Ik ben zo'n klusser.
Voor mezelf heb ik de (vage) regel, dat ik voor vrienden gratis klus zolang ze meehelpen. (en het geen totale verbouwing is)
Als ze dat niet kunnen, mogen ze me minimaal gezelschap houden, dus een beetje kletsen enzo.
Achteraf (of vooral) eten en een biertje hoort er natuurlijk ook bij.
Als ze mij echter aan het werkt zetten en dan zelf iets anders gaan doen, dan word ik minder enthousiast, maar geld vragen voor klussen bij vrienden blijft raar. Aan de andere kant: als ik ergens 2000,- (keuken met veel extra werk) voor vraag waar andere 4000,- vragen dan geef ik eigenlijk 2000,-
Voor mij (zzp-er) is het op het moment zowel brood als hobby, dus een uurtje gratis klussen zou ook een uurtje betaald klussen kunnen zijn.
Toen ik bureauwerk deed, was het veel meer hobby, toen was het soms bijna zo dat ik vroeg of we nog wat gingen doen..
advies: zolang die persoon zich niet overwerkt (dan optie B maar wel uitnodigen voor een kopje koffie),
optie C. Wat/hoeveel dat ligt aan jullie relatie. Als jullie vrienden zijn dan wordt het snel raar. Als iemand me 50,- geeft terwijl ik voor 500,- aan werk heb gedaan dan krijg ik liever niks. Een "iets" geven is dan beter.
Bij kleine klusjes, lekker koken en ik ben helemaal blij.
Toegevoegd na 7 minuten:
vooral=vooraf en dat biertje altijd achteraf anders wordt alles scheef :-P