Waarom hebben supermarkten die op zondag open willen een vergunning nodig en kerken niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Omdat kerken geen winkels zijn, en dus niet onder de winkeltijdenwet vallen.
bamibal
13 jaar geleden
Omdat kerken (helaas?) onder de vrijheid van godsdienst vallen in de grondwet en supermarkten (gelukkig?) niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat een kerk zich niet hoeft te houden aan de winkeltijden wet een geen verkoop bestemming hoeft te hebben op het pand.

omdat de winkel zich niet kan beroepen op de grondwet (recht op eigen geloof en het vorm geven van deze)

mocht je toch een vergunning aan willen vragen voor een kerk kan je bij de link meer vinden

www.steunpuntkerkenwerk.nl/download.php?f...en_horecavergunning...

amen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kerken zijn in Nederland van oudsher altijd al op zondag opengeweest. Al eeuwenlang. Al ver voordat er sprake was van een winkeltijdenwet.
Daar is (terecht) nooit aan getornd.

De winkeltijdenwet is is ooit in het leven geroepen om een halt toe te roepen aan de concurrentie. Daarnaast moest het de scheve verhouding tussen winkels met personeel en winkels zonder personeel recht trekken.
Om toch open te mogen zijn hebben winkels en dus ook supermarkten een vergunning nodig uit concurrentieoogpunt.

Daarvan is bij kerken geen sprake.