Wil men met de uitdrukking 'zinloos geweld' aangeven dat geweld in essentie niet zinloos is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat is wel het antwoord. Zinloos is geen pleonasme, geweld draagt immers de eigenschap zinloos niet direct met zich mee. Geweld uit zelfverdediging is bijvoorbeeld al een heel stuk zinvoller. Als alle geweld zinloos zou zijn, zou inderdaad het woord geweld volstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, het is een naam gegeven aan geweld dat nog zinlozer is dan ander geweld in mijn mening. Het verschil is dat bij 'normaal' geweld degene die het doet meestal vindt dat er een reden achter zit (wraak, land overnemen, enz). Bij zinloos geweld is het gewoon omdat ze er zin in hebben, dat is dus nog zinlozer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goed punt heb je met je vraag.

Ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen goed te praten valt als iemand geweld gebruikt. Stel je nou voor dat jij aangevallen wordt moet je dan niets doen? En maar gewoon roepen niet doen.

Het is in mijn ogen altijd zinloos geweld als je begint met aanvallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je deze vraag aan ex president Bush zou stellen, zou hij een aanval op Irak en andere terroristische landen zinvol geweld vinden, mede omdat je dan makkelijker toegang hebt tot de voorraad olie. (btw het is niet MIJN mening dat dat terroristische landen zijn)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat is de jeud tegenwoordig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de staat heeft een geweldsmonopolie. alleen de staat mag geweld gebruiken binnen de aan zichzelf opgelegde regels. dit geweld dient een doel. sommige mensen lappen de wetten aan de laars en om dit free-riders gedrag op te heffen dien je soms geweld te gebruiken. dit is zinvol geweld.

zinloos geweld is al het geweld dat de staat gebruikt en niet proportioneel is en al het geweld dat burgers gebruiken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Men wil met de uitdrukking "zinloos geweld" aangeven dat het geweld geen enkel doel dient. Als je wordt neergeslagen door iemand die op je portemonee uit is, heeft de dader een doel: je portemonee stelen. Toen de geallieerden Europa binnen vielen in 1945 en daarbij vele Duitse soldaten doodden, was dat best zinvol geweld want Europa werd bevrijd van de Duitse bezetting. Als je echter zomaar wordt neergeslagen zonder dat daar enige reden of aanleiding voor was, dan heeft het geweld en het leed dat daarmee is veroorzaakt geen enkel doel gehad en is daarmee "zinloos geweld".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van nature gebruiken alle dieren (waaronder ook de mens) geweld! Maar altijd met een doel, territorium bewaken, het beste vrouwtje (ja, sorry mannen, het zijn over het algemeen mannen die om vrouwen vechten...) of het beste eten. Dat is de meest natuurlijke vorm van overleven. En als er eens in de kroeg een robbertje gevochten wordt om een meisje, zie ik daar geen kwaad in. Maar voor de lol met 4 vrienden een toevallige voorbijganger total-loss slaan, dat is zinloos!