Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een lijst met ontwikkelingslanden, vanaf het begin van de ontwikkelingshulp tot nu? Om te zien welke landen inmiddels ontwikkeld zijn

Ontwikkelingshulp is zo'n beetje in de jaren 60 op gang gekomen, maar ik ben zo benieuwd wat toen de ontwikkelingslanden waren en dat per decennium tot nu.

Om te zien welke landen er inmiddels wel ontwikkeld zijn, en welke landen al zolang ontwikkelingshulp bestaat onderontwikkeld zijn en blijven. Maar vooral welke landen er uit zijn gekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
696

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Grote delen van azie waren erg arm in de jaren 60. China was zeer arm, waarbij 80-90% van de mensen leefden in grote armoede. Natuurlijk was afrika toen ook al arm, maar relatief tot de wereld minder dan nu, de opkomst van Azie maakt het verschil tussen deze continenten groter. Je kan eens kijken op websites van de IMF/World Bank, die hebben wel tijdseries ver terug (zoek even in de afdeling data/statistics). Je kan dan bijvoorbeeld zoeken op part of population below poverty line. Of part of population earning less than 2$ per day. Als je de lijsten van toen(jaren 60) en nu vergelijkt, dan zie je dat er een groot verschil zal bestaan. Het verschil wordt veroorzaakt de verschillende strategieën waarmee landen ontwikkelen. (toevallig promoveer ik op dit onderwerp in december 2011 aan de Tu Delft :-))
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik ben niet bekend met een dergelijke lijst. Maar om je een idee te geven van de ontwikkelingen:

er uit:
Grootste deel van latijns amerika, Veel landen in Azie (China, India, Indonesie). Grote delen van Afrika zijn nauwelijks verder ontwikkeld
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding