Wat gebeurt er met de stemmen die niet gebruikt wordt?

Stel ik heb 2 stembiljetten waarvan ik er maar 1 gebruik om te stemmen. Wat gebeurt er met de andere stem?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als het goed is krijg je per persoon maar 1 stem uitgereikt, dus ben ik benieuwd hoe je aan die tweede komt.

Hoe dan ook, stemmen die niet verzilverd worden, die vervallen, daar gebeurt niets mee.
Niemand anders dan diegene aan wie het biljet geadresseerd is kan er mee stemmen, tenzij de persoon voor wie het biljet is de tweede persoon gemachtigd heeft.
Ik heb momenteel dus drie stembiljetten, omdat mijn ouders op vakantie zijn en mij gevraagd hebben om hun stem uit te brengen. Hiervoor zijn handtekeningen van de machtiging-gever nodig, alsmede een handtekening van de gevolmachtigde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die tweede zal waarschijnlijk verdwijnen in de groep van 60 - 75% die niet gaat stemmen op 4 juni...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemmen die niet gebruikt worden tellen niet mee in de uitslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een niet uitgebrachte stem is geen stem.
Daar kan dus ook niets mee gebeuren.
Het stembiljet verdwijnt in de prullebak.