hoogbegaafd ben je als je een bovengemiddeld iq hebt, ik dacht dat je boven een iq van 135 jezelf hoogbegaafd mag noemen.
hoogbegaafde mensen hebben een eigen club, mensa genaamd.
een genie stijgt daar weer bovenuit.
behalve een erg hoog iq heeft een genie andere eigenschappen, zoals een mogelijkheid om uit andere invalshoeken zaken te bekijken, en een gedrevenheid om dat te willen doen.
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
goh, waar is dat minnetje nou voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, maar ik vind het een duidelijke beschrijving!
Rieneke1
14 jaar geleden
bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent hoogbegaafd wanneer je gelijk of boven het 98ste procentiel scoort op een IQ test. Dus, wanneer 98 procent van de mensen de test slechter heeft gemaakt dan jij. Per test is het verschillend welk iq hieraan gekoppeld wordt, dat kan 130 zijn maar ook 150. Overigens is de mensa meer een zelfhulp groep voor mensen die niet kunnen omgaan met hoogbegaafdheid en maatschappelijk teleurgestelde dan een algemene groep van hoogbegaafde. Ik kan dan ook iedereen afraden lid te worden.
Rieneke1
14 jaar geleden
dank voor de uitleg sonja, en dank voor het plusje loenie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in het vervolg graag hoofdletters gebruiken ;-)

Andere antwoorden (4)

Een genie komt met nieuw inzichten.. Een hoogbegaafde is gewoon erg slim..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hoogbegaafd bent, heb je een goed verstand maar vaak ook een speciale manier van denken en handelen. Je denkt en werkt in grotere sprongen dan anderen. Je bent creatiever in het bedenken van oplossingen en zelfstandiger in je handelen.
Een genie is een mens met een bijzondere begaafdheid, die ver uitsteekt boven het gemiddelde of normale.

Toegevoegd na 6 minuten:
In het algemeen is deze begaafdheid bij een genie op meer dan één gebied aanwezig. Een exacte grens aangeven tussen normaal, begaafd, hoogbegaafd en geniaal is natuurlijk een kwestie van persoonlijk oordeel. Er zijn genieën op velerlei gebieden en mensen die een extreme enkelvoudige hoogbegaafdheid vertonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoogbgaafd ben je met een IQ boven 130, uitzonderlijk begaafd (brilliant of geniaal) ben je met een IQ boven 150.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sommige methodes hanteren weer andere cijfers. Zie de links voor meer informatie.
14 jaar geleden
hoogbegaafd is niets anders dan slimmer zijn dan de rest met een hoger iq. Maar geniaal is heel wat anders en heeft amper wat met iq te maken. Je hebt verschillende soorten geniale mensen. Je hebt savans. Dat zijn mensen die extreem goed zijn in 1 soort ding. Denk aan leren of tekenen. Een ander soort geniaal is als je heel ver uit de box denkt en het ook kloppend kan maken. Een wat de meeste geniale mensen zijn is dat je in 1 specefiek vak enorm goed bent. Geniale mensen hebben meestal geen enorm hoog iq ofzo, maar zien de wereld anders. Albert einstein was bijvoorbeeld de 2de. Maar nee, iq heeft niks/tot weinig te maken met genialiteit.