Welke 'rituelen' bestaan er in Nederland (nog) rond de eerste menstruatie?

In veel culturen bestaan er gewoonten en gebruiken rond belangrijke momenten in een mensenleven: geboorte, 'volwassen worden', trouw, sterven... Voor een vrouw is de eerste menstruatie historisch gezien een mijlpaal: ze is vanaf dat moment zelf in staat om nageslacht te krijgen (ik weet dat dit letterlijk niet zo hoeft te zijn maar het gaat om het idee).
Welke gebruiken kennen we in Nederland daar omheen? Het mogen ook gebruiken van nieuwe Nederlanders zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Van mijn moeder kreeg ik mijn eerste bh(jte) haha..

Jammer dat Nederland dit niet echt een plek geeft, voor veel vrouwen is dit een heel belangrijke gebeurtenis, als men het een beetje benadrukt in de sfeer van een leuk etentje/feestje, zal dat altijd een leuke herinnering blijven voor de overstap van meisje naar vrouw.

Wie weet zet je met je vraag een 'eerste stap'...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Sommige vieren deze mijlpaal zoals jij dat benoemd, door simpelweg het eten van een lekker stuk taart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typische menstruatie riten heeft Nederland niet.
Toch wordt deze gebeurtenis vaak wel gevierd in een gezin of tussen moeder en dochter.
Veel moeders kopen samen met de dochter een cadeautje of er wordt een speciaal etentje gearrangeerd.
amc
13 jaar geleden
denk niet dat het in nederland is, maar dat je zelf iets speciaals doet voor je dochter ook ligt het aan hoe je relatie is met je dochter, zelf hebben we er altijd over gesproken heel open dus toen het moment daar was, mijn dochter geknuffeld en welkom geheten bij de vrouwen bij 1 dochter een slinger opgehangen vond ze erg leuk andere dochter wilde dat niet, samen hebben we wat lekkers bij de bakker gehaald en s avonds knus op de bank over van alles en nog wat gesproken, want natuurlijk het is een hele verandering voor je dochter er gebeurt van alles in haar lijf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dame kreeg van haar moeder de volgende (on) zin te horen: Nu ben je een grote meide en oppassen met jongens.
Gelukkig heeft ze dat laatste gedaan en is met een echte Moolkees getrouwd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf kreeg van mijn vader een gouden ringetje, mijn moeder deed niets (ouders waren gescheiden en ik woonde bij mijn moeder). Ik had zelf inmiddels al maandverband gekocht.
Voor mijn eigen dochter wilde ik een soort traditie maken. Elk jaar rond de dag dat de eerste menstruatie was een uitje samen. Uit eten, lunchen, bioscoop of shoppen. Maar helaas vanwege mijn financiën is dat maar een keer of 3 geweest. Ikzelf vind het idee nog wel steeds erg leuk.