Mag de politie zomaar jouw telefoonnummer afgeven ?

Wij hadden vrijdag iets gevonden en afgegeven bij het politiebureau, daar noteerden ze mijn telefoonnummer. Zaterdagavond werden wij gebeld om te bedanken dat wij het naar de politie hadden gebracht.

Nu is het dus allemaal goedaardig, maar als iemand kwaad wil doen ? Had de politie zomaar je telefoonnummer mee mogen geven ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Zolang jij niet aangeeft dat het een geheim telefoonnummer betreft dan zal de Politie dit in uitzonderlijke gevallen prijs gevan aan diegene die jou wilt bedanken...

De Politie zal jouw nummer niet prijs geven aan diegene die je net hebt aangegeven...

Wat ik bij instanties altijd doe is de vermelding geheim erbij zetten. Dit doe ik zelfs bij mijn zakelijke telefoonnummer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja. Zolang je geen geheim nummer hebt moet het mogen neem ik aan. Stel dat het om een ergere zaak ging, dan was je blij geweest dat je je telefoonnummer gaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo blij? Als het om een ergere zaak zou zijn, dan is er waarschijnlijk ook een dader aanwezig. Als die het nummer van hem als getuige of tipgever te weten komt, dan zou ik maar niet blij zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsjaa. Politie mag jou nummer afgeven.
De politie mag alles, zij staan boven de wet, en dan nog doen ze dingen die de rechter bij voortduring verbiedt...

En het telefoonnummer doorgeven, geen enkele moeite...
terwijl het best verboden is, doen ze het toch, ik kijk daar niet van op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij je nummer geeft, dan mogen ze dat doorgeven, tenzij jij aangeeft dat je dat niet wil. Volgende keer dus even over nadenken of je dat wel wil, en anders even overleggen wat ze met je nummer gaan doen als ze dat noteren.
Ik heb laatst ook iets bij de politie afgegeven (een rijbewijs) en heb gewoon mijn nummer niet gegeven. Je bent niets verplicht. Ik zit niet op een bedankje te wachten, ik vind het niet meer dan normaal dat we dat allemaal zo doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de politie mag persoonsgegevens niet zomaar prijsgeven zonder toestemming. Maar waarschijnljik is dit een gevalletrje miscommunicatie: de dienstdoende agent dacht waarschijnlijk dat je begreep dat je je telefoonnummer gaf zodat de eigenaar je kon bedanken, met andere woorden: dat je impliciet toestemming gaf.

Niet helemaal netjes, maar dit lijkt me een verantwoordelijkheid voor beide partijen: voor de politie om expliciet te vragen of het nummer doorgegeven mag worden in plaats van ervan uit te gaan dat je dat wel zult begrijpen, en voor de burger om bij het afgeven van een telefoonnummer te melden dat het niet aan derden mag worden gegeven, óók niet om bedankt te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan,als er geen belang is dan doet de politie jou telefoonnummer niet geven.