Is het gebruik van de afkorting "Lol" in het dagelijkse leven, in plaats van daadwerkelijk hardop te lachen, maatschappelijk geaccepteerd?

En als dat zo is, is dat dan iets om ons zorgen over te maken? Is dit niet de eerste stap naar de "digitalisering" van onze eigen emoties?

Dit na aanleiding van een voorval waarbij mijn huisgenoot, tijdens het avondeten, (emotieloos) reageerde met "Lol" op een anekdote die ik vertelde. Daarmee wilde hij mij dus kennelijk laten merken dat hij hardop lachte (Laughing Out Loud). En dat is op zich overbodige informatie om te geven, omdat ik met verschillende zintuigen kan waarnemen of hij hardop lacht. En dat hoeft hij dus niet met een Engelse afkorting aan mij duidelijk te maken. Dat mijn huisgenoot ook nog eens niet hardop lachte, maakte het gebruik van deze afkorting des te nuttelozer. Mijn huisgenoot zelf was zich, ook achteraf, niet bewust van het verkeerde gebruik van deze "internet-afkorting".

De antwoorden op mijn zonet gestelde (en terecht verwijderde) vraag omtrent deze kwestie, maakten mij duidelijk dat het niet raar is om "Lol" in het dagelijkse leven te gebruiken. Vandaar dat ik me nu oprecht afvraag of dit maatschappelijk geaccepteerd is en of we ons daar als samenleving zorgen om moeten maken.

Het gaat me dus puur om het beschrijven van emoties in het dagelijkse leven, in plaats van daadwerkelijk emoties te tonen.
Dus opmerkingen dat ik op mijn pik getrapt zou zijn, omdat mijn huisgenoot niet lachte om een anekdote, kunnen achterwege gelaten worden, omdat dat ten eerste niet het geval is en bovendien totaal niet de essentie van deze vraag is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Lachen is een emotie. En wanneer iemand al in staat zou zijn om een uiting van emotie te vervangen door een standaard uitdrukking, denk ik persoonlijk dat je moet gaan bekijken wat er met die persoon aan de hand is!

Want wie uberhaupt in staat is om een lach te vervangen door een woord, is mijns inziens niet helemaal goed in de bol.

Lachen is een emotie die dicht bij huilen ligt. (Al denken veel mensen dat het 2 tegengestelde emoties zijn. Niks is minder waar).
Stel je eens voor dat je, in plaats van te huilen, een (standaard) woord zou roepen, en daarmee is de zaak dan klaar.
Dat is onmogelijk. Tenzij die persoon een onvermogen tot het tonen van verdriet heeft. Dus heeft het te maken met de persoon in kwestie, en niet met de 'digitalisering' van de maatschappij.

Zing vecht huil bidt lach werk en bewonder! LOL ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in en kan ik ook geen speld tussen krijgen. En toch merk ik dat er niet gek wordt opgekeken als iemand "Lol" zegt, terwijl het te tenenkrommend voor woorden is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men was voornamelijk gek aan het opkijken over een overtrokken reactie op het woord "lol".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn neef gebruikt dat LOL ook regelmatig, net als zijn maat. Beiden zijn gamers. Ik denk dat het door de gamers generatie een soort van stopwoord is geworden wat ook andere dingen kan betekenen zoals leuk of grappig. Ze gebruiken het beiden zo regelmatig dat er feitelijk sprake is van een stopwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal het dan wel zijn, Boer... Maar ik blijf het tenenkrommend en van een abominabel niveau vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af hoe je het bekijkt. In mijn visie is het voor hun een woord en niet de directe uiting van emotie. Ze gebruiken het woordje ook al ze echt in een deuk liggen en daarwerklelijk lachen. Vergelijk het met het woord jottum dat de kinderen uit eind zeventiger en begin tachtiger jaren gebruikten. Geen mens wist wat het betekende en ook de kinderen zelf niet, maar het werd toen volop gebruikt door de leeftijd 8 tot 14 jaar. Vergeet hierin niet dat geestelijk gezien de pubertijd tegenwoordig 10 tot 15 jaar lager duurt dan toen. Dit zal er ook wel een beetje toe doen denk ik. Vooral onder de mannen zie ik in mijn directe omgeving veel die op een leeftijd van 18 tot 24 jaar nog duidelijk dingen doen die feitelijk bij jongens van 15, 16 jaar normaal zouden zijn. En dan gaat het niet om een enkeling. Dat houd natuurlijk niet op bij het gedrag, maar ook het taalgebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef je helemaal gelijk, maar toch blijf ik bij mijn standpunt. Maar waarschijnlijk zal het allemaal wel inburgeren en doe ik er over een paar jaar, hypocriet als ik ben, gewoon vrolijk aan mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ECHT moet lachen om iets, dan lach je!
Je gaat toch zeker een lachbui niet binnenhouden (als dat al mogelijk is), om er het woord LOL voor in de plaats te zetten? Het kan ook nog zijn dat het woord gebruikt wordt om aan te geven dat je tot de nieuwe, snelle, jonge generatie behoort. In dat geval is het gelukkig slechts een kwestie van tijd. En Suniram, ik ben het volkomen met je eens: LOL is een tenenkrommend woord, dat niks te maken heeft met werkelijke conversatie of ECHTE LOL.

Andere antwoorden (8)

Om plezier met LOL uit te drukken is geen maatschappelijke acceptatie volgens mij.
Niet iedereen gebruikt dit soort uitdrukkingen en er gaat niets boven een menselijke schaterlach.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol is een gewoon Nederlands woord, en behoeft bij uitspraak zeker geen afkorting te zijn.

http://www.encyclo.nl/begrip/lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de persoon in kwestie bedoelde wel degelijk de Engelse afkorting...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol, dat zei de persoon zeker nadat je al over de rooie ging? Dat zou ik ook doen, zeggen dat ik de afkorting bedoelde, terwijl ik Nederlands woordje in gedachte had bij uitspraak. Puur voor de jen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook zo hooghartig zijn dat jij jezelf verbeeld dat hij over de rooie ging terwijl dat helemaal niet zo is. Daarmee komen we op het volgende punt, mensen die altijd denken dat een ander over de rooie gaat, meestal om hun eigen ongelijk te verbergen. Je ziet bij dit soort mensen ook altijd dat ze achteraf zogenaamd iets anders bedoelden. Wedden dat, dat op deze opmerking van mij ook gebeurd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BoerBuitendijk
Ik geloofde Suniram in zijn vorige (gewiste) vraag waarin in de hoofdvraag iets van woedend stond;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap dat je dingen beter weet dan ik, terwijl je er helemaal niet bij was, Quasimodo:) Misschien moet je gaan solliciteren bij AstroTV? Geef je trouwens eigenlijk wel antwoord op de vraag? Of zit je er alleen tegenaan te schoppen? Want in dat geval zou je het misschien beter bij de reacties kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voorzie dat ik niet aangenomen wordt bij astroTV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol of bedoel ik toch Lol? Weet jij het? Weet ik het? Weet hij het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vrij gemakkelijk hoor. Dat heeft het Tros-programma laatst nog uitgezocht. Je hoeft niet eens te beschikken over een zesde zintuig:) Dus dan wordt jij zeker aangenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet nie wat iedereen zeikt, ik vind t een goed antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoor ik daar een kameel poepen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@raamklaza
Ik denk ook dat we als Nederlandssprekenden lol en l.o.l. tot één uitdrukking hebben gemaakt. In précomputer tijdperk zei je dat als je iets grappig vond, zonder dat het niet meer dan een flauwe glimlach om de mond toverde. @Suniram
Mijn zesde zintuig vertelde me dat ik niet aangenomen gaat worden;-) Daar vertrouw ik meer op, dan op de: T(elevisie)&R(adio)O(mroep)S(tichting);-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@acane
Dank je voor de plus. Maar ik ervaar het niet als gezeik hoor, maar meer als lol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, jij kan dat weten inderdaad:) En dat je me in de zeik neemt met de uitleg van de afkorting tros vind ik redelijk terecht:)
Als je echt lol hebt LACH je automatisch dat is een natuurlijke reactie op een grap,of om een woordspeling of je ziet Lady Gaga met d'r plateauzolen tegen de grond aan lazeren ,een rare ringtone ,een geintje wat uitgehaald wordt,paaseieren in de kerstboom hangen voorbeelden te over.Als iemand met een uitgestreken gezicht l'lol'tegen mij zegt vindt íe het niet lollig,en is hij of zij chagrijnig,verdrietig , moe, of hij heeft een en ander ,of geen gevoel voor humor.
Het is gelukkig nog steeds zo dat mensen die lol hebben moeten(glim)lachen dus ik zou me geen zorgen maken.
Goede vraag trouwens.

Toegevoegd na 4 minuten:
ik denk zelf dat het een ironische uiting is van'niet leuk 'Op internet is dat anders je lacht,ziet de ander niet en je geeft door'lol áan dat je het leuk vindt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk wat betreft je antwoord. Mijn huisgenoot zei overigens "lol" als een soort van glimlach of grinnik, dus niet als ironische uiting.
Ik interpreteer het anders.

Als iemand niet echt moet lachen en wel "LoL" als reactie geeft, dan is dat volgens mij eerder als cynische reactie
bedoeld, en wordt daarmee een heel ander signaal afgegeven dan met echt hard lachen.

En valt het voor mij in een moderne variant van "HaHa dat is leuk, maar niet heus".

Door de andere betekenis lijkt mij de vraag of het maatschappelijk geaccepteerd is als vervanging van echt laggen er niet meer toe doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De opmerking was niet ironisch bedoeld, dus doet de vraag er wel toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zo'n reactie als "lol", terwijl er niet gelachen wordt, ook interpreteren als: je doet je best maar om leuk te zijn, maar ik vind het niet leuk", of zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in dit specifieke geval zou dat een verkeerde interpretatie zijn geweest:)
Ja ik denk dat het maatschappelijk geaccepteerd is als uiting dat je gewoon iets leuk vind.

Als ik op msn LOL typ, dan ben ik ook niet altijd hardop aan het lachen.

Als ik in mijn eentje thuis een lachfilm zit te kijken, lach ik ook minder vaak echt hardop dan als we met een groepje zitten te kijken.

LOL zeggen is dus in het RL gebruik een manier om te zeggen dat je iets leuk vind, als je het echt om te schaterlachen vind, zal je ook echt wel echt lachen.

dat de betekenis van de afkorting hier niet meer relevant is dat klopt, dat is ontwikkeling van taal en taalgebruik.

Er was een tijd dat mensen bijvoorbeeld op iets leuks reageerde met de term: HUMOR!.... waarbij niet echt gelachen werd. Wel zo kan je LOL nu ook zien als het in RL gebruikt wordt.

Ik vind het dus niet zorgelijk, omdat ik niet denk dat het echt gebruikt wordt in plaats van te lachen, als je echt iets om te lachen vind, lach je echt wel, dat is meer een reflex. LOL is dus simpelweg nieuw taalgebruik.
13 jaar geleden
Na het lezen van jou verhaal en de vraag over waarom wordt een woord tegenwoordig afgekort + antwoorden, zeg, ik volmondig JA!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan met niet voorstellen dat iemand die moet lachen, alleen volstaat met het woordje "lol".
Als iets echt leuk genoeg is om hardop te lachen, dan kun je dat heus niet vervangen door alleen maar dat woordje.

Het hoe en wanneer tonen van emoties is heel persoonlijk en niet te binden aan regels.
Ik kan mij moeilijk kwaad maken omdat iemand niet huilt om iets wat ik heel verdrietig vind.

Nee, maak je geen zorgen, echte emoties zijn niet te vervangen door een term.

Je kunt je wel zorgen maken over het doordringen in de normale taal van al die sms en msns en chat-termen,
maar ook dat is een normale taalontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of mensen internet jargon gebruiken, ja dat wel al zal per subcultuur verschillen of dat geaccepteerd. Is dat erg,
Nee. Er is ook geen sprake van digitalisering van emoties. Mensen zijn
Nog steeds prima in staat om hun emoties te uiten .