Welke vrouwenemancipatiebewegingen in Nederland kun je "hippie" noemen?

Ik doe mijn werkstuk over hippies, en ik wil nu ook een stuk schrijven over vrouwenemancipatie in Nederland. Maar kun je organisaties als de dolle mina's hippies noemen?
Hoe dachten hippies over vrouwenemancipatie, en welke bewegingen stonden hiervoor?

Alvast bedankt :)
Paulien

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Dolle Mina's komen uit dezelfde periode, maar is wel iets anders dan Hippies.

De hippiecultuur is in de jaren ’60 in Amerika ontstaan als reactie op het materialisme en de bekrompen ideeën in de maatschappij. 10 jaar eerder was er een groep jonge schrijvers, muzikanten en kunstenaren die zich de Beatniks noemden. Zij waren tegen de maatschappij en gevestigde orde. In de jaren ’60 viel de groep uit elkaar, maar hun ideeën bleven bewaard en ontwikkelden zelfs een nieuwe jeugdcultuur, Flower Power genaamd. Mensen(vooral jongeren) die tot deze nieuwe jeugdcultuur behoorden noemden zich Hippies en hadden een voorliefde voor alles wat met natuur te maken had, vandaar de naam Flower Power. Flower Power ontstond in Californië op de universiteit, maar breidde zich snel uit, vandaar dat niet Californië maar San Francisco dé Flower Power-stad was. In San Francisco vond dan ook The Summer Of Love in 1967 plaats, hier draaide vooral om drugs, alcohol, festivals, vrije seks en protesten. De hippiecultuur verspreidde zich snel, met hun kleurrijke Volkswagenbusjes trokken ze door het hele land. Hippies kwamen uit alle sociale klassen, voornamelijk de middenklasse, maar dat is logisch omdat de middenklasse de grootste klasse is. Door hippie te worden zette je meestal bewust een stap naar beneden in de sociale ladder.
Hippies waren gek op drugs, ze zouden je geest verruimen en dat zou uiteindelijk tot wereldvrede leiden. Alcohol gebruikten ze nauwelijks, ze dronken vooral thee, omdat thee natuurlijk is.
In Nederland kwam de hippiecultuur wat later op gang, in 1967 deed de Flower Power zijn intrede in Nederland. Het (tolerante) Amsterdam werd de hippiehoofdstad van Europa. Als het echte beginpunt van de hippiecultuur wordt de LP. Sgt. Pepper’s Lonely Heart Club Band van de Beatles gezien