Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben nog lang geen 50. Maar wil heel graag nu al weten waar Abraham de mosterd vandaan haalt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in doesburg

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waar haalt Abraham de mosterd (en waarom!)

mosterd

De oorsprong van de uitdrukking “Weten waar Abraham de mosterd haalt” ligt volgens meerdere wetenschappers en taalkundigen in het Oude Testament, Genesis 22-6, waar wordt verteld dat Abraham zijn zoon zou offeren op een vuur. Hij verzamelde mutsaards en “legde het hout op de schouders zijns zoons”. Mutsaard betekent ‘takkenbos’. Het woord zou vervormd zijn tot 'mustaard' en later tot 'mostaard'. Uiteindelijk is het woord ‘mosterd’ geworden.

De uitdrukking ‘Weten waar Abraham de mosterd haalt’ betekend ‘Hij is op de hoogte, weet er alles van’. Want Abraham wist waar hij de takkenbossen moest halen om zijn zoon te offeren…

Maar eigenlijk is dit alleen voor vijftigplussers hoor... :-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In Amsterdam toch : daar zag ik jaren terug een bord hangen met de tekst : Hier haalt Abraham de mosterd vandaan !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Als Abraham de mosterd haalt,
zet hij hem altijd ergens neer waar niemand weet dat hij daar staat."

Nou en dan kan je dus lang zoeken.

Ik ben al over de 50, maar ik ben al lang gestopt met zoeken.
Ik heb wel wat beters te doen en jij ook, hoop ik voor jou.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de buurvrouw
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon uit de koelkast
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding