Geld inzamelen voor een bevolking dat honger heeft? Prima!Maar kan een deel daarvan niet beter gebruikt worden voor condooms?

Ik heb begrepen dat het in veel landen gebruikelijk is om kinderen te 'maken' voor de ouderdagvoorziening, zodat later de rollen kunnen worden omgedraaid en de kinderen voor de ouders kunnen zorgen. Maar is dat wel reëel als de kindersterfte zo hoog is?
Kunnen we, naast het zenden van geld en voedsel, niet beter voor anti-conceptiemiddelen zorgen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wie zorgt dan voor de ouderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die zijn vies hoor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zorgt voor de ouderen?
Kinderen zijn geen bloemzaadjes die je in de grond stopt om vervolgens maar af te wachten hoeveel er op zullen komen (en door uitdunning de zwakkeren eruit te trekken).

Antwoorden (7)

Ja, helemaal waar! Daarnaast is voorlichting misschien nog wel belangrijker. Je kunt wel pallets condooms erheen sturen maar als men ze niet gebruikt of niet weet hoe, dan schiet het alsnog het doel voorbij.
14 jaar geleden
Deze vraag heb ik ook al lange tijd. Jaren geleden dacht ik dat het voedselprobleem in de wereld op korte termijn zou worden opgelost, maar dat is niet gebeurd.

Ik heb de indruk, dat het voedselprobleem op de wereld op zich op te lossen zou zijn, als we de ontwikkelingshulp op een compleet andere manier zouden vormgeven. Veel gewoonten in ontwikkelingslanden zouden dan compleet moeten veranderen.

Het grootste probleem hierbij is waarschijnlijk dat de meeste regeringen in die landen zullen tegenwerken, omdat de leden van die regeringen vaak niet tot de armste groepen horen en geen belang hebben bij een structurele oplossing.

Laat ik het overigens maar niet hebben over de Paus, die geen anti-conceptiemiddelen naar Afrika wil sturen...
Antoni
14 jaar geleden
Hij is leuk.
Honger kun je niet oplossen, ; daar geld in stoppen is heel verleidelijk, maar vergroot het probleem eerder dan dat het het oplost ; het is altijd noodhulp.
Daarnaast heeft honger ook tegenwoordig zelden of nooit als oorzaak dat er geen voedsel ter beschikking is ; vrijwel altijd gaat het om problemen in de verdeling van voedsel : politiek, oorlog. Mensen in die situatie willen helpen is heel humaan en in mijn ogen zelfs min of meer je 'plicht'.

Maar het is water naar de zee dragen. Honger betekent feitelijk dat er op een bepaald gebied niet voldoende voedsel verbouwt kan worden om het aantal aanwezige monden te voeden. Het is een mechanisme van de natuur om de zwaksten te laten uitsterven, voortplanting is met echte honger bijna niet mogelijk of de kinderen zullen zeer jong sterven, en strikt bezien is het een natuurlijk proces waarin we niet mogen ingrijpen. (Ware het niet om bovengenoemde niet-natuurlijke omstandigheden).

Stop twee muizen in een doos (m+v) met genoeg eten. Na een paar dagen zul je constateren dat je meer muizen hebt. Wanneer je de hoeveelheid eten niet vermeerdert, zal het aantal muizen in de doos vrij constant blijven. Blijf je echter voortdurend voldoende voedsel aanbieden aan alle muizen, dan wordt die doos al snel te klein. Met alle gevolgen van dien ; agressie, moord, verminking, vol is gewoon vol en meer kan er niet bij.

De schoenendoos is natuurlijk een voor de hand liggende metafoor voor onze aarde, die maar beperkte ruimte heeft. Blijf alle monden voeden, en je krijgt overbevolking. Klinkt bekend ?

Zonder ingrijpen in honger zijn condooms dus niet eens nodig. Beide doen zou wel aanbevelenswaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun jij wel een heel naar antwoord vinden (heb je mijn eerste alinea ook gelezend dan ??) , maar dat is wel de reden dat je honger nooit definitief kunt oplossen, uiteindelijk. Wel tijdelijke noodhulp zolang er nog wat te verdelen is, maar het is een uit de grond onoplosbaar probleem (op wereldschaal) hoe naar jij én ik dat ook vinden. Ik vind dat we in het westen allemaal wel eens een hele boel grote passen achteruit zouden moeten doen - ik consuminder niet 'voor de lol' of omdat het financieelmoet, maar uit principe. Maar dan nog los je het probleem niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft niks met 'gelijk' te maken in dit geval ; zo werkt het mechanisme cq zo werkt de natuur. Wat wij daar in het westen mee dóen, en hoe de honger in de wereld verdééld is, daar is een hele hele hele boel op af te dingen, en volgens mij zijn we het daar ook gewoon over eens. het zijn tenslotte nooit de machthebbers die honger lijden.
Op dit moment is er nog genoeg voedsel om meer dan 7 miljard mensen in leven te houden, maar de verdeling is buitengewoon scheef. Daar liggen heel andere problemen aan ten grondslag dan het mechanisme honger alleen ; die problemen worden zeker niet opgelost door de honger op te lossen (wat we intussen wel moeten doen / proberen) maar uiteindelijk moeten we op wereldschaal heel aan heel andere oplossingen werken. Daar ben ik inmiddels wel van overtuigd ja. Of ik daarin gelijk heb zal de tijd moeten leren, maar ik weet niet of we dat in mijn tijd nog gaan merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het even voor je proberen op zijn kortst :
Ja, ik vind dat we moeten doen wat we kunnen, maar daarmee eindigt onze verantwoordelijkheid niet. We moeten zoeken naar een betere oplossing voor het probleem.
En nee, echte natuurlijke honger los je uiteindelijk niet op. Nu kan het nog, maar met 8 miljard ? 14 miljard ? 20 miljard ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik ook wel. En uiteindelijk is kennis het beste voorbehoedsmiddel : leidt de vrouwen op, en de geboortecijfers schieten naar beneden.
Ik denk dat je bij de bron moet beginnen : educatie.
Leer de kinderen op school oorzaken en gevolgen,dan spreid de kennis zich zich als een olievlek uit.
Kennis is macht.
Daarom vind ik het belangrijk dat er geld ingezameld wordt om in die gebieden scholen te bouwen en dat alle kinderen in ontwikkelingslanden de gelgenheid krijgen om naar school te gaan.
Het is een lange termijn investering,maar is het geld meer dan waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit werkt alleen maar als er vervolgens geen Paus op bezoek komt die het condoom als iets slechts bestempeld, zoals nog niet zo heel lang geleden in Afrika is gebeurd...

En daarbij geef ik geen geld aan landen die wel geld hebben voor wapens om oorlog te voeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de kindersterfte hoog is moeten deze mensen toch veel kinderen krijgen zodat er in ieder geval een paar van hun kinderen volwassen worden. Pas als de kindersterfte omlaag gaat en er dus meer kinderen volwassen worden is anti-conceptie op z`n plaats.
Om enge geslachtsziekten en aids te voorkomen is het zenden van en voorlichten over het gebruik van condooms wel noodzakelijk.
Maar laten we deze mensen, zoals jij ook al stelt, alsjeblieft niet laten creperen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van essentieel belang om ervoor te ijveren dat het politiek en economisch evenwicht hersteld wordt in de wereld. Afrika is een wingewest van de westerse wereld en nu ook van China. Uiteraard worden er regeringen geduld die dat soort politiek toelaten.
Het is gemakkelijk om vanuit je luie zetel daar een paar uitspraken over te doen.