Als je het over de gastarbeiders, Turken en Marokkanen hebt eerste generatie dan denk ik dat we het over misschien 1% hebben, die later nog zelf is gaan studeren.

Want ze hadden destijds geen verstand nodig, alleen maar werkhanden, en domme kracht.

De tweede generatie moest de taal wel leren om voor de ouders te tolken. Maar doordat de ouders zelf dus de taal niet spraken konden ze hun kinderen ook niet helpen met schoolopdrachten etc.

En gezien de tweede generatie vaak toch nog wat meer traditioneler opvoeding kregen: Man werkt vrouw werpt! waren de vrouwen zowiezo al niet hoog geschoold, en de mannen gingen al snel via vader in de zelfde fabriek aan de slag. Trouwen en een gezin stichten op 18/19 jarige leeftijd betekend geld verdienen. Studeren tot je 25e was er bij de traditionele Turken en Marokkanen niet bij.

Het studeren is slechts voor enkele weggelegd geweest, tot de 2e generatie is dat ook nooit echt een probleem geweest. Sinds de politieke besmetting van het onderwerp allochtoon is de 3e generatie, zelfs de 2e generatie nog als een gek een inhaalslag aan het maken met het studeren en de opleidingen en cursussen volgen.

Er komen dan ook meer en meer hoog opgeleide mensen met Turkse/Marokkaanse ouders/voorouders.

En dan zijn er in Nederland natuurlijk nog de hoogopgeleide Chinezen, Japanners, Surinamers, Mensen uit India, en Iran doen het goed. Dan zijn er nog veel hoogopgeleide asielzoekers.

Zo'n 14% van het hoger onderwijs wordt bezet door niet westerse allochtonen anno nu 2010/2011 volgens het cbs.
Ik ga ervan uit dat de 3e generatie niet westerse allochtoon daar niet bij hoort, want die horen bij de Nederlanders. Ik denk dat zo'n 30% van Nederland hoger opgeleid is, dat was 30 tot 50 jaar geleden ook minder.

Dus ik denk dat als het gaat over de 1e en 2e generatie NWA zo'n 30 tot 50 jaar geleden dat we op een percentage van misschien 1 a 2% komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hangt ervan af welke groep allochtonen je bedoelt. Je moet allochtonen beter definiëren. Vaak worden bv kinderen met buitenlandse ouders maar wel uit Europa niet echt als allochtonen gezien. Chinese kinderen doen het vaak heel goed op school dus dat aantal zal groter zijn. Genoeg allochtonen die weer laag opgeleid zijn. Voor exacte cijfers zou je moeten googlen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je punt bij je antwoord. Daniel moet inderdaad duidelijker maken uit welk land de allochtoon komt. Wel moet je voor dit soort cijfers de echte definitie van allcohtoon gebruiken, en niet wat de meeste mensen vinden. Nu is een allochtoon (ze veranderen het geloof ik) wanneer jijzelf, of een van je ouders, geboren is in het buitenland en in Nederland is komen wonen. Als je dan ziet hoeveel % van de allochtonen hoger opgeleid is, dan heb je dus het % van de mensen waarvan zijzelf of een van hun ouders (of beiden) in het buitenland geboren is. Eventueel kan Daniel beter kijken hoeveel % van de immigranten hoger opgeleid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor exacte cijfers zou je even moeten googlen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een allochtoon IS iemand die in het buitenland is geboren, of een moeder en/of vader heeft die niet in nederland is geboren. Je kunt niet zeggen: dat vind IK een allochtoon en dat niet.
Het is een begrip, geen mening.
Van Chinesen is dit 85%, tegenover 59% van de autochtonen.
http://www.nu.nl/binnenland/2592909/chinezen-doen-heel-goed-school.html