Omdat wij in Nederland in de regel een soort vaste kinderbedtijd aanhouden, omdat we vinden of denken dat kinderen dan moe zijn en naar bed moeten, of omdat we als ouders 's avonds 'recht' hebben op een paar uurtjes zonder kinderen .(Een excuus overigens dat ik ook wel eens gebruik als ik de dames helemaal zat ben).
De pest is dat heel veel kinderen na pakweg hun zevende helmáál niet meer tien tot twaald uur slaap nodig hebben, zich een uur of twee doodvervelen in hun bed of 's morgens veel te vroeg wakker zijn. Ik zou ook niet willen dat iemand me elke avond om negen uur naar bed stuurde, eerlijk gezegd.
Mijn kinderen gaan om respectievelijk 9 (9 jaar) en 11 (14 jaar) naar bed, en zijn 's morgens om 7 uur fris en fruitig en wakker. Wel lezen ze even in bed omdat ze nog niet moe genoeg zijn om te gaan slapen, maar als het in het weekend eens laat gaat worden, begint mijn jongste om een uur of half elf te vragen of ze alsjeblieft naar bed mag. Zolang ze 's morgens wakker en uitgerust zijn, is er geen enkele reden ze veel vroeger naar bed te sturen - tenzij dus bovengenoemd, als pa en ma effe geen zin meer hebben in de kinderen om zich heen.
Overigens is het naar bed gaan een STUK makkelijker als je besluit dat er na het tijdstip dat jij kinderbedtijd acht geen leuke dingen meer voor kinderen te beleven zijn. Dus geen kinderprogramma's op teevee, geen spelletjes meer en niet meer mogen knutselen of computeren. Dan trekt dat bed vanzelf wel, want het enige dat dan nog mag eigenlijk is je vervelen of lezen, en lezen gaat het lekkerst in bed.