Zien we onszelf vaak door een "te"rooskleurige bril?

En wat als iemand ons een spiegel voor houdt?Acceptatie,of ruzie,teleurstelling?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Mijn bril zit tussen roze en neutraal in ;)

Ik heb de afgelopen 3,5 jaar héél veel aan zelfreflectie moeten doen tijdens zowel mijn studie als onderwijs assistent (je moest jezelf ECHT leren kennen. zowel positieve als negatieve kanten), als bij mijn studie Pedagogische en psychologische studies die ik nu volg. Daar komt ook weer veel reflectie bij kijken.
Ik weet waar ik goed in ben, waar ik minder goed in ben (dus waar ik aan moet werken) en waar ik slecht in ben. Ik weet mijn negatieve en postieve punten, ik weet hoe ik communiceer met anderen en wat dat met een ander doet.

Zo zie je maar, dat als je heel bewust bezig bent met zelfreflectie je heel veel leert over jezelf.

Maar om je vraag te beantwoorden: Sommigen leren al vroeg aan zelfreflectie te doen. Bijvoorbeeld omdat ze worden gepest. Dan ga je na verloop van tijd denken: Waarom ben ik anders dan hun? Wat doe ik anders waardoor ze mij pesten? Hoe zit ik dan in elkaar en waarin verschil ik dan met hun. Zo krijg je inzicht in jezelf.
Leer je het niet op die manier , dan wel via een studie waarbij je aan zelfreflectie moet werken.

Mensen die hun hele leven het mee hebben gehad, gezellig gezin, leuke vrienden, nooit gepest en dan ineens op de studie zelfreflectie moeten doen, vinden het moeilijker. Dat heb ik echt gezien en geleerd op mijn vorige studie. En, daar is ook niks mis mee, maar ik vind wel dat ieder mens aan een stukje zelfreflectie zou moeten doen.

Want op die manier leren mensen hoe ze zich gedragen en wat dat met een ander doet.
---------------------------

Dan als laatste: Wat zie ik als iemand mij de spiegel voor houdt:
Acceptatie. Ik heb nu geaccepteerd wie ik ben en hoe ik mij gedraag.

"Ik ben ik" zullen we maar zeggen! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou, ik zeker niet. Meestal moeten anderen mij vertellen hoe goed ik ben etc. Verder twijfel ik altijd aan mezelf, denk dat de schuld altijd bij mij ligt etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Ik precies zo,de vraag slaat ook niet op mijzelf.Ik vind ook altijd dat het beter had gekund.
Nee hoor, ik denk dat je dat niet algemeen kunt zeggen. Iedereen kijkt door zijn eigen, unieke bril. De één ziet het optimistischer de ander pessimistischer in.
Soms is het inderdaad zo dat je iets doet wat voor jouw gevoel heel goed is en dat iemand anders dan zegt; "Dat valt wel mee". Een ander zal juist zeggen; "Bravo, goed gedaan".
Andersom is het ook wel eens zo. Doe je voor je gevoel iets heel kleins, zegt een ander; "Dat deed me zo goed".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja echt wel...

Zet maar eens de bril van je partner op, dan schrik je misschien...

LOL...

Meer dan je lief is, lieverd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor,mijn partner vindt mij veel liever dan dat ik mijzelf vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh dan kijkt hij door jouw bril...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hihi,ik heb geen bril en zeker geen rooskleurige.
Ja, in mijn hoofd heb ik een heel ander beeld van mezelf dan dat anderen van mij hebben. Op sommige punten denk ik positiever en op andere punten negatiever dan mensen die mij kennen.

Ken ik, kent de ander - Ken ik, kent de ander niet
Ken ik niet, kent de ander - Ken ik niet, kent de ander niet

Of iedereen zichzelf positiever ziet durf ik te betwijfelen: je bent waarschijnlijk wel meer of minder gericht op bepaalde punten en denkt daar goed of slecht over, maar wat iemand anders ziet kan volledig verschillen met je eigen visie.

Toegevoegd na 24 seconden:
Wie je nu uiteindelijk bent is op deze manier wel de vraag he :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw bril eruit ziet. Maar ik heb dit nu echt nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom verbaast dit me nou niet?
Ja hoor. Als je eens keeer smoorverliefd bent op iemand dan kijk je idd door een rooskleurige bril er door heen...