Hoe ver staat gerechtigheid bij een veroordeling af van wraak?

Als iemand een economisch delict pleegt zie ik een duidelijk verband tussen boete en gevangenisstraf om die persoon economisch te straffen; zoiets lijkt gerechtvaardigd. Maar hoe zit het met andere delicten? Als je iemand uit de maatschappij wilt houden kan TBR te rechtvaardigen zijn, maar gevangenisstraf? Is dat bij geweld te rechtvaardigen of komen rechters tegemoet aan publieke wraakgevoelens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Antoni
14 jaar geleden
Sinds 1988 is TBR TBS. Het is dus niet langer terbeschikkingstelling van de regering, maar kortweg terbeschikkingstelling.

Het beste antwoord

Je laatste zinnetje zegt alles... De maatschappij roept om hardere straffen en daarom moeten de rechters daarin meegaan... En wel zo dat als de straffen alsmaar verhoogd worden, de doodstraf weer ingevoerd moet worden... En dan krijg je jouw vraag weer terug... Is het wraak of is het gerechtigheid...

Ik kan mij een leven herinneren dat ik rechter was... En in dat leven dacht ik waarlijk dat ik goed deed, totdat ik net voordat ik stierf voelde dat ik een net zo´n grote misdadiger was als de mensen die ik ter dood had moeten veroordelen... Ik was ook moordenaar, ik was de oorzaak van moorden, want ik sprak ze uit, volkomen legitiem, maar op het moment van sterven ben je je eigen rechter en die kan niemand anders de schuld geven... Ik deed mijn werk, en het was volgens de wet, maar het leven maalt niet om wetten, maalt niet om schuld... Ik wilde zo graag mijn fouten goedmaken als rechter... En ik deed dat later ook wel, maar dat is een andere verhaal...
Ik zal je een vraag terug stellen... Als een straf gerechtigheid zou zijn, waarom wordt een gevangene aan zijn lot overegelaten en zit hij jaren zonder dat er iemand iets over hem bekommert... En dan heeft hij zijn straf uitgezete, dan wordt hij vaak zonder enige zorg op straat gegooid en wederom aan zijn lot overgelaten... Daarom is er zoveel recidive... Er wordt niets voor gedaan voor gedetineerden, ze worden aan hun lot overgelaten, is dat gerechtigheid?
En dan de partij die benadeeld is, is die uit op gerechtigheid of wraak? Allemaal overwegingen hierin...

Voor mij is het alleen maar wraak van de maatschappij op een mens die in de fout gegaan is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik ga alleen in op je laatste vraag:
Nee. Wel op de impact van de daad zoals die maatschappelijk ervaren wordt.
14 jaar geleden
"Gerechtigheid' bij een (rechterlijke)bveroordeling staat ver af van wraak. Wraak is immers vaak gebaseerd op ireëele gedachtes en onbeheersbare emoties. Wraak is niet altijd rechtvaardig, maar heeft meer te maken met persoonlijke afgunst. In een rechtbank word je niet zomaar veroordeeld voor je (mis)daden. Daar is sluitend bewijs voor nodig. Gerechtigheid is hier rechtvaardigheid. Wraak is vaak impulsief en ondoordacht. De strafmaat staat daarbij niet altijd in verhouding. Gerechtigheid is hier: oog om oog, tand om tand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een rechtbank word je niet zomaar veroordeeld voor je (mis)daden. Weet je dat wel HEEL zeker?