Eens of oneens: abortus bij 22 weken is moord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
AWM
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd wie je direct 'het beste antwoord' gaat geven, in een ethische kwestie waar de hele wereld met elkaar overhoop ligt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat doe ik met zo'n antwoord dus ook niet want ik vraag naar een mening ;-)
AWM
14 jaar geleden
Oké, ik laat deze beurt voorbij gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja heel verstanding..;-)..lekker rustig trouwens he? vandaag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ CJL..haha ja jij ff bakkie doen natuurlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als Antwoordman denk ik dat ik deze vraag niet ga beantwoorden. Wel ben ik heel benieuwd waar die grens van 22 weken vandaan komt.
AWM
14 jaar geleden
Oh, dat kan ik je wel vertellen.
De leeftijd waarop een foetus zelfstandig kan leven buiten de moeder zonder hulpmiddelen ligt op ca. 24 weken. Dus vinden sommigen dat je de grens daar moet leggen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@oereboeroe? hoezo dat is de max 22 tot 24 weken..vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja Cees leuk zo.n reactie....kun je je ook nader verklaren??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een hele moeilijke, maar een hele goede vraag! +1

Antwoorden (14)

Behoorlijk controversiële vraag.
In Nederland ligt (wettelijk) de uiterste grens voor een abortus op 24 weken.

Volgens de letter der wet is het dus geen moord.

Het is dus maar net wat jouw mening daarover is.
Gelukkig is het in Nederland toegestaan hierover een eigen mening te hebben. (hoewel sommigen daar ook weer niet blij mee zijn.)
Goeie vraag +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneens...

Hoe wil je een miskraam bij 7 maanden dan noemen. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
?? een miskraam is toch niet te vergelijken met een abortus? een miskraam overkomt je...een abortus kies je voor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je eerlijke eerste reactie/antwoord trouwens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook een rare vergelijking, maar wel eentje waar ik mee bekend ben en die op dat moment wel een (gelukkige) samenloop van omstandigheden was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als ik antwoord met "oneens" en vervolgens een verhaal over stroopwafels vertel, krijg ik ook een plusje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij moord is er intentie. Bij abortus is er intentie. Bij een miskraam is er geen intentie. Dus ik zie de link niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suniram: ik wacht nog steeds op je verhaal over stroopwafels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suniram: Waar heb ik het over stroopwafels gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
marinus..waar zijn je stroop wafels nou o ja en nog maar eens: ''vanwaar die haat tegen naatje''?
Je vraag is wel erg zwart/wit; soms kan voortbestaan gruwelijker zijn dan sterven. Oneens dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen vraag, het is een stelling...
Antoni
14 jaar geleden
www.goeiestelling.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Antoni: Die link werkt niet.
Eens. Vanaf de eerste dag van de zwangerschap is er leven, en dit is iets om dankbaar voor te zijn. Als mens heeft niemand recht om dit een wezen, hoe klein ook, af te nemen. Tuurlijk kan ik niet zeggen dat abortus verboden is, want er zijn altijd gevallen van verkrachting, maar als je samen naar bed gaat moet je de gevolgen ook accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneens ik ben vooral benieuwd waaorm je voor die specifieke grens hebt gekozens. Volgens ethicus Peter Singer maakt het niet uit wanneer je abortus pleegt. Het argument dat gebruikt wordt door mensen die voor abortus zijn is als volgt. Een foetus is nog geen mens daarom is het geen moord als je abortus pleegt. Het probleem dat Singer hierbij ziet is dat je geen punt kan aanwijzen wanneer iemand wel of geen mens is. Meestal wordt bewustzijn gekozen voor moment van dat iemand een mens is. Maar bewustzijn ontwikkeld zich pas volledig na de geboorte. Kortom alle grenzen ook die van 24 weken zijn arbitrair gekozen. Je kan niet zeggen voor deze tijd is het geen moord of er na wel. Ik ben trouwens wel voor abortus maar op andere grond. De gevolgen als er geen abortus mogelijk is, is namelijk nog veel erger. Landen waar abortus niet is toegestaan zie je dat die kinderen verwaarloost worden, dat mensen op zichzelf abortus plegen of dat baby's letterlijk bij het vuil worden gelegd. Die vooruitzichten zijn op zijn minst te zeggen onwenselijk.
Kortom mijn argument is: je hebt geen goede reden om een specifieke grens te nemen. De gekozen grens is arbitrair en of het er nu voor of er na is dat maakt voor het argument niets uit. Of het is er voor die grens ook niet goed of het is na die grens ook goed. Dit echter roept wel een andere nog moeilijkere ethische vraag op: Is infanticide in alle gevallen moord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''ik ben vooral benieuwd waaorm je voor die specifieke grens hebt gekozens'' : ik heb daarvoor gekozen omdat daar de grens tot abortus laten uitvoeren ligt..22 tot 24 weken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die grens lag nog niet zo heel lang geleden op 28 weken, was alles tussen de 24 en 28 dan moord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is inderdaad mijn punt. wanneer is abortus moord? Je kan geen punt hebben waarbij iets wel of niet moord maakt. Omdat je er geen logische grond voor is. Abortus is dus of altijd moord of nooit. Of het nu direct na conceptie is of vlak voor de geboorte. Het maakt voor het argument geen verschil. of het dus voor of na die 22 weken is veranderd niets aan die kwalificatie.
Dit is weer zo´n definitie-kwestie... In feite is alle levensbeëindiging moord... Dus waar spreken we over... Ok, wellicht is het niet levensvatbaar, maar nog is het moord, zelfs de morning-after-pil is moord in feite... Maar het is een definitie-kwestie... Je zou ook kunnen zeggen dat wat nog niet geboren is kan dus gestopt worden...
Dus: Eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is helemaal niet een definitie kwestie. Als jij een eitje en zaad in een bakje stopt en vervolgens in de kliko gooit is het dan ook moord?
Dat is gewoon onzin, iets leeft pas als het levensvatbaar is. De vraag is alleen waar die grens ligt, omdat dit per geval verschillend is. Maar laat het nou net in de wet staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb je het over? Dat zeg ik toch ook niet.
Oneens. Ik hou me hierbij aan de wet. Vanaf 24 weken is het wat mij betreft moord. Er moet ergens een grens gesteld worden. Deze grens staat specifiek in de wet omschreven, dus houd ik mij daaraan.
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de wet voorschrijft dat je met je 50ste vermoord wordt om vergrijzing te voorkomen, ben je dan nog steeds met de wet eens?
eens dat is moord.

deze baby is met 24 weken geaborteerd. als je dit normaal vind en geen moord dan ......!@#$%^&*()
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
naah moet dat nou zo'n foto..er zitten ook jongere gebruikers op de
site...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deboender ...gedraag je ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom, is de foto te shocking, is toch een meningsvraag en mensen vinden het geen moord, dan kunnen ze hier ook wel naar kijken
Oneens.

Volgens de wet kan er pas sprake zijn van kinderdoodslag en moord "bij of kort na de geboorte".
Voor de geboorte is er dus geen sprake van moord, maar van "afbreking van zwangerschap".
Dit is een ander vergrijp met een andere straf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vraag niet wat er in de wet staat ik vraag jou gevoel..wat vind jij?? eens of oneens? laat je hart spreken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dan.
ik vind moord iemand van het leven beroven en "iemand"is er pas als ie geboren is. Dus ik vind het geen moord.
Ik vind wel dat een ongeboren kind beschermd moet worden. In eerste instantie is dat een taak van de ouders. Als die ouders daar een potje van maken dan moet de overheid via wetgeving ouders aansprakelijk kunnen stellen voor de dood van een ongeboren kind.
Wanneer is er sprake van "er een potje van maken"? Tja, dat is nu juist het probleem. Ik vind niet dat daar een absoluut getal van 22 weken voor moet staan. In beginsel mogen ouders een zwangerschap niet verwaarlozen, ongeacht de status van de zwangerschap. Een zwangerschap afbreken moet wel mogelijk zijn vind ik. Deze beslissingsruimte moet er zijn, alleen op voorwaarde dat er sprake is van toekomstig lijden van het kind of de ouders. Of hier sprake van zal zijn kan alleen een arts vaststellen en de rechter zal moeten goedkeuren. Kortom, het moet een uitzondering zijn dat per geval bekeken zal moeten worden. Er is geen regel voor te bedenken, omdat er altijd uitzonderingen zullen zijn.
Eens, denk eens aan vrouwen die graag kinderen zouden willen krijgen en die het niet kunnen krijgen. Hoe zullen zij over de abortus denken? Moeten de vrouwen die wel kinderen kunnen krijgen niet dankbaar zijn? Stel je eens voor dat jouw moeder je de vrucht had afgebroken? Of ben je haar daar niet dankaar voor dat ze jou het leven gunde? We moeten niet egoistisch worden door ons eigen behoefte aan gemeenschap te bevredigen en daar niet de gevolgen van willen nemen. Zorg dan dat je met een vrouw trouwt, daar voor bestaan er mannen en vrouwen, om zich te vermenigvuldigen. Als jij 80 hoopt te worden, zou je het dan niet geweldig vinden dat je door je eigen kinderen verzorgt kan worden? Zal je dan niet blij zijn dat je kinderen hebt? Of, als je abortus gepleegt heb, zal je dan op die leeftijd nog steeds geen schuldgevoel krijgen? Ik denk dat er ontzettend veel vrouwen spijt krijgen na het plegen van abortus, misschien niet direct. Maar als de vrouw de 45 gepasseerd is is het voor haar, menselijkerwijs gesproken, onmogelijk om nog een kind te krijgen. Ik geef toe dat kinderen niet alleen roze geur en mane schijn is maar je krijgt ontzettend veel van een kind terug, meer als een volwassene. Het maakt mij inziens niet uit 22 of 24 weken. 22 of 24 dagen is in mijn ogen moord. Je kind, die volgens de weg der natuur, op kan groeien tot een volwassene, onhoudt jij het recht om te leven. Waarom moeten wij beslissen voor dat kind? Omdat je zelf gemeenschap hebt willen bedrijven. (Verkrachting is een ander verhaal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je. na 4 miskramen ga je er idd heel anders over denken en praten, ik heb gevochten voor mijn kinderen.
x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een 16 jarig straat schoffie is ook goed instaat haar kind een goede kans te bieden. Of die mensen die helemaal nog niet klaar zijn voor kinderen, of daar geld voor hebben. Nee die gaan een geweldig leven tegemoed.
En het gaat hier grotendeels om de vrijheid die mensen hebben hun eigen keuzes te maken, ook al is dit om een 'fout' die ze gemaakt hebben recht te zetten.
En waarom die uitzonderingspositie van verkrachting? Dit is toch geen andere situatie, waarom mag je dan wel een moord plegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deboender, ik zeg dat verkrachting een ander verhaal is, maar niet dat het geen moord is. Het is ook moord. Alleen daar komt veel meer bij kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die moeder heeft meer vrijheid? Dat kind heeft minder rechten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide niet, het probleem is geforceerd waardoor het om een echte ongewenste zwangerschap gaat. Dit is anders als de vrouw en man bewust gemeenschap hadden. Het is en blijft moord alleen psychisch komt er veel meer bij kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'echte' ongewenste zwangerschap? En wat als het condoom scheurt? Of als je net die 1% bent waarbij je wel zwanger raakt bij de pil? Of waar de docter het spiraaltje niet goed geplaatst heeft?
Dat is allemaal nep ongewenst?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, nep ongewenst. De beste voorbehoedsmiddel is onthouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ga toch vliegeren. Of bidden ofzo. Verzin wat leuks, zolang je je maar niet bezig houdt met dit soort onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender wees maar niet bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
guys.........
Eens, tenzij je een gekraakt schedeltje niet als moord ziet. Wat dan onderdeel van de procedure is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je verzekeren dat er geen schedels worden gekraakt.
22 Weken.... Toen had ik al 3 echo's gehad, waarop ik duidelijk het gezichtje van mijn baby kon zien. Toen voelde ik hem al bewegen in mijn buik (wat een geweldig gevoel). Toen had ik al hele gesprekken met hem, vooral 's nachts, als we beiden niet konden slapen. Toen had hij al een naam.
Ik vind het moord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arbortus is toch sowieso moord? Als je geen kind wil moet je het gewoon niet onveilig doen, zo is het nou eenmaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn situaties waarbij ik heel goed zou begrijpen als iemand abortus zou laten plegen.
Bijvoorbeeld bij verkrachting, zoals eerder genoemd is - al zou ik dan meteen een morning after pil gaan halen zodat ik niet voor de keuze zou staan... En aan de andere kant, als ik verkracht zou worden en mijn vriend komt de verkrachter tegen en slaat hem zo hard dat ie dood gaat - dan is het net zo begrijpelijk, en ook moord, dus waarom niet bij een onschuldig kind? Dus, ik begrijp het als mensen het kindje weg laten halen, maar... En daarbij komt meteen het enorme dilemma waarvoor een vrouw dan staat. En een keuze die ik nooit hoop te hoeven maken!
Een ander voorbeeld is als een zwangerschap levensbedreigend is voor de moeder en/of het kind. Een buurvrouw van mij had een hersentumor die niet weggehaald kon worden en als ze zwanger zou worden zou die weer kunnen gaan groeien. Ze werd zwanger en wou het kindje weg laten halen - omdat anders zij én het kind het niet zouden overleven, en ze had nog twee kindjes waar ze voor moest zorgen. Helaas was ze te laat en is ze overleden. Ze was 24 jaar...

En toch... toch denk ik dat je bij 22 weken kunt spreken van moord. In de situaties zoals ik daarnet noemde is het een begrijpelijke keuze, en ik zou niet in die situatie willen zitten dat ik zwanger ben van een verkrachter, of moet kiezen voor abortus of allebei sterven.
Maar in alle andere situaties geldt het helemaal: je bent oud genoeg om sex te hebben, dan moet je de verantwoordelijkheid dragen. Ook dat straatschoffie van 16 - die moet maar leren hulp van anderen in te roepen, het meisje moet toch naar de gyneacoloog, en kan van daaruit hulp aangeboden krijgen enzovoort, ik denk dat een abortus niet noodzakelijk is. Geef als het niet anders kan het kindje aan iemand die geen kinderen kan krijgen, zulke mensen zijn er helaas ook nog veel te veel, en zij zijn blij met het kind!