Waarom praten mensen zo graag over zichzelf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Amadea
13 jaar geleden
Niet alle mensen, slechts sommigen....

Het beste antwoord

Omdat ze daar het meest mee bezig zijn en je praat automatisch over hetgeen waar je het meest mee bezig (Geheimedienst beroepen e.d. uitgezonderd)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, eigenlijk een erg logisch antwoord.

Andere antwoorden (10)

Dat is het onderwerp waar mensen het meeste vanaf weten.
Als je jezelf interessant vind dan heb je heel veel te vertellen.
Mensen willen niet te terughoudend zijn: Er ontstaat alleen een persoonlijk gesprek als je ook iets over jezelf wilt zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vinden veel mensen leuk, het is bekend terrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dat het meest interessante onderwerp is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat gaat mensen vaak beter af dan luisteren naar anderen...

Ikke ikke ikke ligt daaraan ten grondslag. Vertellen over jezelf, en dan liefst nog veel, dan heb je aandacht, je bent even belangrijk, je krijgt bevestiging van de ander en het is interesant om zoveel te kunnen vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat:
- ze hun eigen ideeen willen toetsen aan een ander
- ze ze problemen hebben en hulp zoeken
- ze een converstatie op gang willen houden
- ze ik gericht zijn
- ze als geen ander veel over zichzelf (denken te) weten
- ze zichzelf heel belangrijk vinden
- ze geen ander onderwerp weten
- ze denken dat iedereen in hun geïnteresseerd is

.....om maar een paar redenen te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja daar heb ik me ook over verbaast bij een persoon waar ik wel eens op bezoek ga.
En heb daar toen ook een keer over na gedacht.
Ik heb ook wel eens dat ik over me zelf praat en dat ik me er dan bewust van word en dan besluit de ander de kans te geven om ook even wat te zeggen of zo, maar er zijn mensen die ratelen zo door en dan begin je je op te vreten en dan denken ze dat je jaloers bent om dat je dan natuurlijk een beetje zuur gaat kijken om dat ie maar stoere verhalen over zich zelf blijft vertellen en je komt er maar niet tussen en dan zeg je eindelijk wat, en trikkert dat die gene weer om weer over zich zelf te beginnen.Dan zit ik op het kook punt, en wil ik zo snel mogelijk weg. En liegen daar hou ik echt niet van, maar dan moet ik wel dan verzin ik een smoes om daar zo snel mogelijk weg te komen. En dan baal ik dat ik gelogen en de persoon die denkt vast zo die moet straks wel vol lof over mij spreken?

Kort om ik kan er niet tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerlijke reactie! +
we praten over onszelf omdat we graag aandacht van de ander voor onze besognes willen,en ons hart willen luchten,en om waardering van anderen te krijgen, we zijn vaak zo onzeker van onszelf,en zoeken die bij de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien op zoek naar bevestiging ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik praat alleen over mezelf al mensen erom vragen.
niet omdat ik me zo geweldig vind (pfff...alsjeblieft zeg!!! haha)
als je over jezelf praat om van gedachten te wisselen, te kijken hoe iemand anders jou ziet, je ervaring te delen, dingen van de andere kant kunnen zien in meer perspectieven denk ik dat het niet echt praten over jezelf is.

tenzij mensen zichzelf natuurlijk wel helemaal het einde vinden, maar dan ben ik er heeeeeeeel snel klaar mee :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik praat ook graag over mezelf, dit is iets om ongemakkelijke stiltes op te vullen. Dit is het onderwerp waar je het meest over weet. Je hebt een paar soorten van over jezelf praten.
hier heb je er een paar met reden.

1.om stoer te doen.
Dan zeggen ze: Weet je wat ik gister heb gedaan, en ik durf dit en ik deed dat.

2. Om anderen de kans te geven jouw te leren kennen bijvoorbeeld op een date ofzo: van: mijn beste eigenschap is en ik hou van...

3. Dan heb je nog het homeopatische gedeelte, dat je veel voer jezelf moet vertellen om je medicijnen te achterhalen.

Dit waren 3 van de belangrijkste redenen.

Maar de grootste reden is omdat ze zichzelf willen ophemelen, reputatie verbeteren en zichzelf gewoon interesant vinden.