Mag je (juridish gezien?) op kosten van de baas een telefoontje plegen met je tandarts of garage?

Zonder dat je dat met je baas besproken hebt en zonder dat je de baas er apart voor betaald. (De telefoonkosten, dus.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Dat lijkt juridisch diefstal, want het is op persoonlijke titel, het is niet voor je werk dat je belt, maar als er een noodzaak is, stel je zou ziek worden omdat je niet meteen hulp krijgt, dan zou dat weer wel mogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal normaal gesproken zonder probleem geaccepteerd worden, alleen in zeer dwingende redenen waarom bijvoorbeeld de telefoonlijn persé vrij moet blijven zou een bedrijf dit kunnen verbiede. Ook wanneer er te veel misbruik van de bedrijfstelefoon gemaakt wordt kan het natuurlijk zo zijn dat alle privégesprekken verboden worden. De kosten zijn zo gering dat het daar niet over zou gaan, de tijd die je er mee kwijt bent is voor de baas een veel grotere kostenpost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan zijn vastgelegd in het personeelshandboek. Het kan voorkomen dat de "werktelefoon" wel eens voor een prive kwestie wordt gebruikt.

Zoals "hufkes" ook al heeft gezegd. De tijd die je er zelf aan kwijt bent is een stuk "duurder" voor je baas dan het telefoontje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is hier geen personeelshandboek. Er is wel een CAO-boek.
IK weet niet of er jurisprudentie over bestaat,maar ik denk dat het ter beoordeling van de werkgever is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste werkgevers hebben dit voor mobieltjes wel geregeld, en dan mag je zo'n telefoon beperkt prive gebruiken. Hetzelfde zal gelden voor de telefoon op je tafel. Er is altijd een verschil tussen gebruik en misbruik. Als je baas kan aantonen dat je op je werk belt omdat je de kosten niet zelf wilt maken, is dit iets anders dan wanneer je op je werk belt omdat de tandarts alleen tijdens kantooruren te bereiken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel ieder bedrijf heeft hier een protocol voor. Daarin staat bijvoorbeeld dat je de telefoon absoluut niet privé mag gebruiken (dan mag het ook echt niet) of dat het wel mag, maar met bepaalde voorwaarden (waar je je dan ook aan moet houden) etc.

Met andere woorden: dat ligt aan de afspraken in zo'n protocol. Is er niet zo'n protocol, probeer er dan achter te komen wat 'gebruikelijk' is, dan kom je namelijk in juridisch drijfzand. Gebruikt niemand van jou niveau (je chef dus niet meerekenen) de telefoon privé, doe het dan zelf ook niet. Moet het echt, vraag het dan.