Kan je het oneens zijn met iemand die gelijk heeft?

Je weet dat iemand gelijk heeft, maar ik ben het dan wel eens oneens. Kan dat? Is dat gewoon een andere mening over de waarheid of ben je eigenwijs?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn puberdochter heeft dit dagelijks.. en ik heb gelijk ;)

Ja, het kan. En dat mag ook soms. Zo heeft mijn vriend hardstikke gelijk als hij zegt dat homeopathie niet werkt. Maar mag ik toch die griepdruppels kopen, omdat ik dan denk placebo's werken ook, dus baat het niet... Zo zijn er meerdere waarheden, de jouwe, de mijne, die van de buurvrouw. Daarnaast is er toch ook je gevoel. Ik kan heel fijn uitleggen aan die japanse mevrouw dat mona-toetjes slecht zijn (zie de goeievraag hierover). Ze weet dan vast dat ik gelijk heb, maar ik kan niet haar gelukzalige gevoel over die mona-toetjes voelen en beschrijven, dus mag zij het op gevoel oneens met me zijn. Toegevoegd op 22-04-2009 00:11:50 voor wie benieuwd is naar die vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/weersta-aanschaf-maandelijkse-nieuwe-mona.6630

Het lijkt me dat je dan jezelf voor de gek houdt...

Jawel, Ook al weet je dat de ander gelijk heeft kun je vanuit ideologisch standpunt het oneens zijn.

Ik ben eigenwijs. Ik ga zelfs zo ver om standvastig vol te houden dat het gras blauw is en de lucht groen. Overigens doe ik het bij sommige mensen expres, om een reactie uit te lokken. Ik zeg vaak hardop: je hebt gelijk, maar je krijgt het niet. Lekker koppig doen...

Ik denk dat ik je snap. Stel dat je mij de vraag stelt hoe kan ik bij het station komen? is dat links of rechts af. Ik kan dan antwoorden, zowel link als rechts af. Beiden antwoorden zijn goed. Niets mis mee! Maar als jij alleen vasthoud aan jouw goede antwoordt dan zou ik de vraag willen stellen: Waarom moet je perse gelijk krijgen? Kun je niet tegen die ander zeggen "Ja, je hebt gelijk, maar je kunt ook via de andere kant gaan" Maar als de vraag maar één goed antwoordt bezielt dan ben je wel erg eigenwijs... Een wijsheid die eigenlijk niet bestaat oftewel die wel bestaat maar niet op feiten berust! Dat hoeft niet eens dom te zijn want alles heeft een oorzaak. Mensen reageren zoals ze reageren en dat komt niet uit de lucht vallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100