Wat is nu precies het verschil tussen "moord, doodslag en dood door schuld"?

Bij moord is er sprake van voorbedachte rade, een vooropgezet plan. Maar hoe bewijs je b.v. dood door schuld? En bij doodslag is er toch ook altijd wel iemand schuldig of is dit niet zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (9)

Moord is als vaststaat dat van tevoren gepland is die persoon te vermoorden.
Doodslag is als je door omstandigheden opeens razend wordt doordat die persoon je iets aandoet.
Dood door schuld is dood veroorzaakt door ernstige nalatigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
# Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven
# doodslag: Het opzettelijk doden van iemand zonder voorbedachten rade (artikel 287 Wetboek van Strafrecht);
# dood door schuld: als iemand om het leven komt door verwijtbaar gedrag of nalatigheid, waarbij geen opzet in het spel is;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wetboek van strafrecht geeft uitsluitsel:

artikel 287 van het wetboek van strafrecht
Hij, die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 15 jaar.

artikel 289 van het wetboek van strafrecht
Hij, die opzettelijk en met voorbedachte rade een ander van het leven berooft, wordt gestraft voor moord met een levenslange gevangenisstraf of een tijdelijke gevangenisstraf van ten hoogste dertig jaar.

artikel 307 van het wetboek van strafrecht:
Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf of hechtenis van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie

Zie voor meer info de bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij dood door schuld is vereist dat de dader schuld heeft aan het intreden van de dood. Je spant een touw over een fietspad, je draait een wielmoer los van iemands auto, je laat je buurjongetje in je auto rijden etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Bij moord is er een van tevoren gepland idee dat daarna is uitgevoerd.
- Bij doodslag was er geen moordplan, (meestal wel woede) maar liep de zaak uit de hand en ging daarbij iemand dood.
- Bij dood door schuld is er iets gedaan of nagelaten dat gevaar opleverde en iemand een ongeluk heeft bezorgd met dodelijke afloop. (dat kan bv ook een gat in de weg zijn wat niet tijdig is gerepareerd of afgezet)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het slachtoffer maakt het niets uit,die is in alle 3 gevallen dood!
Voor de dader/aansprakelijke is het anders.
Ga je naar jemand toe met het vooropgezette doel hem of haar om zeep te helpen,en dat lukt,dan is dat moord.
Ga je naar die persoon toe om hem of haar de les te lezen,maar het draait uit op een gevecht waarin je hem of haar doodt,dan heet het doodslag.
Als je in het 3e geval weer naar die persoon toegaat(hoe vaak kan een mens eigenlijk dood gaan?) en je ziet dat hij/zij vanaf de 10e verdieping in de lift wil stappen,terwijl jij weet dat de lift buiten gebruik is en er alleen maar een lege liftschacht is en je waarschuwt hem/haar niet,dan is het dood door schuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is verschil tussen moord, doodslag en dood door schuld. Moord met voorbedachte rade bestaat niet; dat is dubbel op, want moord is per definitie iemand dood maken met voorbedachte rade. Moord zonder voorbedachte rade is geen moord, maar doodslag.
Dood door schuld is aan de orde als iemand niet de bedoeling had om iemand anders dood te maken, maar als gevolg van zijn handelen toch deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moord is iemand om het leven brengen met voorbedachte rade. Voorbedachte rade betekent dat je nog de tijd had om je te bezinnen voordat je diegene om het leven bracht. Bij een planning vooraf zal er daarom vrijwel altijd sprake zijn van moord.

Als er geen sprake is van moord kom je terecht bij doodslag of bij dood door schuld. Het verschil tussen deze twee is dat doodslag een opzetdelict is en dood door schuld een culpadelict(schulddelict). Als je dus opzettelijk iemand om het leven brengt is er sprake van doodslag.
De onderste grens van opzet is voorwaarlijk opzet waarbij men als volgt redeneert: Iedereen weet dat bijvoorbeeld stenen naar auto's gooien de dood tot gevolg heeft. Door toch te gooien heeft de dader de dood op de koop toegenomen. Dus opzet, dus doodslag.

Kan geen opzet bewezen worden dan kom je terecht bij dood door schuld. Dood door schuld wordt bewezen door verwijtbaar gedrag aan te nemen.

De verschillen komen vanzelfsprekend tot uitdrukking in de verschillende strafmaten en strafeisen van de delicten.

Toegevoegd na 8 uur:
*de dood tot gevolg kan hebben (niet heeft natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moord is expres iemand opleggen, met de bedoeling dat te doen.

Doodslag is een uit de hand gelopen misdaad met dodelijke afloop ; een gevecht , spelen met een vuurwapen of veel te hard of beschonken autorijden bijvoorbeeld

Dood door schuld is ónbedoeld veroorzaker zijn van een ongeluk met dodelijke afloop. Een verkeersongeval, of een ziekte veroorzaken of triggeren.

In alle drie de gevallen is de veroorzaker / dader schuldig, alleen de strafmaat verschilt.