Welke kleding moet je dragen naar een (informele) begravenis?

Ik heb binnenkort een begravenis van een goede vriend van onze familie. De overledene wilde het liefst geen zwarte kleuren op haar begravenis (zo zijn de lijkwagen, bloemen en haar eigen kleding wit gekleurd). Nu weet ik alleen niet welke kleding ik moet gaan dragen.

Het is de bedoeling dat de kleding "informeel" is en dus het liefst niet zwart gekleurd is. Mijn zuster en mijn moeder dragen beide donkerblauwe kleding.

Zelf heb ik bijna alleen zwarte kleding, of kleding met felle prints o.i.d.. Ook heb ik alleen spijkerbroeken in mijn kast liggen.
Ik heb ook verschillende jurken, maar tevens met felle prints.

Het is tijdens de begravenis tussen de 15 en 20 graden Celsius, (mocht dit van toepassing zijn).

Als er iemand tips heeft, hoor/lees ik ze graag.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.5K
Antoni
4 jaar geleden
Als je uit de uitnodiging niet precies kan opmaken wat je kan of mag dragen, dan kan je het beste informeren bij de mensen die de begrafenis organiseren. Dat kan de familie zijn, maar ook de begrafenisondernemer. Zo weet je zeker dat wat je draagt, wordt gewaardeerd.

Antwoorden (3)

Ik lees:
De overledene wilde het liefst geen zwarte kleuren.
Het is de bedoeling dat de kleding ‘informeel’ is.

Met andere woorden, je kunt gewoon aandoen wat je prettig vindt. Als het er maar verzorgd en niet opvallend uitziet.
SimonV
4 jaar geleden
De overledene wil informeel, dus een spijkerbroek met bloes of shirt is prima. En een felgekleurde jurk ook. Je kan het eigenlijk niet fout doen. Als je vlak achter de kist de kerk of het crematorium ingat, zal je je erg ongemakkelijk voelen als de rest in het donker gekleed is, en jij als enige gebloemd en fel. Maar dat zal hier niet het geval zijn, en de familie van de overledene zal alleen maar blij zijn dat je er was, en zich waarschijnlijk niet herinneren wat je aan had. Of er moeten opvallende scheuren in die spijkerbroek zitten en de bloes heel erg laag uitgesneden,dat kun je misschien beter niet doen
4 jaar geleden
Allereerst zijn twee dingen belangrijk:
De overledene heeft een laatste wens: informele kleding. Deze respecteer je. Zowel naar de overledene als naar de nabestaanden toe.
Het allerbelangrijkste is dat je naar de uitvaart toegaat. Op deze manier laat je zien dat je meeleeft.

Alhoewel een uitvaart een formeel moment is, kiezen steeds meer mensen ervoor om het informeel in te vullen.
Denk eens aan een overleden motorrijder, de uitvaart wordt begeleid door mensen in leren motorpakken.... Natuurlijk is dit een ander uiterste.
Verder is er een groot verschil in Nederland hoe een uitvaart gehouden wordt. Dit heeft te maken met de cultuur per provincie en het geloof. Kijk dus wel naar wat gewoon is in jouw omgeving.

De overledene kiest zelf voor wit. Ze wil geen zwart.
Nogmaals, kijk naar wat gebruikelijk is in de omgeving (conservatief of totaal niet).
Pas hier je kleding op aan.
- Zorg dat je altijd ingetogen oogt. Je mag niet als enige opvallen door uitbundige kleding te dragen. Laat de aandacht maar gericht zijn op de overledene.
- Houd de accessoires eenvoudig. Dus geen dikke kettingen, grote opvallende oorbellen....
- Zorg voor schoenen die netjes ogen.

Indien je voor een jurk kiest, kies dan degene die het minst opvalt. Desnoods maak je de jurk iets rustiger door er iets zwarts op te combineren (vestje).
Kies je voor een spijkerbroek, kies dan een nettere, dus geen met scheuren etc. Hier kun je dan weer een top opdragen met felle prints, die het minst opvalt. Desnoods weer een vestje erbij.

Kortom, laat je neus zien. Heel belangrijk.
Houd rekening met de dresscode. Kijk naar gewoontes in de omgeving.
Kies iets uit dat niet alle aandacht naar jou toetrekt.
Hak de knoop door. Het moet geen stress geven.

Sterkte!