Waarom wordt, je neus snuiten in het openbaar, in Nederland als normaal gezien. Terwijl het in heel veel landen als not done wordt gezien?

Toegevoegd na 27 minuten:
In Turkije is het niet normaal als je het doet. Ook in China is het echt vies. Zo zijn er nog meer landen.

http://www.sjanghai.com/?p=infoabc&loc=4&cat=11&single=504

Toegevoegd na 37 minuten:
http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/2527/how_rude_10_etiquette-tips.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat ook altijd zoooo vies! Het is nog erger als ze dan met het zakdoekje in hun neus gaan poeren IEEE
UUWWW!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens! Bah! Kleine moeite om even naar 't toilet te lopen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin, tijdens het eten ofzo doe ik het nooit. Maar in het openbaar vind ik het heel normaal om m'n neus te snuiten. Snot is niets meer dan slijm, alleen komt het uit je neus. Het is een lichaamsvocht, niets speciaals aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, in Nederlans is het normaal maar in andere landen is het niet normaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje In welke landen is het dan niet normaal? Ik heb de hele wereld zo'n beetje rondgereisd en het is me eigenlijk nooit opgevallen, ook niet echt op gelet trouwens.
Ben wel benieuwd....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.allesovervrijetijd.nl/idee/cultuurgewoontes-normen/848
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf Turks, en het is niet zo dat je het niet MOET doen. Het is iets normaals, tenzij je het niet naast iedereen doet, en vooral met Zon storend vies geluid! Ik vind dat het overal niet netjes is, om met al je kracht te gaan snuiten naast iedereen! Gatver!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dan wel weer grappig dat Chinezen luidkeels boeren tijdens en na de maaltijd dan weer wel als gepast beschouwen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook smerig als ik in het OV zit en eentje vlak naast mij zit luid toeterend zijn neus te snuiten. Ik snap wel dat je af en toe dat moet doen, maar dan wel met wat minder geluid aub.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook niet normaal. Wat ik vooral merk dat er in restaurants ook gesnuit wordt. Als iemand zijn neus snuit verbeeld je het gelijk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen vind iets anders normaal. In china bijvoorbeeld gaan ze boeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het ook irritant als ik bv in de trein zit en iemand gaat keihard snuiten met zo'n toeter geluid erbij.
Volgens mij wordt het in bepaalde andere landen niet als normaal gezien omdat het toch een lichaamsvloeistof is die je in het openbaar anderen loost.
En het idee wat er in het zakdoekje zit...
Nou vind ik het wel weer begrijpelijk waneer dit in de familie of bij goede bekenden gebeurt maar zelf doe ik het niet.

Het beste antwoord

Ieder cultuur heeft eigen normen en waarden. Veel mensen vinden het dan ook erg smerig/vies als mensen in het openbaar hun neus gaan snuiten.

Waarom dit in Nederland als normaal wordt gezien is een tweede, maar steeds meer mensen vinden het onbeleefd als je dit in het openbaar doet en sommige vinden het juist normaal om dit in het bij zijn van andere te doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Persoonlijker vind ik het ook netter als degene het dan ergens anders even doen. In de wc is het beste en zowieso niet bij anderen. Smerig om te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk dat in noordelijk landen verkoudheid nu eenmaal vaker voorkomt dan warmere landen en ook met meer vocht productie gepaard gaat
en dat het daardoor niet als iets echt asociaal of onbeleefd wordt gezien.
ik kan me voorstellen dat als je echt loopt te tetteren dat je toch beter even kunt afzonderen
ook in Nederland.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat lijkt me niet waar....Kou heeft niks met verkoudheid te maken. Het is een virus namelijk. Dus dat komt overal voor.
capthavoc
12 jaar geleden
ik denk dat een verkoudheidvirus in een gematiger klimaat meer kans heeft
in het midden oosten in woestijnbieden zal verkoudheid zeker minder vaak voorkomen.
maar goed ik ben geen expert toch heb ik altijd de indruk dat verkoudheid in warmere landen eigenlijk minder vaak voorkomt geen idee eigenlijk of dat klopt
maar denk het eigenlijk wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meesten mensen dragen die verkoudsvirus al met zich, wanneer je blootgesteld wordt aan kou neemt deze virus de kans om je ziek te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, kou kan hooguit de weerstand wat lager maken. En wat dacht je van reizen. Dat doet iedereeen. Het is echt niet waar.
Omdat je niet altijd een plek vindt om je af te zonderen. Hiernaast is continu je neus ophalen of wat eruit komt over je bovenlip laten lopen, mijns inziens viezer dan je neus snuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt altijd plekken om je af te zonderen. Dat lijkt me niet de reden. En in andere landen doen ze het ook.
Dat komt omdat Nederland een beschaafd land is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom snuiten we onze neus, waar iedereen bij zit??? Geloof dat je de vraag niet helemaal goed hebt begrepen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel hoor. Om een ander voorbeeld te geven: in sommige landen is het ook not done dat een vrouw niet gesluierd is. Dit zijn allemaal wetten tegen de menselijkheid. In beschaafde landen, waar men wél menselijk is, is zoiets ondenkbaar. Neusje snuiten is ook een normale menselijke behoefte, dus in een beschaafd land is dat de gewoonste zaak van de wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, bedoel je het zo. Nou ik vind het vies. En trouwens de landen die het ook vies vinden, vind ik ook beschaafde landen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meer 'normale menselijke behoeften' die je ook niet in het openbaar doet. Maar goed; je neus een keer snuiten is nog altijd minder vervelend dan constant je neus zitten ophalen in een gesprek en daar in het Nederlandse klimaat een loopneus toch redelijk vaak voor komt lijkt het me niet handig als mensen zich vaak even moeten gaan afzonderen.