Wat doe je als een kennis geen geld vraagt voor een klus(je)?

A. Hem/haar altijd weer vragen, en elke keer niks terugdoen/betalen. (Ik heb 't dus over gevallen waar 't eigenlijk altijd van één kant komt.)
B. Hem/haar niet weer vragen, om hem/haar tegen zichzelf te beschermen.
C. Hem/haar toch wat geven, ook als ie zegt dat ie niks hoeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ik ga voor optie C.

Ook al zeggen ze dat ze er niets voor hoeven te hebben, zij vinden het vast hartstikke leuk als je ze eens verrast.

Geef een dinerbon, neem hem/haar een avondje mee uit. Houdt die van lezen, geef hem een boekenbon. Gewoon een aardigheidje, wordt vast en zeker heel erg op prijs gesteld.

Als je hem/haar niet meer vraagt, dan kan hij/zij denken dat het klusje dat hij/zij voor je gedaan heeft niet goed bevallen is, dat je baalt van de uitvoering.

En als je hem/haar altijd vraagt zonder ooit iets terug te doen, dan blijf je in ieder geval zelf waarschijnlijk met een gefrustreerd gevoel zitten omdat je eigenlijk vind dat je misbruik van hem/haar maakt, ook al ziet hij/zij dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

als hij er geen geld voor wil, maar mij wel regelmatig zou helpen met dingen,
dan zou ik zo nu en dan toch even iets leuks voor hem kopen om hem te bedanken,
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Niet meer vragen, maar hem af en toe spontaan iets geven. En dan geen geld, maar iets leuks. Een klein cadeautje, een eigen gebakken appeltaart, een lekker fles wijn, dat soort dingen.
13 jaar geleden
Lijkt me niet zo moeilijk: de kosten betalen die de klusser heeft moeten uitgeven voor het specifieke klusje èn af en toe niet met gepast geld maar met een gepast cadeau verrassen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Lijkt me niet zo moeilijk: de kosten betalen die de klusser heeft moeten uitgeven voor het specifieke klusje "
En als er alleen sprake is van tijd, en geen aanschaf spullen? Dan is dat toch te weinig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de wens van de klusser staat voorop:hij/zij wenst geen geld voor bestede tijd. Het is een vriendendienst...voor een goeie kennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het kan zijn dat ie nooit geld vraagt - niet omdat ie geen geld zou willen hebben, maar omdat ie dat niet durft ofzo…
Ik zou als dank iets kopen voor hem/haar, b.v iets wat hij/zij lekker vindt, of iets voor hobbys van hem/haar, of gereedschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus geen geld? Dat is (gemiddeld) toch nuttiger?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker is geld nuttig maar Hij/Zij vraagt zelf niet om geld, daarom dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het kan zijn dat ie nooit geld vraagt - niet omdat ie geen geld zou willen hebben, maar omdat ie dat niet durft ofzo...
Optie C, maar dat hoeft niet perse geld te zijn.. kan ook iets zijn als een flesje wijn, tegoedbon, bloemen of een mooi cadeautje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook zo'n klusjesman, die van alles voor me doet.
hij is niet zo'n geweldige kok, dus af en toe maak ik een quiche voor hem, of een lekkere pan soep.
uitstekende regeling, waar we allebei tevreden mee zijn.
13 jaar geleden
Ik ben zo'n klusser.
Voor mezelf heb ik de (vage) regel, dat ik voor vrienden gratis klus zolang ze meehelpen. (en het geen totale verbouwing is)
Als ze dat niet kunnen, mogen ze me minimaal gezelschap houden, dus een beetje kletsen enzo.
Achteraf (of vooral) eten en een biertje hoort er natuurlijk ook bij.

Als ze mij echter aan het werkt zetten en dan zelf iets anders gaan doen, dan word ik minder enthousiast, maar geld vragen voor klussen bij vrienden blijft raar. Aan de andere kant: als ik ergens 2000,- (keuken met veel extra werk) voor vraag waar andere 4000,- vragen dan geef ik eigenlijk 2000,-

Voor mij (zzp-er) is het op het moment zowel brood als hobby, dus een uurtje gratis klussen zou ook een uurtje betaald klussen kunnen zijn.
Toen ik bureauwerk deed, was het veel meer hobby, toen was het soms bijna zo dat ik vroeg of we nog wat gingen doen..

advies: zolang die persoon zich niet overwerkt (dan optie B maar wel uitnodigen voor een kopje koffie),
optie C. Wat/hoeveel dat ligt aan jullie relatie. Als jullie vrienden zijn dan wordt het snel raar. Als iemand me 50,- geeft terwijl ik voor 500,- aan werk heb gedaan dan krijg ik liever niks. Een "iets" geven is dan beter.
Bij kleine klusjes, lekker koken en ik ben helemaal blij.

Toegevoegd na 7 minuten:
vooral=vooraf en dat biertje altijd achteraf anders wordt alles scheef :-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je vanwege de glimlach na 7 min.
Natuurlijk optie C. A vind ik totaal egocentrisch en schofterig en B betuttelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de kennis klaar staan waneer hij hulp kan gebruiken waar jezelf goed in bent..
Elkaar helpen zonder er iets voor terug te willen, puur uit liefde....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals de meesten al aangeven, optie C.
Voor een kleine klus (of een paar) een fles wijn of een mooie bos bloemen. Voor een grotere klus een lekker etentje bij de Griek of Chinees. Voor een grote klus een uitgebreid diner van 6 of 7 gangen.
(Heb je nog wat te klussen)?
13 jaar geleden
Toch iets geven en dat hoeft niet speciaal geld te zijn. Alleen een teken,dat je het erg waardeert wat ie doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, maar voor zo'n 'teken' koop je niks... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu ben ik toch bang, dat jij mijn antwoord verkeerd interpreteert. Met iets bedoel ik b.v een platen of boekenbon.
Dat noem ik een "teken".
geef hem/haar gewoon eens kus.
dat is meestal al genoeg.
en een groter teken van waardering dan geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou C kiezen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creëer een optie 'D'
Ga met de kennis gewoon in gesprek en meld dat je je erg ongelukkig voelt met de situatie. Lost vaak veel op....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na een dag klussen ff stevig ergens gaan eten lekker een of op een andere manier er een gezellige avond ervan maken of er een afspraak voor maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hem daarna gewoon ff trakteren ofzo neem hem mee naar de MC besteed daar het geld wat je aan hem eigenlijk zou willen geven en zo zijn er wel veel dingen te verzinnen want naar een klusje gaat er altijd wel wat fastfood erin denk ik