Kraantje Lek is de naam van een historische plek in Overveen, vlak bij Haarlem.
Men vindt er onder meer een restaurant dat dezelfde naam draagt, een speeltuin met een enorme wip, de duintop De Blinkert, en aan de voet daarvan het indrukwekkende overgebleven gedeelte van een bijzonder grote Iep, die in Kennemerland al eeuwen bekend staat onder de naam De holle boom.

Toegevoegd op 24-05-2009 21:07:09
In Haarlem en omstreken werd vroeger wel beweerd dat de kinderen in de holle boom ter wereld kwamen. Onder meer Nicolaas Beets en Lennaert Nijgh schreven teksten over de holle boom bij Kraantje Lek en Jan van Walré schreef ooit een lofdicht op de Blinkert.
De holle boom is eind 2007 verwijderd, maar is half 2008 vervangen door een bronzen exemplaar, vervaardigd door Kees Verkade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kraantje lek betekent: herberg, tapperij
Dus voor een uitspanning lijkt me dat een logische naam.