De hypothekers in amerika.Die verstrekten bijna ongelimiteerd leningen op huizen,terwijl de mensen het niet meer konden aflossen,maar iedereen was in de veronderstelling,dat de bomen tot in de hemel reikten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

de banken en die gasten daar in den haag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hebberige mensen in de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De basis van de kredietcrisis kun je uitleggen door een soort van pyramidespel of kettingbrief. Stel: je hebt een idee waarmee iedereen rijk kan worden. Als je meedoet aan het spel leg je één euro in, van vijf nieuwe deelnemers ontvang je dan vijf euro. En zo gaat het maar door. Als je aan je leerlingen vraagt wat hier niet aan klopt, dan begrijpen ze dat dit spel uiteindelijk niet werkt. Het moet een keer fout lopen. Zo is het ook bij de kredietcrisis. In de verwachting van stijgende huizenprijzen en stijgende beurskoersen kunnen hoge rendementen behaald worden, zolang de lijn omhoog doorgaat. Maar dat houdt eens op, waarbij de laatste schakel in de rij de rekening betaalt. De vraag is natuurlijk wie de laatste in het systeem is. De gewone spaarder als banken failliet gaan? De belastingbetaler als banken overeind gehouden De basis van de kredietcrisis kun je uitleggen door een soort van pyramidespel of kettingbrief. Stel: je hebt een idee waarmee iedereen rijk kan worden. Als je meedoet aan het spel leg je één euro in, van vijf nieuwe deelnemers ontvang je dan vijf euro. En zo gaat het maar door. Als je aan je leerlingen vraagt wat hier niet aan klopt, dan begrijpen ze dat dit spel uiteindelijk niet werkt. Het moet een keer fout lopen. Zo is het ook bij de kredietcrisis. In de verwachting van stijgende huizenprijzen en stijgende beurskoersen kunnen hoge rendementen behaald worden, zolang de lijn omhoog doorgaat. Maar dat houdt eens op, waarbij de laatste schakel in de rij de rekening betaalt. De vraag is natuurlijk wie de laatste in het systeem is. De gewone spaarder als banken failliet gaan? De belastingbetaler als banken overeind gehouden worden door de overheid? De werknemer die als gevolg van de recessie ontslagen wordt?

“Ook belangrijk om te benadrukken is dat de basis voor de reële economie – zoals dat dan heet – heel smal is. Iedere euro die spaarders op de bank zetten wordt wel tien keer uitgeleend aan bedrijven om te investeren. Als bange spaarders hun spaargeld van de bank halen, heeft dit gevolgen voor de hele economie. 100 euro spaargeld van de bank halen = 1000 euro minder kredietverlening. Vertrouwen is dus heel belangrijk in de economie." worden door de overheid? De
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De krediet crisis is begonnen in amerika, doordat de banken daar leningen 'uitdeelden' waarvan ze eigenlijk zelf wel wisten dat ze die niet terug konden krijgen.
Het gaat hier om hypotheken en creditcard rekeningen.

Doordat daar de economie minder wordt groeit dat door naar het oosten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De subprime of minderwaardige hypotheekkredieten zijn één van de oorzaken. Maar waar het totaal uit de hand gelopen is zijn de herverpakte collateral debt obligations. Wie doet dit? Een team van een tiental man bundelt verschillende hypotheken met 98 % AAA rating en 2% A+ rating. Daarna worden die onder banken voortverkocht met zeer grote commissies voor de verkoper en een relatief grote winstmarges voor de banken. De eerste zin ontstaan in 1987 door de bank Lambert. Elke bankier wist dat deze cdo's en later de cds (credit default swap ) niet 100 % traceerbaar waren. Allen de prospectus al bedroeg 40 pagina"s. Maar iedereen moest mee in de ratrace onder druk van de aandeelhouders maar zeer zeker door de "greed" of hebzucht van onaantastbaar gewaande bankiers. Dus:de operationelz leiding van een bank en de risk managers en de ratingsbrureau's.Alle zijn ze schuldig aan onveranttwoord risicobeleid omwille van de winstmarges op deze onherkenbare effecten. Om een idee te geven; Fortis heeft van de Soc Gen een tiental analisteningenieurs overgenomen om uitsluiten cdo's te fabriceren, dit in 2006-2007.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de media ook een (klein) aandeel hebben in de kredietcrisis. Door er zoveel aandacht aan te besteden creëer je ook wel onrust en zullen mensen hun geld in hun portemonnee houden. Ik heb in ieder geval nog geen last gehad van de kredietcrisis, maar de media praten mij wel de hele tijd angst aan.