Waarom worden veel woorden verkleind?

bv ik ga een peukje doen
of een sigaretje roken
dat ding is gewoon een peuk of een sigaret

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het zwakt de betekenis een beetje af, waardoor het vriendelijker klinkt en niet zo strikt.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is zo ja
iemand in mijn omgeving zegt vaak ""ik ga even een sigaretje roken ""
dan zeg ik dat ding is een sigaret
t klinkt minder pijnlijk ja

Andere antwoorden (9)

bij sommige woorden praat het gewoon makkelijker om een kleiner woord te gebruiken.
en het klinkt soms ook nog beter dan hele lange woorden gebruiken
13 jaar geleden
Het Nederlands is er gek op: verkleinwoorden. Je drinkt een kopje koffie of een biertje, je koopt een retourtje voor de trein en je eet je buikje rond. Deze uitdrukkingen met verkleinwoorden hebben niets te maken met het kleiner maken. We gebruiken het uit gewoonte of voor de gezelligheid.
Toch moet je uitkijken met deze woorden. Je kan zo ook teveel gebruiken en soms heeft een verkleinwoord een heel andere betekenis dan het gewone woord. Denk maar aan:
Een geurtje. Dat is een lekker luchtje, een parfum dus.
Een baantje. Dat is een baan erbij of alleen voor het geld.
Een broodje, een koekje.
Er zijn ook woorden die we alleen als verkleinwoord gebruiken. Zoals een praatje, een meisje en verkleinwoorden die bedoeld zijn om iets vriendelijker te maken. Denk maar aan lekker weertje, een gezellig etentje, een filmpje pakken, een mobieltje. Ook kan je een verkleinwoord gebruiken om juist iets als negatief te typeren. Voorbeelden daarvan is: mannetje voor iemand die klussen voor je doet.
Het kan ook leiden tot komische spraakverwarring: Tijdens het maagonderzoek nemen we een hapje uit uw maag. De buitenlandse arts in opleiding bedoelde stukje. Hij had geen plannen de maag van de patiënt op te eten.
Amadea
13 jaar geleden
Het is mij ook niet altijd even duidelijk waarom men diminutieven (verkleinwoorden) gebruikt als daar geen noodzaak toe is.

Wellicht dat men gevoelsmatig de wereld zachter, minder serieus of minder angstaanjagend probeert te maken.

Wel is duidelijk (zie de links) dat grote groepen zich aan het fenomeen ergeren.
13 jaar geleden
ik denk ook dat het is omdat de nederlandse taal anders zo hard klinkt en zo maak je het wat liever,
we zeggen ook vaak iets in het engels omdat het dan zachter overkomt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat veel mensen van de nederlandse taal graag een kneuterige, naar hun mening gezellige taal willen maken,door veel verkleinwoordJES te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt vaak zo gezelligjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn een klein landje en stellen niets voor. Minderwaardigheidscomplex dus.
Zo ook onze taal. Lekker klein maken. Daarnaast bagatelliseren.

Mijn vrouw steekt nooit een sigaret op maar altijd "even een sigaretje". Zo lijkt het dus minder, maar het is even erg. Vandaar het bagatelliseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt en bekt zo aardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige woorden wordt de betekenis ervan wat verzacht:
glas ; glaasje
spel ; spelletje
dag ; dagje
Soms heeft het een wat minachtende / badinerende betekenis
vent: ventje
winkel; winkeltje
gitaar ; gitaartje
Of juist iets snoeverigs..
wagen (nieuwe Jaquar..) wagentje
huis (villa) huisje
boot (15 meter) bootje

Verder wordt het voortdurend tegen kinderen gezegd: Je handjes, voetjes, beentjes, kleertjes, bedje enzovoort.
Gelukkig wordt dit minder. Een kind vindt de eigen handen gewoon handen. De kinderen die ik ken (en dat zijn er veel) hebben het zelf nooit over : mijn handjes, voetjes, billetjes, kleertjes enzovoort.
Daarom verwacht ik dat dat rare verkleinen af zal nemen, want wat met de paplepel wordt ingegoten, blijft (ongemerkt) vaak levenslang actueel.

Sommige verkleinwoorden zijn echt absurd : zonnetje bijvoorbeeld. (Er wordt waarschijnlijk bedoeld: een matige zonneschijn)
Er zijn ook woorden die ik nog nooit in verkleinde vorm heb gehoord.
Bijvoorbeeld: zee, woud of aarde.