Waarom gaan soms jarenlange vriendschappen verloren als iemand zijn maatschappelijke positie verandert?

Vb als in een vriendenkring een van ze tot de bedelstaf vervalt,of door ontslag financieel niet meer hun gelijke is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Dan waren het geen echte vriendschappen.

Ik zie mijn schoolmaten nog steeds, en een aantal is echt "binnen". Moet nix uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schaamte...

Ik denk dat het niet meer is dan dit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaloezie misschien afgunst ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die mensen de definitie van 'vriendschap' niet begrijpen. Als het echt alleen maar daarom gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat je voor een goede vriendschap samen op een lijn moet zitten. Ik heb in mijn leven al heel wat vriendschappen zien verdwijnen omdat óf ikzelf óf de andere partij zoveel veranderde dat je niet meer hetzelfde voelt. Als voorbeeld geef ik het stichten van een gezin en het krijgen van kinderen. Dit is een belangrijke wending in je leven waardoor je andere prioriteiten stelt die uiteindelijk ten koste kunnen gaan van een vriendschap. Ook verhuizingen kunnen bijdragen aan het verdwijnen van een vriendschap. Het gebeurd heel sluimerend en onbewust, maar na een tijdje stel je toch vast dat die vriendschap niet meer is wat het was en dan sterft zo'n vriendschap uit. Zolang er echter weer nieuwe vriendschappen voor in de plaats komen is er niets aan de hand en hoef je je niet af te vragen of het alleen aan jou ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste ga ik er vanuit dat de vriendschap niet erg diep zat, anders maakte dat niks uit, maartegenwoordig noemen mensen bekenden of kennissen nogal gauw 'vrienden', dus zal ik het in die context benaderen.

Kennissen komen en gaan je hele leven, afhankelijk van in welke fase van je leven je zit, waar je interessegebieden liggen, wat je op dat moment bezighoudt enz. Maar goed ook ; stel je voor dat je je hele leven regelmatig contact moest houden met iedereen die je ooit hebt leren kennen en waar je ooit vriendschappelijk mee om bent gegaan !

En zoals dat kennissenbestand wisselt als je bijvoorbeeld kinderen krijgt, een nieuwe hobby begint of verhuist, zal het ook veranderen als je van baan wisselt, of daar nu wel of niet een andere maatschappelijke positie aan gekoppeld is.

Is de maatschappelijke positie een réden, en echt de enige reden voor het verbreken van een vriendschap, dan zou ik zeggen : goedzo, liever kwijt dan rijk. Met sommige vrienden heb je geen vijanden nodig, toch ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Druk, druk, druk!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het kunnen zijn dat het [1] geen échte 'vrienden' waren en [2] dat je door verandering van je maatschappelijke positie met nieuwe mensen in contact komt die mogelijk je nieuwe (en misschien opnieuw geen échte) 'vrienden' worden.
Mijn eigen ervaring is overigens dat ik mijn echte vrienden heb gehouden ondanks mijn en hun veranderende maatschappelijke positie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendschap is een van die weinige zaken in het bestaan die wel een begin hebben, maar geen einde...

Als vriendschap wel een einde kent, weet dan dat het geen ware vriendschap was...

Ware vriendschap eindigt namelijk niet...