Denk je dat de plek in het gezin invloed heeft gehad op hoe je sta in het leven?

In de zin van, de oudste, de jongste of de middelste of juist éen uit een groot gezin of enig kind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, zeker weten. Je krijg namelijk een bepaalde rol in het gezin. Je kijkt tegen je broers/zussen op, of je kijkt op je broertjes/zusjes neer. Of je hebt helemaal geen broers/zussen en je weet niet goed hoe het is om met anderen samen te leven, hoe het is om die typische ruzies te maken. Het ligt er natuurlijk ook aan of je broers hebt of zussen hebt. En dan natuurlijk t.o.v. van je eigen geslacht. Uiteindelijk moet je blij zijn met de rol die je krijgt in de familie, want iedere rol heeft weer z'n voordelen .. en z'n nadelen natuurlijk, maar daar raak je vast aan gewend ; )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Ja, zeer zeker wel

Toegevoegd op 10-06-2009 17:34:33
Ik was de jongste, en werd vaak 'die kleine' genoemd,
totdat ik vertelde dat ik dat niet leuk vond!
zo klein was ik nou ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn eigen situatie weet ik wel zeker van niet. Ik ben qua leeftijd de jongste...maar niemand zal durven zeggen dat ik een oudere zus heb en dat ik het jonge broertje ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ben de oudste en daarom kan ik nu best bazig zijn. als mam er niet was nam je het toch automatische over omdat er bij werd gezegd. '' jij bent de oudste geef het goede voorbeeld''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker...

De eerste is de authentiekeling...

de tweede is de diplomaat...

de derde een combinatie van 1 en 2...

de vierde combinatie van 1,2 en 3...

de laatste is de jongste en kan beter omgaan met ouderen, geeft zich makkelijker over aan ouderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, ben de middelste en zoek het allemaal zelf wel uit; onafhankelijk en vredestichter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut!!
Systeemgericht werken is daarom ook een veelgebruikt middel in de hulpverlening. Je krijgt beter zicht op hoe iemand in het leven staat en de keuzes die iemand maakt door te kijken naar hoe het gezin is samengesteld. Dit kan ertoe leiden dat je later bijv. dezelfde of juist tegenovergestelde keuzes maakt in je eigen gezin.
Als jij je als oudste altijd verantwoordelijk hebt gevoeld om op je jongere broertjes/zusjes te passen omdat je ouders altijd erg druk waren met werken, is dat iets wat je misschien belemmerd heeft. Kon je daardoor niet vaak met vrienden weg? Waarschijnlijk doe je dit zelf later dan anders met je eigen kinderen.
Of als je enig kind bent, zou je dat kunnen ervaren als een groot gemis.
Of als je uit een groot gezin komt, heb je misschien nooit de mogelijkheid gehad om door te studeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf denk ik de weddenschap wel aan dat tussen de pakweg top 10 -20 op deze site relatief veel oudsten en enig kinderen zitten.....

Ja, je positie in je gezin heeft zeker invloed op allerlei gebieden inje leven, en die heeft rechtstreeks te maken met de 'rol' die je als lid van de kinderrij (of gebrek daaraan) hebt aangeleerd. Middelste kinderen zijn vaak letterlijk bemiddelaartjes, oudsten en enig kinderen zie je vaker in leidersrollen en jongsten zijn vaak goede hulpverleners / bieders / zorgers. Vlieger gaat natuurlijk niet altijd op , maar in veel beroepen zie je meer dan statistisch signifikante vertegenwoordigingen van deze 'plaatsen' in de kinderrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik durf" en "denk ik"
Klinkt niet erg overtuigend… :)
"Ik durf" en "denk ik"
Klinkt niet erg overtuigend... :)

Toegevoegd op 10-06-2009 17:50:12
sorry, moest een reactie zijn op Marleen hierboven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, nee, hebt gelijk, dat was een beetje spreektaal. Ik denk dat ik de weddenschap wel aandurf - is dat al ietsie beter ?
Zeker weten!

Ik ben de jongste, en het meeste verwende kindje uit het gezin. Mijn leven is veel beter geweest dan de oudere. De andere gingen ook op jonge leeftijd het huis uit, en ik ben er nog steeds. :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als oudste van drie moest ik me altijd overal in bewijzen dat ik iets ook kon. En als ik het dan bewezen had dat ik het kon dan werd het weggewuift alsof ik geluk had gehad...

De traumatische details zal ik in dit antwoord weglaten...

Het heeft mij zeer zeker gemaakt tot wie ik nu ben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zeker van wel.Als je het eerste kind bent wordt alles wat je doet met argusogen gevolgd.Je moet er ook niet aan denken om te laat thuis te komen .Je prestaties worden onder de loupe genomen en je wordt snel de hemel in geprezen als je in iets uitblinkt, als je voor een bepaalde zaak niet meteen warm loopt is dat al reden tot bezorgdheid bij de ouders.
Elke ouder wil het beste voor zijn kind en bij de oudste kinderen zijn de verwachtingen erg hooggespannen.
De kinderen die daarna komen kunnen al wat vrijer ademen en mogen ook sneller zelf keuzes maken.
Ik denk dat het jongste kind heel erg graag gezien is door alle gezinsleden en misschien ook wel verwend wordt ,wat een invloed heeft op de vorming van zijn persoonlijkheid.
Vaak willen enige kinderen hun gelijk halen,dat heeft ook zijn redenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut
Al heb ik een erg groot leeftijdsverschil met mijn zussen en broer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut! Ik ben de vijfde in een gezin van zeven: nooit uniek, altijd kritiek van de ouderen, nooit ergens beter in dan de anderen. Na mij kwamen na vijf jaar nog een broertje en weer na vijf jaar nog een zusje, dat waren de twee verwende kleintjes ( daar heb ik nu trouwens nog het meeste contact mee). Ik denk dat ik mij, door mijn plaats in de kinderrij, weinig aantrek van wat anderen van mij vinden.