zijn hippies een subcultuur of een tegencultuur en waarom?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh jee, iemand doet zijn best om iets in een hokje in te delen! Dat ligt er maar net aan welke definitie van cultuur, subcultuur of tegencultuur je hanteert. Ik schat dat je een tegencultuur zoekt: in de jaren 60 verzette een deel van de jongeren zich tegen het establishment en de truttigheid van de maatschappij. Maar het grootste deel van de hippies waren gewoon meelopers en liefhebbers van muziek, dus eigenlijk subcultuur. En soms zijn subculturen uiteindelijk zo gewoon dat ze mainstream worden.
Kristal
9 jaar geleden
Toen ik in een lange paarse rok met bloemetjes rondliep en lange haren was dat toch vooral om
mijn ouders te laten zien dat er ook nog iets anders was dan materie. Terwijl mijn ouders juist zo hun best hadden gedaan om het land, hun huis voor hun gezin, na de oorlog op te bouwen. Er was weinig in die tijd dus ja, zij waren meer bezig geweest met het bij elkaar sprokkelen van hun meubilair. De tegenreactie van mij en mijn vriendinnen/vrienden die opgroeiden in de hippietijd was: All you need is love..." Een reactie op de leefstijl van de ouders? Zeker! Maar ook een wezenlijke verandering die nog steeds in de muziek hoorbaar is. De popmuziek kon toen pas ontstaan nadat de hippie in beeld was. De muziek van de generatie van mijn ouders en voorouders is totaal verschillend van nu. De seksuele revolutie in de jaren 60 heeft ook het denkbeeld van de westerse mensen veranderd. Dus het is naar mijn idee en ervaring beiden: subcultuur 'en tegencultuur. De tegencultuur wilde ook van het leven genieten op allerlei manieren, wilde het moralistische en beperkende loslaten. Daaruitvoort ontstond als vanzelf een subcultuur. Waardoor het nu voor vrijwel elk meisje/vrouw mogelijk is om te kiézen of zij zwanger wil worden of niet (als zij zwanger kan worden).

Antwoorden (1)

Het blijft een mening . De hippies zijn mogelijk een reactie op het denken en doen van hun ouders die als gezag's getrouw en hypocriet werden gezien door de hippies . Er gebeurde heus van alles in diverse huis houdingen maar alles bleef onuitgesproken , ja dat kan een reactie zijn . Ook de koude oorlog en de Vietnam oorlog weekte als zeg een katalysator men twijfelde aan de mening waarom men het communisme moest bestrijden en of het niet in stand werd gehouden door de wapen industrie enz ook in de muziek en kunst zag je de verandering men wilde anders maar hoe wist men ook niet . Uiteindelijk is hippie ten graven gegaan maar veel van de hippie cultuur is eigenlijk gemeen goed geworden de democratisering van de maatschappij de medezeggenschap de inperking van de niet controleerbaarheid van de macht zijn allemaal opgeschoven richting vrijheid van de burger . Ja hippie heeft z'n sporen achtergelaten . Ik zie het als een tegen cultuur die naarmate de samenleving democratiseerde minder bestaan had . Ja sommige uitingen van de hippie cultuur zou je als subcultuur kunnen zien zoals de communes enz. Dus het blijft een mening . En ja ouderen noemen altijd daar waar de jeugd mee bezig is een subcultuur maar het is vaak een reactie op de bestaande situatie .