Waarom reageren ouders van pesters vaak van, zoiets doet mijn kind niet! ipv. hoe kunnen we dit oplossen?

Alle kinderen pesten een keer. hoort bij groter worden. leren ontdekken. natuurlijk wil je als ouder niet dat je kind zoiets doet niet. maar waarom moet de pester beschermt worden. waarom kunnen mensen niet samen om de tafel omdit soort dingen uit de wereld te helpen? en word degene die gepest word, (ook al zijn er harde bewijzen) aangewezen als of hij/zij het zelf uitdaagd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (7)

Omdat je uit bescherming van je eigen family graag wil geloven wat je kind zegt. Dat gekoppeld aan het feit dat pesters erg goed zijn in het timen van de momenten zodat ouders nooit door hebben dat het gebeurd zorgt er voor dat ouders van pesters vaak lastig te overtuigen zijn dat hun zoontje/dochtertje dat doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat ook zo is. Het is een misvatting om te denken dat pestgedrag alleen veroorzaakt wordt door de pester en niet ook door de gepeste. Beiden nemen rollen aan, en gedragen zich zo in de groep, en in zowel pester als gepeste moeten dingen veranderen om het gedrag op te laten houden (vaak zie je ook dat gepeste kinderen die van school veranderen, in hun nieuwe klas ook weer gepest worden).
Het is inderdaad heel vervelend als ouders ontkennen dat hun kind pest. Veel ouders hebben een blinde vlek als het om hun kinderen gaat. Er zit weinig anders op dan gewoon proberen in gesprek te komen, en niet te beschuldigend te zijn, maar samen aan een oplossing te werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet van mening dat verkrachte mensen dit uitlokken. Er wordt over een grens gegaan en dat is niet te tolereren. In principe is dit met pesten ook zo. Dat neemt niet weg dat pestgedrag meer voorkomt bij bepaalde types kinderen, en dat deze kinderen ook in andere situaties en bij andere kinderen vaker gepest worden. Ik zou niet willen zeggen dat het dan de schuld is van het gepeste kind, maar wel dat zo'n kind zelf ook dingen kan veranderen om het pesten te verminderen. En dan bedoel ik niet dat dat kind merkkleding moet kopen, maar dat het sociaal weerbaarder kan worden, of juist beter in de groep kan blenden.
Je kunt wel zeggen dat het de schuld is van de pestende kinderen, maar in de praktijk is het moeilijk om de situatie te verbeteren door alleen de pestende kinderen aan te pakken, zo werkt het gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening absoluut niet hetzelfde. Pesten komt sowieso altijd voort uit de verbindingen in een groep, uit reacties die mensen hebben op elkaar over langere tijd. Dat jij misschien andere kleren droeg en andere meningen had, betekent waarschijnlijk dat je zelf ook al niet zoveel met de groep had, dat je ook niet graag centraal WILDE staan. Dit wil niet zeggen dat je graag gepest wilde worden, maar een gedragsverandering van jouw kant had invloed kunnen hebben. Het had het pesten misschien kunnen verminderen, maar misschien was dat niet het hoogste doel en vond je de doelen die je toen had belangrijker dan het gepest worden. Je hebt zelf ook invloed gehad op dit proces. Degene die pest moet naar mijn mening ook echt aangepakt worden, maar degene die gepest wordt moet ook geholpen worden. De pester bestaat niet zonder de gepeste en andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@krullenkoppie +1
In mijn ervaring is het inderdaad zo dat een gepest kind op een andere school ook gepest wordt. Pestgedrag moet absoluut aan de kaak worden gesteld, maar ook een gepest kind moet geholpen worden om weerbaarder te worden. Als alleen de pester wordt aangepakt, blijft de gepeste "zielig", en met zo'n stempel hoor je een kind niet op te zadelen.
Omdat er ongeloof is... Zij hebben zelf waarlijk nooit zulk gedrag bij hun kinderen gezien, dus vandaag dat ongeloof...

Als dat verdwenen is dan pas kan er een andere houding ontstaan, en dan komt: Hoe kunnen we dit oplossen?

Alles heeft zijn volgorde, ook hier...

Pesten is iets heel dubieus... Het is om de rangorde in een groep neer te zetten... Je moet ook een afweer kunnen opbouwen en dat leer je door te botsen, niet alleen in de mensenwereld gebeurt dat, maar ook in de dierenwereld...
Maar sommigen slaan door, enerzijds door zich niet te verweren en dan heb je al een slachtoffer en anderzijds door te slaan in de ander te testen en te pesten... Dat is ook niet ok...

Maar dat er een groep ontstaat is heel gezond en moet zo zijn voor een gezonde samenleving... Dat er dan soms iets fout gaat, is heel erg, maar men kan ook een tikje relativeren vind ik... School is ook maar een tijdelijke leefomgeving en die is toch weer snel ten einde...

Plagen man, maar pesten niet (pesten is voortgezet plagen)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt omdat ouders zich identificeren met de rol van ouder... als hun kind dus iets doet dat niet door de beugel kan, betekent dat dat zij -als ouder- iets fout hebben gedaan, ze hebben als ouder gefaald... daarom wordt het eerst ontkend... het is veel te pijnlijk... het is veel pijnlijker om het eigen falen te voelen dan de pijn te voelen van het gepeste kind...
de pijn van het gepeste kind voelen díe ouders dan weer duidelijker... veel duidelijker dan de pijn van de gefaalde ouder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind wordt niet van het ene moment op het andere een pester. Al in de peutertijd ontwikkelt zich dat. Als ouders/opvoeders dan niet bijsturen komt zo`n kindje er niet achter dat bepaald gedrag niet acceptabel is. Sommige ouders van peuters lachen er zelfs om: "kijk eens hoe stoer hij is".

Pesten kan alleen maar als de groep (klas) dit toelaat. Het is dus noodzakelijk dat pestgedrag met de hele groep besproken wordt. Vaak voelen meer kinderen zich niet prettig in zo`n groep maar durven niets te zeggen uit angst voor de pester.
Op de school van mijn dochter hadden ze een pestpreventieproject dat volgens mijn dochter ook hielp, kinderen werd gevraagd hun handtekening te zetten om niet te pesten.

Verder is uit onderzoek (ik heb eens een boekje gelezen over pesten) gebleken dat echte pesters een reële kans maken in het criminele circuit terecht te komen.

Het is wel erg makkelijk om de gepeste de schuld te geven: in een goede groep mag iedereen zichzelf zijn!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ouders en vooral moeders altijd hun kind in bescherming nemen :er zijn genoeg bewijzen in de geschiedenis van de criminaliteit waarbij moeders het moordend gedrag van hun kind ontkende , zelfs na overtuigende bewijzen. "Mijn kind, schoon kind"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak zitten de ouders van pesters al met de handen in het haar, en zijn het thuis ook gewoon hele nare kinderen.
het is niet makkelijk voor een ouder om toe te moeten geven dat jou kind een zak is.
pesters komen vaak uit onstabiele gezinnen, met een schreeuwende vader en een altijd jankende moeder. (zo eens bij buren gezien) het kind peste iedereen, en op straat deden de ouders alsof ze er niets mee deden. terwijl het kind thuis er zo van langs kreeg dat hij weer nieuwe haat onwikkelde tegen de andere kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat mag jij vinden. ik heb het nog nooit anders gezien.