Welke synoniemen zijn er voor het woord slapen?

Mijn vriendin in het oosten van het land verbaast zich soms over mijn (uit het westen) taalgebruik en de termen die ik hanteer en zij niet kent.
Ik ken voor slapen; meuren, pitten, inspectie binnenkant oogleden, naar je nest gaan, tussen de klamme lappen gaan liggen etc.
Koot en Bie hebben een (vind ik)
als voorbeeld een geweldige sketch over Haagse uitdrukkingen over de geslachtsdaad (zie bron)
Ik ben nu benieuwd naar uitdrukkingen over slapen en of daar een verschil in is tussen de verschillende delen van Nederland.

Zie bijvoorbeeld:http://www.youtube.com/watch?v=CvFbL2iGAUw

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja in Twente kent wie dat nich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee???????????????????????????????????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou ja ik woon zelf in Twente en de helft van de synoniemen die jij noemt worden hier zeker niet in het dagelijks leven gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welke dan wel?? Daar ben ik juist benieuwd naar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag is pas al geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt maar toen is de vraag verwijderd door de moderators, vraag me niet waarom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee ja, ik dacht dat dat deze was en zag m'n eigen antwoord niet meer staan. Dacht al dat ik gek aan het worden was.

Het beste antwoord

" Een voorschotje op de eeuwigheid "
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Een dutje doen, maffen, pitten, doezelen, keveren, meuren

Toegevoegd na 1 minuut:
hmm, ik woon in het zuiden en ik gebruik alleen maar slapen en een dutje doen, heel soms pitten maar die anderen nooit

Toegevoegd na 8 minuten:
maar sommige andere hoor ik wel door anderen gezegd worden hier, alleen gebruik het zelf niet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meuren,pitten,horzontaal gaan,tussen de klamme lappen gaan,gestrekt gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een tukkie doen

Ik ben opgegroeid in west-friesland maar weet niet of het daar vandaan komt of dat het algemeen bekend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koesen zegt m'n vriendin in friesland.
zelf gebruik ik ook alleen slapen of naar dromenland
sweet dreams
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
m'n bed opzoeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Effe vlak gaan,
Of na het eten effe een uiltje knappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nokkie gaan, dutten, luimen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knippertje maken , komt vanuit het Fries en koese ook die gebruik ik het meest.De binnenkant van mijn ogen bekijken,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pi'n, sloa'm, lig'n ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat jij noemt kennen wij hier in het zuiden ook.
Niks nieuws bij.
Misschien dat die vriendin van jou niet zo'n uitgebreide woordenschat heeft.
Dat kan toch ook.

Synoniemen:
doezelen - dromen - keveren - luimen - maffen - naar bed gaan - pitten - prikken
Het puzzelwoordenboek kent de volgende omschrijvingen:
Bronzen
Naar bed gaan
Rusten op bed
Uitrusten op bed
Doezelen
Dolmen
Dommelen
Dromen
Dutten
Indommelen
Keveren
Knikkebollen
Uiltje knappen
Meuren
Maffen
Overnachten
Prikken
Pitten
Roesten
Rusten
In slaap zijn
Sluimeren
Soezen
Suffen
Uitrusten
Vernachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga naar mijn nest toe,in dienst zegge ze:ik ga meuren,ga plat,ga schape tellen,ga nu dromen

etc etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onder zeil
maffen
pitten
dutje toen
onder de wol gaan
naar dromeland gaan
naar bed toe gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doezelen, dommelen, dutten, in slaap zijn, keveren, kofferen, luimen, maffen, meuren, overnachten, piepen, pitten, platliggen, rusten, sluimeren, snurken, soezen, stilliggen, tukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben moedepoetjes,ik ga naar de beddo!

Russiepussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- ik ga me kooi in
- even lekker uitrusten
- ik ga het aan de binnenkant van mijn ogen bekijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doezelen, dommelen, dutten, in slaap zijn, keveren, kofferen, luimen, maffen, meuren, overnachten, piepen, pitten, platliggen, rusten, sluimeren, snurken, soezen, stilliggen, tukken, dromen