Welke synoniemen zijn er voor het woord slapen?

Mijn vriendin in het oosten van het land verbaast zich soms over mijn (uit het westen) taalgebruik en de termen die ik hanteer en zij niet kent.
Ik ken voor slapen; meuren, pitten, inspectie binnenkant oogleden, naar je nest gaan, tussen de klamme lappen gaan liggen etc.
Koot en Bie hebben een (vind ik)
als voorbeeld een geweldige sketch over Haagse uitdrukkingen over de geslachtsdaad (zie bron)
Ik ben nu benieuwd naar uitdrukkingen over slapen en of daar een verschil in is tussen de verschillende delen van Nederland.

Zie bijvoorbeeld:http://www.youtube.com/watch?v=CvFbL2iGAUw

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

" Een voorschotje op de eeuwigheid "

Een dutje doen, maffen, pitten, doezelen, keveren, meuren Toegevoegd na 1 minuut: hmm, ik woon in het zuiden en ik gebruik alleen maar slapen en een dutje doen, heel soms pitten maar die anderen nooit Toegevoegd na 8 minuten: maar sommige andere hoor ik wel door anderen gezegd worden hier, alleen gebruik het zelf niet :)

Maffen

Meuren,pitten,horzontaal gaan,tussen de klamme lappen gaan,gestrekt gaan.

een tukkie doen Ik ben opgegroeid in west-friesland maar weet niet of het daar vandaan komt of dat het algemeen bekend is.

koesen zegt m'n vriendin in friesland. zelf gebruik ik ook alleen slapen of naar dromenland sweet dreams

m'n bed opzoeken

Effe vlak gaan, Of na het eten effe een uiltje knappen.

nokkie gaan, dutten, luimen.

Knippertje maken , komt vanuit het Fries en koese ook die gebruik ik het meest.De binnenkant van mijn ogen bekijken,

pi'n, sloa'm, lig'n ...

Alles wat jij noemt kennen wij hier in het zuiden ook. Niks nieuws bij. Misschien dat die vriendin van jou niet zo'n uitgebreide woordenschat heeft. Dat kan toch ook. Synoniemen: doezelen - dromen - keveren - luimen - maffen - naar bed gaan - pitten - prikken Het puzzelwoordenboek kent de volgende omschrijvingen: Bronzen Naar bed gaan Rusten op bed Uitrusten op bed Doezelen Dolmen Dommelen Dromen Dutten Indommelen Keveren Knikkebollen Uiltje knappen Meuren Maffen Overnachten Prikken Pitten Roesten Rusten In slaap zijn Sluimeren Soezen Suffen Uitrusten Vernachten

ga naar mijn nest toe,in dienst zegge ze:ik ga meuren,ga plat,ga schape tellen,ga nu dromen etc etc

onder zeil maffen pitten dutje toen onder de wol gaan naar dromeland gaan naar bed toe gaan

doezelen, dommelen, dutten, in slaap zijn, keveren, kofferen, luimen, maffen, meuren, overnachten, piepen, pitten, platliggen, rusten, sluimeren, snurken, soezen, stilliggen, tukken

Ik ben moedepoetjes,ik ga naar de beddo! Russiepussie.

- ik ga me kooi in - even lekker uitrusten - ik ga het aan de binnenkant van mijn ogen bekijken

doezelen, dommelen, dutten, in slaap zijn, keveren, kofferen, luimen, maffen, meuren, overnachten, piepen, pitten, platliggen, rusten, sluimeren, snurken, soezen, stilliggen, tukken, dromen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100