In ons (kantoor)bedrijf wil men voor het personeel de cursus 'etiquette op de werkplek' gaan geven. Uit de tijd of juist 'in'?

Aankondiging luidt: etiquette+wellevenheid(?)= goede manieren en leidt tot professionaliteit. Gegeven door www.eetiquette.nl

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

het woord etiquette doet natuurlijk een beetje ouderwets aan...
maar als jullie bedrijf dat wil gaan doen zal het wel zo zijn redenen hebben...

zou het zoiets zijn:
-Behandel je collega's met respect. Dat zit hem vaak in kleine dingen, zoals: kom altijd op tijd en hou je aan gemaakte afspraken...
-Zorg dat je werk en bureau er verzorgd uitzien. En het spreekt van zelf dat dat ook geldt voor je lease-auto... -Natuurlijk vul je het papier of de toner bij als je als laatste het kopieerapparaat gebruikt...
-Wees vriendelijk en beleefd...
-Vraag of je mag roken...
-En wil je meer weten over de bedrijfscultuur wanneer je pas bij een bedrijf werkt, ga dan eens lunchen met een collega...

en dan heb je ook nog netetiquette: dat zijn de afspraken over e-mailverkeer. Vaak denken de meeste werknemers lang na voordat ze een brief schrijven, maar versturen ze maar al te makkelijk een e-mail.
-Houd een e-mail kort en duidelijk en let - net als in een brief - op grammatica en spellingsregels. Je stuurt ook geen brief naar een klant met type- of taalfouten. Gebruik een aanhef en onderteken met je naam. Wees niet al te informeel in je taalgebruik.
-Geef in het kort het onderwerp aan in de subjectregel, zodat de ontvanger weet waar het bericht over gaat.
-De richtlijn voor het beantwoorden van e-mail is binnen 24 uur (op werkdagen). Dus check dagelijks je e-mail en onderneem actie.

het lijkt me goed om duidelijk te zijn naar elkaar toe wat je van elkaar verwacht en in welke vorm... maar om daar nu meteen een cursus van te maken...

misschien zijn ze er toe aangezet door de campagne van Sire... over onbewust asociaal gedrag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

etiquette en wellevendheid zijn waarden die door de tijden heen belangrijk blijven voor een prettige en soepele omgang met elkaar.
hoop niet dat dat ooit "uit" raakt.
14 jaar geleden
Is in... In tijden dat etiquette zo aan verandering onderhevig is...

Het middelvinger opsteken is 20 jaar geleden over komen waaien... Daarvoor was het onbekend en nu is het strafbaar en over 20 jaar is het weer een loos gebaar...
En als de veranderingen zich zo snel opvolgen, dan moet je wel af en toe bijgeschoold worden... Dus het is in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is alleen strafbaar als je het naar de politie doet.
Geweldig idee. Nooit verkeerd om er eens op die manier over na te denken en te bekijken.

Toegevoegd op 08-06-2009 16:31:02
Hoewel, als het alleen over tafelmanieren en zo gaat.....

Nee, meer hoe je met collega's moet omgaan, bijvoorbeeld als een mobieltje afgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De benaming Etiquette is wel wat ouderwets. Beter m.i. zou zijn" Richtlijnen voor samenwerken" Elke cursus kan men pas beoordelen nadien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat er een cursus voor nodig is! Zegt heel wat over het kantoor en de mensen die er werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat elke verbetering die hierin zou kunnen plaatsvinden, aangemoedigd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij noemen dat "Values en Ethics" ... en dat is, zeker bij een wat groter bedrijf, heel goed om formeel te maken, anders wordt het een grote
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etiquette is juist weer heel erg in n.a.v. alle discussies over normen en waarden in Nederland. Ik vind het een gezond uitgangspunt om medewerkers te leren omgaan met normen en waarden op de werkplek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal zeer zeker nodig zijn, want anders zal de cursus niet gegeven worden...

En weet je. Toen ik voor mijn vader werkte moest ik hem gewoon met meneer aan spreken als er een klant bij was. Terwijl die klant wel beter wist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is - terecht- een beetje 'in'. Iedereen piept over normen en waarden, ik incluis, en ik zie het ook overal om me heen. Blijkbaar is niet meer alom bekend hoe je je tegenover elkaar dient te gedragen en wat correcte omgangsregels zijn. Dus zo'n cursus lijkt me geen overbodige luxe - al ken ik natuurlijk de sfeer bij jullie op het bedrijf niet, misschien is het daar wel helemaal niet nodig.

Eigenlijk zou het gewoon weer terug moeten in de opvoeding, maarja, als de óuders het al niet meer weten....en als ik zo om me heen kijk tegenwoordig ook de (over)grootouders niet eens meer altijd. Ik had als kind nooit durven bevroeden dat ik rond mijn veertigste regelmatig een asociale of onbeschofte bejaarde zou kunnen treffen, en ik tref ze helaas met steeds grotere regelmaat.

Toegevoegd op 08-06-2009 16:38:29
Zo'n cursus zou natuurlijk niet meer moeten gaan over de stoel aanschuiven voor een dame of bedankbriefjes sturen na een gezellige koffievisite of waar je je mes en vork laat, maar wel over wanneer je je mobieltje niet opneemt (in gezelschap bijvoorbeeld), dat je deuren voor elkaar openhoudt en elkaar groet in het voorbijgaan, zeker aan het begin en einde van de dag, kleine dingen die het leven zoveel aangenamer maken voor iedereen maar totaal vergeten lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede zaak, sommige mensen mogen best wat bijgespijkerd worden met betrekking tot beleefdheidsregels en omgangsvormen. Ook buiten de werkplek trouwens.

Het woord etiquette klinkt dan misschien ouderwets, maar is wat mij betreft helemaal 'in'. Zeker in de tijd waarin we nu leven kan het alleen maar goed zijn om eens stil te staan bij dit woord en de betekenis ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, zal ik het dan maar zeggen? Uit de tijd!
Letterlijk. Als je nu, pakweg 15 jaar na de introductie van e-mail nog steeds moet gaan uitleggen hoe je je op een beleefde manier in e-mails moet uiten, dan is daar geen cursus tegen opgewassen.

Tenzij het gaat om de technische aspecten, zoals de correcte vermelding van bv contactgegevens in een mail, of de snelheid waarmee je je klanten bedient. Maar met etiquette an sich heeft dat weinig van doen, eerder met bedrijfsefficientie of professionaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er kan wel wat meer geleerd worden over wellevendheid. Zeker niet verkeerd.