Wanneer ben je racistisch?

Je mag nog gen opmerking meer maken of je wordt al als racist gezien... je mag toch gewoon je mening geven over iets of iemand zonder daarmee een hele bevolkingsgroep aan te vallen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Je bent racistisch als je de kenmerken van één persoon betrekt op de hele bevolkingsgroep waarvan zij/hij deel uitmaakt en daar een negatief oordeel aan verbindt dat tot uitsluiting of haat leidt. Of dat oordeel en die uitsluiting toekent zonder een persoon van de betreffende gemeenschap te kennen.

In deze redenering kán dat dus betrekking hebben op een ras in de strikte zin van het woord. Maar... dat hóeft niet. Voorbeeld: de Roma's (ook wel zigeuners genoemd) vormen als zodanig geen ras. Niettemin kunnen ze racistisch worden benaderd: negatief en uitsluitend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed antwoord, maar om er heel even heel mierenneukerig op de eerste zin te gaan: Zelfs die ene persoon heeft een racist niet nodig voor zijn racisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik had werkelijk geen ENKEL vooroordeel of idee over zigeuners, tot ik een jaar geleden een Roma-familie naast me kreeg, en ze hebben ze me in die korte tijd ALLEMAAL geleerd en bij herhaling bevestigd. Dat zijn overigens geen ras- maar cultuurkenmerken ; iets wat helaas op één hoop gegooid word met racisme, en daardoor onterecht al jaren niet benoemd mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al opmerkte... Roma's zijn geen ras. Maar goed... Het zou dus jammer zijn als je je jammerlijke ervaringen met jouw buren extrapoleert naar alle Roma's. Goed... dan ben je wellicht niet racistisch in de letterlijke zin. Zou het dan niet met een nieuw woord 'cultistisch' kunnen heten";-). Overigens... wel veel sterkte met je buren... wan ik vermoed dat het geen pretje is/was!

Andere antwoorden (17)

Als je een opmerking maakt over iemand op basis van zijn gedrag, dan is daar niets mis mee. Als je oordeelt over bevolkingsgroepen in het algemeen, dan noem ik dat racistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sec beschouwd is een bevolkingsgroep niet per definitie een ras. Het woord racisme wordt mijns inziens dan ook veel te snel in de mond genomen. Discriminatie is een betere term in dit geval.
AWM
14 jaar geleden
Percies!
Het woord racisme wordt mijns inziens ook veel te snel in de mond genomen. Vooral door verongelijkte straatschoffies die iedere kans aangrijpen om de maatschappij hun hopeloze leventje te verwijten. Maar dat terzijde.

Maar sec beschouwd is racisme het discrimineren van een ras en niet van een bevolkingsgroep.

Als je een bevolkingsgroep over een kam scheert, dan heet dat wat mij betreft discriminatie, maar geen racisme.

Ik vraag mij überhaupt af of het menselijk ras wel in (sub)rassen in is te delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te reageren op je laatste zin: nee, dat is de mens ook niet. Rassentheorieën die de mens volgens bepaalde kenmerken indelen in rassen, zijn al een tijdje achterhaald.
Ik ben een racist omdat als ik eerlijk voor mijn mening uitkom, door iedereen de grond wordt ingeboord. Wat is nu racistisch? Ik voel me in mijn eigen land meer gediscrimineerd als dat ik anderen discrimineer. Maar tegenwoordig mag je al niet eens meer een grapje maken.
Maar hoe dan ook, ik ben een racist en wanneer ben je dat? Als je iedereen het liefst naar huis toe stuur. Naar waar ze vandaan kwamen.
Eigen haard is goud waard.

Toegevoegd na 20 uur:
Als ik alle antwoorden zo zie, moet ik concluderen dat ik helemaal geen racist ben, want ik heb niks tegen mensen met een andere kleur of geloof.
Wil alleen dat iedereen in zijn eigen land blijft.
Voel me gelijk een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergis ik me? Volgens mij had jij ook jaren in "het buitenland" gewoond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je vergist je niet en daarom klinkt het ook wel tegenstrijdig. Met dien verschillen, dat ik me heb aangepast naar het land en geen speciale eisen had.
Dat ontbreekt er hier nog wel eens aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je iedereen naar zijn of haar eigen land van herkomst wil terugsturen moet je wel zo eerlijk zijn en ook alle mensen met een nederlandse achtergrond terughalen naar nederland, maar daarmee zijn de problemen niet opgelost,omdat het land dan pas echt overbevolkt raakt, er zijn nl meer mensen met nederlandse voorvaderen dan er mensen zijn die niet uit nederland afkomstig zijn in nederland wonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn al overbevolkt en persoonlijk heb ik liever verre nederlanders terug (al zal daar ook veel tuig tussen zitten) als dat buitenlanders hierblijven. Een ieder moet gewoon zijn eigen plek kennen en daar wat van maken.
Racistisch ben je eigenlijk pas écht wanneer je mensen op basis van uiterlijke (ras)kenmerken waardeverschillen (beter-slechter)toekent en veralgemeniseerd. Maar in de praktijk valt ook het label ' anders' onder racisme.Niet altijd terecht, in mijn ogen, mede door de negatieve klank van het woord racisme.

Helaas is de term door politiek correctivisme nogal aan inflatie onderhevig. Niet het verschijnsel zelf, maar de mate waarin en momenten waarop het wordt aangewend.

Tegenwoordig is het zo erg, dat iedere opmerking in negatieve zin geuit naar een niet blanke nederlander (en dan denk ik vooral aan situaties waarin de betreffende -meestal- jongens zich misdragen en daarop worden aangesproken ) wordt aangemerkt als zijnde discriminatie, terwijl het daarmee natuurlijk niets te maken heeft. Voor de politie is er echter in de praktijk wel een tamelijk onwerkbare situatie ontstaan door al dit discriminatie-geroep, vooral omdat het kennelijk ook nogal eens onterecht gehonoreerd wordt. Dat maakt het een flink stuk minder aantrekkelijk doortastend op te treden.

Van het maken van onderscheid tussen verschillende 'rassen' is discriminatie verworden tot een soort wapen in handen van de niet-witte crimineel. Daar proberen iets over of van te zeggen wordt ongetwijfeld uitgelegd als discriminatie, of - erger- racisme.

Racisme is overigens een verschijnsel van alle 'rassen' en niet alleen van blanken ; ook anderskleurige bevolkingsgroepen blijven graag 'onder ons' en hebben legio vooroordelen over anderskleurigen. Zolang je aan het verschil tussen mensen overigens geen waarde-oordeel hangt (het eén is niet per definitie beter dan het andere) kun je overigens in strikte zin wel spreken van racisme, maar niet van discriminatie.

Ik ben overigens van origine en van huis uit geen racist ; ik heb dat gewoon niet meegekregen van thuis, alle mensen waren gelijk. Pas na jarenlang ervaring met mensen die hun uiterste best doen aan alle mogelijke vooroordelen over hun 'groepje' te beantwoorden, ben ik daar wat nuance in gaan aanbrengen. Ik blijf dat echter wel doen van persoon tot persoon : niet elke stereotype is representatief voor een hele groep. Maar sommigen doen wel héél erg hun best hun rasgenoten in diskrediet te brengen......hoewel het eerlijk gezegd meer of zelfs uitsluitend over (aangeleerde) cultúúrverschillen gaat dan aangeboren verschillen, want daar geloof ik eigenlijk niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je bent racistisch als je een onderscheid maakt in "rassen" van de menselijke soort. En dat gegeven is nu juist zo'n onzin omdat alle menselijke biologische verschijningsvorm naar ik meen meer dan voor 98% hetzelfde genenpakket hebben. Okee, er is zwarte en bruine huidskleur, soorten haar, kleur ogen, extra huidplooi op het ooglid, etc, maar we hebben hetzelfde genetische materiaal. En dezelfde instincten. En vergelijkbare of dezelfde drijfveren. Racisme is dus een gewild onderscheid dat de gebruiker ervan zelfbevlekkend "onderschijt". Alle er 'aan de haren bijgesleurde' wetenschap ten spijt: de enig juiste conclusie is dat de menselijke biologische verschijningsvorm ooit 1 gemeenschappelijke voorouder heeft gehad en deze voorouder ook nog deelt met de huidige mensapen. Een bijzondere afwijking van de mensapensoort waar wij van afstammen (gemeenschappelijk met dolfijnen:) een enorme groei van de hersenen; de neo-cortex. Het zou jou en mij dus sieren deze "enorme bult op je nek" die we evolutionair met ons meedragen dan ook te benutten: maak het juiste onderscheid en niet een valselijk verkeerde. En wees reeel in je onderscheid: er zijn niet of te weinig ontwikkelde, asociale mensentypes en slechts op zichzelf gerichte mensen-culturen die de overtuigde vijand zijn van cultureel verworven waarden als Vrijheid en Vrijheden en Mensenrechten, die net zo heftig vastbesloten bestreden moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees bij de antwoorden tot nu toe hele epistels. Waarom vraag ik me af. Want het antwoord is met 1 zin te geven. Je wilt weten wanneer je racistisch bent?

Je bent racistisch wanneer je iemand beoordeeld op basis van zijn etnische afkomst.

Als je wilt weten of jouw mening racistisch is, stel jezef daarbij dan de vraag: Ben ik nu bezig iemand te beoordelen op basis van zijn of haar etnische afkomst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je zegt :''hee neger, ga met je zwarte poten van mijn net gemaaide gras af.. straks geef je af''....tsja.dan ben je volgens mij wel een tikketlje rasictisch..o ja , en dan moet je wel een witte puntmuts ophebben als je dit zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grappige is dat dat soort grappen vaak nog best wel grappig zijn ook. En ja ik gebruik het woord grappig bewust meerdere keren omdat dat wel grappig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar je MAG het niet grappig vinden Martijn;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan jammer, er zijn genoeg moppen en grappen die misschien racistisch zijn waar ik toch best om kan lachen. Maar misschien is mijn mening wel onversneden kul, dat kan natuurlijk ook nog. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt natuurlijk altijd nog mensen gaan opbellen om ze te waarschuwen dat er zich een eskimo in hun tuin bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een eskimo? Waar?! Shit! Deuren op slot! :)
Als je iemand veroordeeld door zijn afkomst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een citaatje:

_______________________________________________
Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
_______________________________________________

Ook wel bekend als het eerste artikel van onze grondwet. Ik denk eigenlijk dat het genoeg zegt.

Dat 'ras' eigenlijk niet betaat als je het over mensen gaat neemt niet weg dat racisme wel een duidelijke term is voor een ongeoorloofd onderscheid op basis van bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken, ik snap dan ook niet wat er mis zou zijn met het woord racisme als zodanig.

Wanneer ben je dus racistisch? Onder meer als je het hierbovengenoemde artikel 1 overtreedt, je moet dat denk ik heel ruim zien, eigenlijk in alle gevallen waarin je personen behandeld op een onacceptabele manier zonder dat die persoon zich individueel ergens aan schuldig heeft gemaakt wat je gedrag rechtvaardigt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Dit is onversneden kul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je me misschien niet goed begrepen, maar desonanks bedankt voor de -1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1)
Een term als racist heeft z'n oorspronkelijke betekenis volledig verloren en is inmiddels verworden tot een leeg en zinloos containerbegrip. Het wordt alleen gehanteerd om een vijandbeeld te scheppen.

Maar om antwoord te geven op je vraag:
Je bent racistisch als de linkse kerk dat vindt.
Zo simpel is het.
En daarmee is het zolangzamerhand een badge of honor geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Hoe je de stelling: "Het wordt alleen gehanteerd om een vijandbeeld te scheppen." ooit kunt onderbouwen is mij een raadsel overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent racistisch wanneer je iemand be- of veroordeeld op basis van zijn of haar etnische afkomst.
En niet wanneer de linkse kerk dat vindt.
De linkse kerk is maar al te vaak zelf degene die dmv positieve discriminatie evengoed racistisch bezig is.
Je bent pas een racist als de ander zich aangesproken voelt ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en simpel; racisme is het als ongelijkwaardig zien en behandelen van mensen op grond van verschillen in huidskleur, cultuur of afkomst.

Het maken van ongeoorloofd onderscheid, of het ongelijk behandelen komt, voort uit het idee dat niet alle mensen gelijkwaardig zijn. Men gaat ervan uit dat bepaalde mensen minder waard zijn dan anderen.

Ik kan er een uitgebreid verhaal omheen typen, maar meer woorden zijn niet nodig lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je word duidelijk gezien als racist met een specifieke tegenhang aan bepaalde bevolkinsgroepen die meestal noord afrikaans zijn.
ik zeg ook wel eens kut marokaanen maar ook over de oer hollandse buurvrouw verderop. als je je tegen woordig uitspreek over iemand die je niet mag en het blijkt toevallig een buitenlander ben je al racist genoemt nog voor je duidelijk heb opgezocht hoe je het schrijft. :-?
mijn beste vriendin is een griek, favo buren zijn turken.
en toch zou ik stemmen op wilders. en nee ben geen racist maar niemand kijkt verder dan hun neus lang is met een uitgesproken mening hierover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch blijft dit lastig, want als je iets zegt, ben je al snel een racist. Maar word er iets terug gezegd, dan moet je respect hebben ?!?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je op basis van ras-kenmerken (ver)oordeelt, DAN ben je racistisch.

Ik vind dat je wel degelijk mag discrimineren (is onderscheid maken):

Rovers moeten bestraft worden
Frauders ook
Bedreigers ook
Uitkeringstrekkers die frauderen ook, en alles terugbetalen

Waar de dader ook vandaan komt of welke raskenmerken hij heeft, het bovenstaande blijft gelden.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Racisme impliceert dat je vooraf, dus zonder iemand te kennen, je oordeel klaar hebt o.b.v. bijvoorbeeld ras. Heb het idee dat vaak wordt gedacht dat racisme iets 'van blanken' is maar geloof me, ieder volk heeft racistische gedachten. Ik heb zowel surinaamse als antilliaanse schoonfamilie gehad, en allemaal hebben ze ideeën over hindoes en negers (de surinaamse familie was indonesisch) en / of blanken. Blanken worden gezien als achterbaks, ongezellig en op vele fronten 'minder'. Dus racisme is 'van ons allemaal'. Gewoon een algemeen menselijke eigenschap, dat we wat we om ons heen zien willen groeperen, in hokjes stoppen, om het te kunnen verwerken. En SOMS zijn ideeën over andere groepen VAST ook gebaseerd op ervaringen (met enkele leden van die groep)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je racistisch bent als je iemand opzettelijk probeerd te kwetsen op basis van huidskleur ofzo maar als het niet opzettelijk is moet je misschien alleen je excuses aanbieden en moet diegene die je gekwetst hebt je niet veroordelen