Waarom wordt er op vuurwerk niet heel veel belasting geheven?

Een ideetje: waarom niet de prijs van vuurwerk verdubbelen door enorm veel belasting er op te leggen, en de opbrengst te verdelen onder gemeenten voor de onkosten van opruimen en vernielingen?
Is zoiets haalbaar? Je treft alleen mensen die vuurwerk willen kopen, niemand hoeft hier schade van te lijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben erg benieuwd naar de antwoorden; vind het een supervraag (+) en zo op het eerste gezicht een super idee!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind je het vuurwerk nog niet duur genoeg..? Er zijn vele mensen die er van genieten om eens per jaar een mooi stukje de lucht in te schieten en verder niks vernielen.. Moeten zij dan de dupe zijn? Nee, zet dan gewoon goede controle in en straf de vernielers eens goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee!!
Belastingtarief kan niet hoog genoeg zijn voor die herrie, rommel en trammelant die het elk jaar weer veroorzaakt!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pff..eens per jaar wat rommel..en herrie.. Dat hoort nou eenmaal bij o&n, de meeste mensen (die ik ken tenminste) ruimen de troep overigens zelf op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker nog nooit een paar uur na het begin van een nieuwjaar op de spoedeisend hulpafdeling van een ziekenhuis geweest. Wat een ellende zie je dan wat vuurwerk kan veroorzaken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval krijgen veel gastjes die nu een Haltstraf krijgen ivm vuurwerk en dergelijke, vaak corvee (verplicht opruimen). Dat scheelt al wat rommel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
STRAK PLAN Maeve!
Ook kan ik me helemaal vinden in het antwoord van Rotomaori.

Het beste antwoord

Er wordt al 19% belasting geheven. Elk procentje meer levert (bij 65 miljoen omzet nu) een slordige half miljoen euro extra btw op. Dus wel substantieel, maar hoeveel heb je nodig? Die half miljoen verdelen over alle gemeenten levert weer bijzonder weinig extra op per gemeente. Eerlijk gezegd denk ik dat het schoonmaken op zich al prima moet kunnen van de 19% btw die er al op zit. Maar, als de tweede kamer het wil, kan voor vuurwerk wel een hoger btw of andere toeslag gaan gelden. Ik ben voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

19% wordt er al geheven maar van mij mogen ze het verdubbelen.
Goed voor mens, dier en milieu.
Ik ben voorstander, een voordeel zou zijn dat het minder wordt ingeslagen en het knallen later op de dag begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat weet ik niet. Maar ik vind het een hartstikke goed idee. Eigenlijk zou het individueel afsteken van vuurwerk gewoon verboden moeten worden en zouden de gemeentes dat zelf in handen moeten nemen. Of alleen verbieden in de bebouwde kom zodat mensen die buiten wonen wel mogen afsteken en toch ook hun lol kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het idee is natuurlijk goed maar waar eindigd het dan.
Je kan dan allerlei dingen extra gaan belasten omdat maar een bepaalde groep er gebruik van maakt:
- roken
- brandstof
- voetbalkaarten
- boks handschoenen
- kattenvoer
- kaas
en verzin maar verder.
Nogmaals: het idee vind ik prima in de trant van: de vervuiler betaald maar of het haalbaar is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hm,
Zoals eerder gezegd wordt er al gigantisch veel belasting gewonnen op vuurwerk.

Vernielingen.. Ik zie niet waarom de huisvader die met zijn kinderen een romeinse kaars in de achtertuin afsteekt zou moeten betalen aan het in elkaar trappen van een bushokje door een tiener die zich verveelt. Waarom zou jer dat uberhaupt aan vuurwerk prijzen willen koppelen? Omdat het ook voor oudejaar is? Dan geldt dat ook op champagne, hapjes, oliebollen etc...

En qua opruimen... Nog niet zo heel lang geleden was het normaal dat iedereen zijn of haar straatje even aanveegt in de ochtend. Is dat niet veel effectiever? Bij ons voor de deur is de straat weer schoon hoor. En die 3 vuurpijl stokjes die ik in de tuin tegenkom in het voorjaar, nou die wil ik voor de buren ook nog wel even in de compost gooien. Ik veeg liever mijn straat aan na het vuurwerk afsteken dan dat ik nog eens 16% extra belasting ga betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt al veel vuurwerk gekocht in België. Als de belastingen enkel in Nederland de hoogte ingaan zal de smokkel evenredig stijgen, en verliest het land aan andere kant weer belastingen. Men moet dit Europees regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is vuurwerk geen luxeproduct? als dat zo is zou er normaal gezien 21% op geheven moeten worden.