Wat voor een effect op je gemoedstoestand heeft het leven in een dorp?

heeft het leven in een dorp een effect op je wel en ween, in vergelijking met het leven in een stad? Te denken aan onpersoonlijkheid versus herkenning.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Omdat ik werk in Amsterdam, (en daar ook gestudeerd/gewoond heb), en nu al jaren in een dorp woon, maak ik dagelijks de vergelijking...

Als ik uit het gerumoer en de onaflatende mensenstroom en verkeersrijen uit de stoptrein stap, valt de rust en de stilte en de stemmingen en geuren van de natuur en het land over me heen als een welverdiende douche ('s zomers) of een warme deken ('s winters).

Alles is wat gemoedelijker - de stoplichten staan langer op rood/groen, en als iemand tijdens rood 'iets voor zichzelf' is gaan doen, wordt er met humor even discreet met de toeter een klein 'mjép-je' gegeven. Als je de man met de accordeon en die van de daklozenkrant gegroet hebt, en je komt met een half brood en wat ongeregeld in je armen bij de kassa, word je vriendelijk naar voren gedirigeerd, want jij bent toch allang klaar, voor die hele winkelwagen op de band staat. En de mevrouw van de kassa vertelt rustig door over haar chef, haar collega's en haar kleinkinderen.
Als je je portemonnee per ongeluk in de bak tomaten laat liggen, word je naam, afgelezen van je kaartjes/pinpassen, omgeroepen door de klantenservice, waar hij ingeleverd is.
Als je je autoraam in de zomer een nacht per ongeluk tot helemaal onder open hebt staan, en je buren hebben het toevallig ook niet gezien, draai je 's morgens toch relaxed je autoradio aan.

Op de markt ontspinnen zich hele gesprekken en worden er recepten uitgewisseld. De mensen die, als er weer eens voor de zoveelste keer NS-bussen zijn ingezet ipv de stoptrein, bij het station uitstappen, bedanken de buschauffeur vriendelijk.

'Hot news' in het huis-aan-huisblaadje is een beklad bushokje, en als er iemand met een slok op op het politiebureautje verzeild raakt (op de dagen dat het open is....), gniffelt men, omdat men precies weet, wie de 23-jarige bestuurder is.

Ik ervaar de sociale controle niet als inmenging, meer, dat je word waargenomen, en dat het andere mensen blijkbaar kan schelen hoe het met je gaat.
En de sportschool biedt best veel, je kunt tennissen, 55+gymen, nordic walken, allerlei cursussen volgen, muziekles nemen, vrijwilligerswerk doen, en de grote steden zijn 20 trein/busminuten weg. Nét zo ver als het strand, waar je dus altijd even lekker kunt gaan uitwaaien.

Ik vind het heerlijk, om de seizoenen dag in dag uit van heel dichtbij te kunnen volgen, en niet via de veranderende etalages. Ik kan intens genieten van de stilte, die er in de stad nooit is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je moet geschikt zijn voor het leven in een dorp. Ik ben in een klein dorp opgegroeid en mijn familie woont daar nog steeds. Inmiddels woon ik al vele jaren in de stad en kan ik het dus goed vergelijken.

voordelen:
-In een dorp is natuurlijk meer rust en meer natuur.
-Je kent vaak je buren beter (Al is dat in bepaalde wijken
in een stad ook zo)
-De kinderen kunnen buiten spelen, de scholen zijn
kleiner, de lucht is schoner.
-De huizen zijn goedkoper.

nadelen:
- je hebt een auto nodig om ergens te komen aangezien
het openbaar vervoer veel te wensen overlaat. (als je
geluk hebt 1x per uur)
- Je moet altijd verder rijden om ergens te komen (in het
dorp van mijn familie is niet eens een supermarkt)
- Er is veel minder te doen qua cultuur, minder
verschillende sporten en clubs (of je moet er weer verder
voor rijden)
- Er wordt veel op je gelet. De sociale controle is in een
dorp nog hoog.
- In veel dorpen is het moeilijk om er tussen te komen,
zeker als westerling (=import) je moet hier heel erg je
best voor doen
- Er is veel minder werkgelegenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 12 jaar na het stoppen met werken in een klein dorpje gewoond, maar op een gegeven moment werd ik gek. In zo'n dorp laten mensen geen vrijheid toe, en ook geen geestelijke vrijheid. De tijd staat stil. Het denken daar ook. Verschrikkelijk om je ion te begraven. Je kunt beter sterven dan daar gaan wonen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De jeugd is daar wanhopig, in het slechtste geval gaar ze rare dingen doen in het neste geval gaan ze eleke week baar de stad om zich uit te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het hangt af van het dorp waar je gaat wonen, denk ik, niet ieder dorp is gelijk. Er zijn genoeg leuke dorpen waar je best geaccepteerd wordt. Het hangt misschien ook van jezelf af. Je weet dat in veel dorpen het contact tussen mensen wat meer is als elders. Als jij je dan als een arrogante kwast zal gedragen enbijv. niemand groet (zeg niet dat jij zo was hoor), dan lig je er buiten. Ik heb in een leuk dorp gewoond, met veel "import" en die import gedroegen zich als buitenstaanders. Uit de hoogte, wiij waren ook import, maar we hadden al snel contact met buren. We liepen niet de deur plat bij elkaar, maar gewoon leuk. Later een prachtige tijd gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb misschien wel behoefte over iets anders te praten dan het weer. Over what if... en over godsdienst en filosofie. Vooral relativeer ik veel zaken. Misschien is dat laatste wel het grootste probleem. Mijn probleem, was overigens niet het alledaagse contact, maar het intellectuele contact. Vergelijkbaar met de manier waarop mensen over Wilders praten: hij is goed of hij is slecht, en dat ligt alleen maar aan hem.
Het ligt er voornamelijk aan in hoeverre jij zelf meegaat in het leven in die stad of dorp.

Ik ben vrij onafhankelijk van mijn omgeving. Het is niet dat ik mij niet interesseer voor mijn buren maar omdat ik maar 1 dag en 1 avond per week vrij heb, besteed ik niet zoveel tijd aan het dorp of de stad waar ik woon. In de laatste jaren heb ik zowel in een klein dorp (minder dan 1000 inwoners) als in de grote stad (utrecht en rotterdam) gewoond. En beide zijn voor mij min of meer hetzelfde. Je moet altijd de deur uit als je iets wilt doen, en buren contact heb ik weinig (en ook niet speciaal behoefte aan).

Dus het is vooral afhankelijk hoe je er zelf mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het effect wordt beïnvloedt door jouw eigen behoeften.
Wanneer je je 'te veel' moet aanpassen zijn je behoeften niet in balans.

Voldoet het stadsleven of in het dorpsleven aan jouw behoeften? Dat is voor belangrijk om in kaart te krijgen.

succes

Toegevoegd na 5 minuten:
correctie:
Dat is voor jou belangrijk om in kaart te krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij betreft ga ik voor de rust van het wonen in een dorp. De plaats waar ik woon is niet echt een dorp, maar er is wel heel veel rust en stilte. Ik werk in een grote stad, maar als ik er zou moeten wonen zou ik gierend gek worden. Die herrie, overal mensen en auto's en trams die gillend door een bocht gaan. In een dorp is ook veel minder criminaliteit en agressie. Omdat ons gezin zich hoofdzakelijk met zichzelf bemoeit, hebben wij ook geen last van de sociale controle die je in kleine plaatsen soms hebt. Mijn naaste buren ken ik wel, maar veel meer contact dan "goedenmiddag, goedenavond" heb ik niet met ze. Mij bevalt het uitstekend, maar het is natuurlijk iets persoonlijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een drukke baan hebt in de stad en naar huis keert na gedane arbeid, kan ik me goed voorstellen dat je rust zoekt. Om je gemoedstoestand na zo'n dag arbeiten weer op peil te brengen (bij de meeste mensen) is dan heerlijk relaxen met de "oase" van rust uit het dorp. Er zijn ook mensen die juist uit hun dak moeten gaan om de gemoedstoestand op peil te brengen. De stad biedt meer mogenlijkheden wat betreft openbaar vervoer, uitgaan, winkels enz. Het effect op je gemoedstoestand kan erg beinvloedbaar zijn hoe je woont en waar je woont en hoe je ermee omgaat....