Waarom worden veel woorden verkleind?

bv ik ga een peukje doen
of een sigaretje roken
dat ding is gewoon een peuk of een sigaret

Weet jij het antwoord?

/2500

ik denk ook dat het is omdat de nederlandse taal anders zo hard klinkt en zo maak je het wat liever, we zeggen ook vaak iets in het engels omdat het dan zachter overkomt...

Bij sommige woorden wordt de betekenis ervan wat verzacht: glas ; glaasje spel ; spelletje dag ; dagje Soms heeft het een wat minachtende / badinerende betekenis vent: ventje winkel; winkeltje gitaar ; gitaartje Of juist iets snoeverigs.. wagen (nieuwe Jaquar..) wagentje huis (villa) huisje boot (15 meter) bootje Verder wordt het voortdurend tegen kinderen gezegd: Je handjes, voetjes, beentjes, kleertjes, bedje enzovoort. Gelukkig wordt dit minder. Een kind vindt de eigen handen gewoon handen. De kinderen die ik ken (en dat zijn er veel) hebben het zelf nooit over : mijn handjes, voetjes, billetjes, kleertjes enzovoort. Daarom verwacht ik dat dat rare verkleinen af zal nemen, want wat met de paplepel wordt ingegoten, blijft (ongemerkt) vaak levenslang actueel. Sommige verkleinwoorden zijn echt absurd : zonnetje bijvoorbeeld. (Er wordt waarschijnlijk bedoeld: een matige zonneschijn) Er zijn ook woorden die ik nog nooit in verkleinde vorm heb gehoord. Bijvoorbeeld: zee, woud of aarde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100