Wat is het verschil tussen een vereniging, een organisatie en een stichting?

Ik wil:
- Subsidie op kunnen vragen
- Met een vaste groep mensen werken
- Zo min mogelijk beperkingen hebben

Wat is beter voor me, een vereniging, een organisatie of een stichting? En wat is het verschil ertussen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Een organisatie is geen rechtsvorm maar een algemene term voor mensen die samen werken. Een rechtsvorm is in de wet omschreven en moet aan wettelijke verplichtingen voldoen (o.a. statuten of directie) Stichting en vereniging zijn rechtsvormen voor niet per se bedrijfsmatig geleide organisaties. Verschil tussen een stichting en een vereniging is dat bij een vereniging de leden stemrecht hebben en dus samen het bestuur van de vereniging voor hun rekening nemen. Een stichting kan een eenmansbestuur hebben. In alle gevallen moet je je inschrijven bij de kvk. Daar hebben ze detailinformatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een organisatie is een algemene term voor bedrijven zoals bv nv eenmanszaak enz.
Een vereniging heeft leden en die kiezen een bestuur. Een stichting heeft alleen een bestuur bestaande uit minimaal 3 mensen. Alle organisaties dus ook de vereniging en stichting moeten zich inschrijven bij de KVK

Toegevoegd na 51 seconden:
Met een subsidie kun je trouwens nooit kosten dekkend werken een subsidie dekt een deel van je kosten als je hem krijgt toegewezen
13 jaar geleden
als je andersluidende meningen lastig vindt, kun je beter de stichtingsvorm kiezen