De term "Westerse" landen is niet correct. Waarom wordt die dan toch nog altijd gehanteerd?

Veel landen op het westers halfrond behoren niet tot deze categorie, en veel landen op het oosterse halfrond behoren er wél toe.

13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Met de term 'Westerse Landen" worden over het algemeen de rijke landen bedoeld. Je hebt gelijk dat niet alle landen het even goed hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een lekker vage term is, net zoals bijvoorbeeld Derde Wereld. De term Westerse wereld kan op meerdere dingen slaan.
Als eerste had je vroeger de dominantie van West-Europa op het wereldtoneel, een groot deel van de wereld was door hen gekoloniseerd.
Ten tijde van de Koude Oorlog was er de tegenstelling Oost-West, met Europa als uitganspunt had je in het Westen de NATO-landen, en in het Oosten het Warschaupact (denk ook aan de term Oostblok).
Europa is lange tijd het 'midden/centrum van de wereld' op cultureel-economisch gebied. Termen als het Midden-Oosten en Verre Oosten zijn ook 'bedacht' vanuit een Europees perspectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term "Westerse landen" is een generalisatie voor díe landen,die een hoge geïndustrialiseerde samenleving kennen,zich kenmerkend door grote welvaart,een consumptiemaatschapij,een hoogontwikkelde infrastructuur en een gediversifieerde economie,alles bebaseerd op Westerse (lees: van oorsprong Westeuropese) waarden.

Tot dergelijke landen behoren ook Japan en Zuid-Korea (de landen hebben hun samenlevingen in de afgelopen eeuw stééds meer "verwesterd" zoals in bovengaand gesteld).

Ook behoren uiteraard de Verenigde Staten van Amerika,Canada,Australië en Nieuw-Zeeland,door hun hoofdzakelijk Westeuropese immigrantentoevloed tijdens de afgelopen 3 eeuwen,tot de Westerse landen,immers:
de koloniserende immigranten brachten hun meestal Westeuropese culturele leefwijzen en opvattingen mee en bouwden zo een op Westesre samenleving in die landen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met 'Westerse landen' wordt ook geen geografische aanduiding bedoeld.
Nog los van dat veel mensen eigenlijk geen flauw idee hebben wat nou het westelijk en het oostelijk halfrond is, en die stug volhouden dat Nederland, als Westers land, DUS op het westelijk halfrond ligt. (Maar het westelijk halfrond 'begint' in Londen, en ligt westelijk, dus links, ervan. NL ligt op het oostelijk halfrond...)