en dat soor discriminerende dingen. het was alleen maar uiterlijk voor ons. we deden geen vlieg kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik heel witblond haar heb werd mij op de lagere school altijd maar weer gevraagd of ik in de bleekwater was gevallen. Een keer, twee keer een leuk grapje; daarna niet meer.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat als pesterij, niet als discriminatie.