Vaderdag wie bedacht het?

en was dat dezelfde persoon als die moederdag uitvond, waarom is het in het leven geroepen, en wat doe je erzelf mee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Vaderdag en Moederdag zijn niet door dezelfde persoon uitgevonden. Vaderdag is wel geïnspireerd op moederdag. Het komt beid uit Amerika.

In 1908 organiseerde Anna Jarvis (1864-1948) uit Grafton, West Virginia de eerste Moederdag, vooral om haar moeder Ann Reeves Jarvis te herdenken die in de Amerikaanse Burgeroorlog zogenaamde Mother's Day Work Clubs had georganiseerd om voor voedsel en medicijnen voor hulpbehoevende moeders te zorgen. Het idee sloeg aan, en Jarvis zette door om meer mensen over te halen. In 1914 besloot president Woodrow Wilson dat elke tweede zondag in mei voortaan Mother's Day zou zijn, een nationale feestdag.
In Nederland begon de traditie rond 1925

Naar verluidt is Vaderdag in 1909 geïntroduceerd door mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington, waarbij zij haar vader wilde eren, William Jackson Smart, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog, die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van het zesde kind gestorven was. Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader onder de aandacht brengen.
Vaderdag wordt sinds de jaren '70/'80 ook in Nederland gevierd.

Zelf vieren wij geen Vader- en Moederdag (commerciële onzin). Toen de kinderen vroeger op school iets voor ons maakten hebben wij dit uiteraard met liefde aangenomen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Vaderdag komt voort uit moederdag. Moeders werkten vroeger vooral in het huishouden en verdienden daarmee geen geld. Ongeveer tachtig jaar geleden vond men dat moeders ook wel eens waardering moesten krijgen, want ze stonden immers dag en nacht klaar voor hun mannen en kinderen. Zo ontstond moederdag: een dag waarop je laat weten hoeveel je van je moeder houdt en hoezeer je haar waardeert. Voor vaders was dat niet nodig vond men, want die kregen geld voor hun werk.

Na de tweede wereldoorlog was men de reden voor moederdag vergeten en vond men het zielig dat vader geen speciale dag had en moeder wel. Dat vonden ook de sigarenverkopers die wel extra wilden verkopen. Daarom stelden zij vaderdag in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet wie het bedacht heeft maar zie er WEER tegenop zonder vader.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen vader, maar dan zegt de dag me juist ook helemaal niets, is dat bij jou anders dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik HAD een vader...deze dag zegt mij dus net zoveel als: zijn verjaardag, kerst,oud en nieuw, mijn verjaardag, zijn sterfdag etc etc. allemaal dagen die elk jaar weer terugkomen...bleuuhh...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@naatje: kan dit je misschien wat opbeuren?
http://www.youtube.com/watch?v=TH_tFHaI4Jg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: Dat heb ik ook, maar dan met moederdag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@vandenprinsc: hahah wat een gast zeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik begrijp denk ik wel wat beter wat je bedoeld nu Naatje. Ik heb mijn vader nooit gekend, dus ik denk dat het bij mij daardoor komt dat ik niets met die dag heb.
De commercie, om er flink aan te verdienen en ik laat me lekker verwennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar verluidt is Vaderdag in 1909 geïntroduceerd door mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington, waarbij zij haar vader wilde eren, William Jackson Smart, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog, die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van het zesde kind gestorven was. Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader onder de aandacht brengen. Zij was hiervoor geïnspireerd door Anna Jarvis, die een moederdag lanceerde.

Niet helemaal mijn stijl. Maar dit komt van wiki af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reclame en commercie, daar komt het vandaan... En het is omgekeerde emancipatie... Moederdag was er eerder, maar de mannen moesten dat ook, van de reclame en de commercie...

En zoals altijd, na veel keren herhalen, neemt men het aan... Zo komt er halloween, Valentijsdag en thanksgiving ook naar Nederland... Dit is nog niet zo ver, maar daar ligt een taak voor de reclame... Het komt nog zover dat er elke dag een speciale feestdag is, elke dag... Dan heeft de reclame het to the max uitgemelkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is dat. Commerciele bullshit. Wij doen er lekker niet aan mee. Ja, een tekening van de kinderen, en that's it. Moederdag idem dito.
Vaderdag is bedacht door een oude zuurpruim die vond dat hij te weinig aandacht kreeg en bovendien jaloers was op zijn vrouw. Hij introduceerde de vaderdag om de mensheid tot in lengte van dagen te straffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk vergeten we de vaderdag voor mensen die geen vader meer hebben. Die zoekende zijn naar een vader figuur. Er zijn er ook die geen vader meer hebben die ze missen, en verliezen het draagvlak van vaderdag. Al ben ik ziek ik ben ook vader en er is heel leuk aan mij gedacht. En dat laatste daar draait het om, ook voor diegene die hun vader verloren hebben. Als je.je vader verloren hebt ga naar de urn of begraafplaats en bedank hem voor wat hij voor je was en betekend. Vaderdag voor de levenden is commercieël geworden. Leuk dat dan onze kleuters nog iets zelf maken, want ze geven iets van zichzelf. Dat is liefde. Je mag je vader altijd in goede herinnering houden en voor de levende is het misschien van belang dat je even stilstaat bij wat hij voor jouw is. Sommigen onder ons hebben geen vader gehad of gekend. Dan nog kan je de persoon gedenken die vaderlijk voor je was. Het doet er niet toe wat je hebt gekocht bij Blokker of in de autoshop. Jouw vader of vaderlijk figuur is van betekenis voor jouw. In liefde een wederzijdse betrokkenheid, voor nu en voor wat hij was, en voor de vaderlijke vrienden in jouw leven. Addy