Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je iemand feliciteert of begroet waarom worden dan hier in NL drie kussen gegeven terwijl dat in andere landen maar twee zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
746

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Tientallen jaren geleden was tweemaal zoenen in noord- en midden Nederland de norm, terwijl in het zuiden driemaal werd gekust.

In de loop van de tijd vermengden deze rituelen en nu lijkt het driemaal zoenen te hebben gewonnen, in ieder geval onder jongeren. Veel ouderen zoenen nog steeds tweemaal, en daar ontstaat de verwarring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In tegenstelling tot wat algemeen beweerd word zijn wij echt niet zo zuinig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ieder land wel zo zijn culturele eigenschappen heeft. Er zijn tenslotte ook landen waar mannen elkaar direct kussen met begroeten. En dit zijn veelal die landen waar homoseksualiteit een groot taboe is. Om maar even te zwijgen over die landen, waar hier de doodstraf op staat...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is in Nederland ergens begin jaren 80 ontstaan. Echter als Nederland zijn we daar niet zo bijzonder in. Oost Europese landen, met name Rusland, hebben dezelfde gewoonte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen doet elkaar na ik denke dat er een bekent figuur er mee begonnen is, je mag kussen als je het zelf wil, ik geef er meestal een oprecht.
de drie kussen zijn vaak lucht niet altijd gemeend, maar omdat nu eenmaal het de gewoonte is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets ontstaat en verdwijnt weer...
Drie kussen is ontstaan, zal een tijdje heersen en zal weer verdwijnen... We zitten nu in een periode dat het heerst...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom? Daar kan ik helaas geen antwoord op geven.
Het roept wel een wedervraag bij mij op: Hoe onstaat zoiets eigenlijk? Er moet ooit iemand mee begonnen zijn.
Maar dat geldt voor veel meer zaken. Hoe ontstaan zulke dingen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zich stoort aan het gedachtenloze automatisme van drie keer zoenen, voornamelijk verspreid door wat men op de televisie sterren ziet doen, kan terug gaan naar twee keer of één keer zoenen, of zelfs naar het geven van alleen een hand.

Minderen in het aantal zoenen betekent natuurlijk niet: minderen in kwaliteit, in gemeende hartelijkheid. Integendeel.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding